Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF KiesWijzer chronisch zieken
07 juni 2010
In de verkiezingsprogramma's en in de media is relatief veel aandacht
voor langdurig zieken. Dat wil zeggen mensen met een lichamelijke of
geestelijke handicap of beperking. Echter, er zijn nog miljoenen mensen
met een chronische aandoening die verder géén handicaps of beperkingen
ondervinden in het alledaagse leven, zoals mensen met diabetes, mensen
die een hartinfarct hebben gehad maar weer gerevalideerd zijn, mensen
met COPD of mensen die behandeld zijn voor kanker etc.
Zij voelen zich in de regel niet echt ziek, je ziet vaak ook niets aan
ze.
Tegenwoordig overleven steeds meer mensen allerlei ernstige
aandoeningen, maar dat betekent wel dat ze levenslang onder controle
blijven, geneesmiddelen slikken en op hun leefstijl moeten letten.
Als we niets doen, ontstaat in de toekomst een groot probleem. Het
aantal mensen met een chronische aandoening is in 2025 verdrievoudigd,
en ook aantal mensen met meerdere aandoeningen stijgt. Daarnaast is er
een enorm tekort aan zorgverleners om die groei aan patiënten op te
kunnen vangen: door vergrijzing sluit het aanbod niet aan op de vraag.
De aanpak van de chronische ziekten moet drastisch veranderen om deze
groep patiënten straks niet in de kou te laten staan. Daarbij zijn o.m.
de volgende 2 zaken van belang;
1. Preventie : voorkomen dat mensen ziek worden cq voorkomen dat de
ziekte erger wordt.
2. Zelfmanagement, regie bij de patiënt
We hebben de verkiezingsprogramma's op deze punten met elkaar
vergeleken.
Ad 1. Preventie
Waarom preventie?
Iedereen weet: voorkomen is beter dan genezen. Preventie is echter
breed begrip:
A. preventie gericht op grote publiek, op mensen die nog niet ziek
zijn;
zorgen dat ze gezonder gaan leven en daarom niet of op latere leeftijd
ziek worden. Dat kan op nationaal niveau zoals minder zout in
voedingsindustrie, anti-rookmaatregelen en, voorlichtingscampagnes,
maar ook op lokaal niveau bijv. in de wijk of via de werkgevers.
In meeste verkiezingsprogramma's staat hierover wel een paar regels :
overheid heeft taak in het bevorderen van gezond gedrag (voeding,
beweging, tabak), vaak worden kinderen/jongeren apart genoemd
(obesitas, alcoholmisbruik).
Linkse partijen benoemen expliciet gezondheidsverschillen tussen arm en
rijk, bijvoorbeeld gezondheidsachterstand in de achterstandswijken.
SP gaat daar het meest ver in: publieke gezondheidszorg is een
expliciete overheidstaak. Ze wil de verkleining van
gezondheidsverschillen wettelijk verankeren.
ChristenUnie: maakt expliciet relatie met stijging ziekten die
samenhangen met leefstijl.
PvdA: gemeenten belonen voor actief preventie- en welzijnsbeleid
CDA: accent op obesitas jongeren. Daarnaast krijgen zorgverzekeraars de
taak om gezond gedrag te bevorderen.
Groen Links kinderen overgewicht, lage inkomens beter adviseren en
verwijzen
VVD en D'66: gezond gedrag mn verantwoordelijkheid voor individu,
weinig over collectieve preventie of lage SES.
VVD ziet mn in voorlichting een preventieve werking, maar is bijv.
tegen rookverbod omdat er dan geen sprake is van keuzevrijheid. Verder
weinig uitgewerkt, ook niet mbt achterstandsgroepen.
PVV: meldt niets over preventie
B. Preventie, maatregelen die gericht op mensen die al ziek zijn,
maar door verandering van leefgewoonten allerlei complicaties kunnen
uitstellen of voorkomen, bijv. de beweegkuur , stoppen met
rokentherapie, ook patiëntenorganisaties bieden ook allerlei
activiteiten aan zoals sportgroepen voor hartpatiënten, salsalessen
voor COPD-patiënten, kookworkshops etc.
Hier kan de meeste winst behaald worden, mits voldoende ondersteuning
voorhanden is. Dus niet alleen het advies van de huisarts (bijv. u moet
stoppen met roken), maar daadwerkelijk therapie aanbieden. In de
ontwikkelde zorgstandaarden voor diabetes, hartvaatziekten en COPD is
hier bijv. veel aandacht voor, belangrijk!
