ProRail
Persbericht
07-06-2010
Brug Bovenbrugstraat Arnhem in aantocht
Deze zomer wordt de brug in de Bovenbrugstraat vervangen door een
nieuwe, 80 meter lange brug. Momenteel wordt de brug in onderdelen van
tientallen meters klaargemaakt om in juli over de rivier en weg
vervoerd te worden. Omdat het station uitgebreid wordt met een vierde
perron en extra perronsporen wordt de oversteek over alle sporen langer
en moet de huidige brug vervangen worden. De nieuwe brug wordt niet
alleen langer, maar ook breder uitgevoerd dan de huidige.
De brug wordt nu al gebouwd om straks tijdens de buitendienststelling
richting Arnhem getransporteerd te worden. Dit gebeurt in drie delen
van 25, 15 en 40 meter lang. Eerst over water en daarna âs nachts via
twee diepladers en twee platformwagens door de stad richting de sporen.
De montage vindt een paar dagen later plaats zodat de brug op 23
augustus weer open is. De brugdelen wegen samen 145 ton en de twee
ondersteuningen waar ze op rusten ieder 9 ton.
De brug valt onder het bouwcontract van de aannemerscombinatie BAM/Dura
Vermeer. Zij hebben Jansen-Venneboer uit Wijhe als toeleverancier van
de brug vastgelegd, waar de brug ook in voorbereiding is.
Wanneer?
Tussen 25 juli en 23 augustus 2010 vinden er non-stop werkzaamheden aan
het spoor in Arnhem plaats om van Arnhem weer een knooppunt in het
Nederlandse spoorwegnetwerk te maken. Eén van de werkzaamheden is het
vervangen van de brug in de Bovenbrugstraat. Daarom is deze brug vanaf
17 juli tot en met 22 augustus niet toegankelijk en wordt een
omleidingroute aangegeven. Op 23 augustus is de nieuwe brug weer
toegankelijk.
Arnhem wordt hoogwaardig vervoersknooppunt
Arnhem is een van de belangrijkste knooppunten in het Nederlandse
spoorwegennet. Het aantal reizigers en het aantal treinen blijft de
komende jaren flink groeien. Het station Arnhem en de sporen rond
Arnhem zijn nu niet op deze groei berekend. Treinen kunnen maar beperkt
tegelijk binnenkomen en vertrekken en moeten vaak op elkaar wachten.
Daardoor ontstaan soms vertragingen, die direct gevolgen hebben voor de
punctualiteit in de rest van het land.Â
De projecten Sporen in Arnhem en OV-Terminal Arnhem zorgen ervoor dat
het stationsgebied klaar is voor de toekomst. Door de
capaciteitsuitbreiding nemen betrouwbaarheid en beschikbaarheid op dit
belangrijke knooppunt toe, waardoor er meer treinen tegelijk kunnen
komen en gaan. De OV-Terminal is ruim, overzichtelijk en modern. Hier
komen alle vervoersvormen samen onder één dak. Gezamenlijk maken deze
projecten Arnhem beter bereikbaar en geven ze een positieve impuls aan
het treinverkeer in en rondom Arnhem.
Meer informatie over het project en de werkzaamheden kunt u vinden op
www.prorail.nl/sporeninarnhem
Â
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.brugbovenbrugstraatarnheminaant
ocht&category=Regionaal]