Verbazingwekend dat we deze individuele, zorggerelateerde preventie in
de verkiezingsprogramma's vrijwel niet tegenkomen. Uitzonderingen zijn
CDA en SP : Zien actieve rol voor zorgverleners, bijv. huisarts en
wijkverpleegk. in achterstandswijken, CDA vraagt aandacht voor
preventieve interventies in opleiding.
En m.n. de Christen Unie is het meest uitgesproken over individuele
preventie: Het moet meer dan nu het geval is integraal onderdeel worden
van gezondheidszorg, programma's gericht op bevorderen van gezond
gedrag in pakket.
Dit komt tegemoet aan visie patiëntenorganisaties!
Ad 2. Zelfmanagement
Waarom zelfmanagement? Waarvoor is zelfmanagement een oplossing?
Op dit moment zijn de meeste chronische patiënten afhankelijk van veel
verschillende zorgverleners, denk aan de huisarts, aan medisch
specialisten, de trombosedienst, fysiotherapeut, apotheker. Deze
zorgverleners werken allemaal langs elkaar heen, ieder vanuit zijn
eigen domein. Gevolg: gebrek aan onderlinge afstemming, tegenstrijdige
adviezen, versnippering van zorg.
Een voorbeeld:
Stel je bent trombosepatiënte, je slikt bloedverdunners en je wilt
zwanger worden, bij wie moet je zijn voor advies: de huisarts?
verloskundige? Internist of cardioloog? Trombosedienst? Apotheker? De
kans is groot dat ze allemaal naar een ander verwijzen en allemaal wat
anders zeggen.
Voor iedere vraag moeten patiënten zich nu wenden tot soms meerdere
zorgverleners, dat legt een behoorlijke druk op de zorgverlener. Ze
zijn nu al lastig bereikbaar, maar als we nu niets doen, zijn ze straks
in 2025 helemaal niet meer te benaderen.
Voor patiënten betekent deze afhankelijkheid en onzekerheid een flinke
inbreuk op de kwaliteit van leven. Het is soms erger dan de ziekte
zelf, die kun je op een gegeven moment meestal wel accepteren.
De tijd is nu rijp om zelfmanagement van patiënten onderdeel te laten
zijn van het zorgaanbod, zoals in de zorgstandaarden voor diabetes,
COPD en hartvaatziekten is gedaan.
Het mes snijdt aan 2 kanten:
1. er wordt minder een beroep gedaan op de zorg, vraag en aanbod meer
in evenwicht, goedkoper
2. kwaliteit van leven wordt verhoogd als mensen met een chronische
aandoening mede- behandelaar van eigen aandoening worden.
Om zelfmanagement onderdeel van het zorgaanbod te laten zijn moet de
zorg anders georganiseerd worden. Denk bijv. aan :
* Samenwerking: dwz delen van autonomie in de spreekkamer met patiënt
en collega's. Vooral artsen vinden dat moeilijk (om autonomie te
delen bijv. met collega's, laat staan patiënten, dus) nog een
flinke slag te maken.
* Organisatie van zorg:
Zorg inpassen in dagelijks leven vereist wijkgerichte zorg, met zoveel
mogelijk diensten van de 2^e lijn naar de 1^e lijn, en taken van artsen
naar verpleegkundigen. (substitutie en taakherschikking)
Gezamenlijke dossiervoering: EPD met toegang voor de patiënt
* Aan de kant van zorgvragers:
Eigen regie kunnen voeren. Patiënt moet beschikken over juiste middelen
nodig om zichzelf te kunnen behandelingen, denk aan informatie over
zijn ziekte, educatie, instrumenten bijv. zelf meten van bloeddruk of
zelf kunnen prikken, allerlei ICT-ondersteuning en een zelfzorgdossier
die gekoppeld is met EPD.
Wat zeggen de verkiezingsprogramma's hierover?
Helaas vinden we daar niet zoveel over terug, althans niet in samenhang
met elkaar en in relatie tot zelfmanagement. Over de afzonderlijke
punten worden her en der wel aandachtspunten geformuleerd.
Samenwerking
Zo wordt samenwerking door de PvdA en de SP gerelateerd aan
marktwerking.
Vooral de SP (in het verlengde van de huisartsenkoepel LHV) wordt het
gebrek aan samenwerking en het niet op gang komen van ketenzorg
gekoppeld aan marktwerking. Echter, voor de invoering van marktwerking
werd er ook niet door de huisartsen samengewerkt!
Het CDA meldt expliciet dat integrale zorg ofwel ketenzorg bevorderd
moet worden, zeker bij meervoudige problematiek, en dat integrale
financiering samenhangende zorg bevordert. Ook Christen Unie rept over
betere samenhang in de zorg.
Organisatie van zorg:
Eigenlijk alle verkiezingsprogramma's spreken zich uit voor een sterke
eerstelijnszorg, met wijkgerichte zorgverlening, bijv. in
kleinschalige gezondheidscentra (Groen Links) , met o.a.
wijkverpleegkundigen, thuiszorg.
Ook zijn alle partijen voor substitutie: d.w.z. dat zorg uit de 2^e
lijn, de ziekenhuizen waar mogelijk naar de eerste lijn overgeheveld
kan worden.
PvdA en de PVV gaan daarin het verste: zij zijn van mening dat het
merendeel van de zorg in de eerste lijn kan worden afgehandeld.
D'66 pleit voor nieuwe instellingen tussen 1^e en 2^e lijn in
(anderhalve lijnszorg) voor chronische zorg. Ook pleiten ze voor
combinatie van zorg- en dienstverleningservicepunten in de wijk en het
opzetten van zorgnetwerken (vergelijk Parkinson netwerk).
De VVD en D'66 zien met name een belangrijke rol voor de huisarts
(poortwachter) , maar vinden dat de bereikbaarheid van huisartsen
buiten kantooruren moet worden verbeterd , o.a. avondspreekuren.
Daarnaast spreken ze allen over taakherschikking en
functiedifferentiatie: zorg van artsen naar verpleegkundigen
overhevelen.
De ChristenUnie en CDA leggen een relatie legt met verbeterde
ketenzorg, CDA
wil financiering zodanig wijzigen dat zorg dichtbij huis ook loont.
EPD
Het EPD wordt her en der genoemd maar dan in relatie tot
patiëntveiligheid (CDA, PvdA)
PVV is mordicus tegen EPD.
ChristenUnie , Groen Links en D'66 zijn voor het EPD mits
vertrouwelijkheid gegarandeerd is.
D'66 spreekt zich het meest expliciet uit voor het EPD en ook voor het
EMD.
EMD mn voor deze groep van belang, gebruiken veel medicijnen!
(Jjaarlijks 20.000 vermijdbare ziekenhuisopnames als gevolg van
verkeerd medicijngebruik veroorzaakt door communicatie)
Aan de kant van zorgvragers:
Veel verkiezingsprogramma's hebben wel een hoofdstuk Chronisch zieken
en gehandicapten, maar het gaat dan vnl. over regie en het zo lang
mogelijk zelfredzaam zijn cq kunnen participeren van gehandicapten, al
dan niet met PGB, dus de care sector. Over deze specifieke groep
eigenlijk heel weinig, gaat toch over 4 miljoen mensen!
D'66 is het meest expliciet:
Patiënten kunnen prima zelf keuzes maken, soms is aanvullend advies en
begeleiding van zorgverlener nodig maar wel in een zo gelijkwaardig
mogelijke relatie. Regie waar het kan, ondersteuning waar het moet!
Ze heeft het over patiëntgestuurde zorg met zelf beheren en toegang tot
eigen medisch dossier.
CDA rept over verkennen van mogelijkheden van begeleide zelfzorg en het
leveren van maatwerk voor patiënten, tevens
CDA samen met PvdA over het gebruik maken van technologische
interventies, domotica en laagdrempelige toepassingen technologische
ontwikkelingen.
Ook D'66 wil investeren in e-health en mobile-health. Verder wil ze
toepassing gezondheid 2.0 versnellen door financieren van digitale zorg
en het gericht subsidiëren van patiëntenorganisaties voor het
ontwikkelen en in stand houden van digitale platforms.
VVD komt niet verder dan dat eigen verantwoordelijkheid en
therapietrouw belangrijk is.
PVV signaleert weliswaar een toename van de zorgvraag, maar rept
nergens over een actieve rol voor de patiënt (ook niet in de care).
Tot slot:
De programmatische aanpak chronische ziekten op basis van
zorgstandaarden verenigen alle hierboven elementen:
Integrale samenhangende zorg
Patiënt uitgangspunt van zorg, en niet een stukje van een ziekte
Zelfmanagement
Preventie
Ondersteuning
Samenwerking zorgverleners
Zorg in de buurt
Beluister Marjolein de Booys over dit onderwerp in De Praktijk (tijdvak
14.00u, tijdcode 49:00) http://www.radio1.nl/terugluisteren/tijd