ChristenUnie


ChristenUnie: Bollensprinter impuls voor openbaar vervoer

ChristenUnie: Bollensprinter impuls voor openbaar vervoer

maandag 07 juni 2010 15:29 De ChristenUnie wil dat in de brede Randstad 6 sprinters per uur gaan rijden over het spoor en niet alleen op de corridors tussen de vier grote steden. Onderzocht moet worden welke infrastructurele maatregelen hiervoor nodig zijn. De ChristenUnie heeft het plan voor het traject Hoorn-Haarlem-Den Haag uitgewerkt in een nieuw treinconcept: de Bollensprinter.

Kamerlid Ernst Cramer (nummer 7 op de kandidatenlijst) maakte vandaag samen met regio kandidaat Frank Visser (nummer 33) een tournee door de Bollenstreek en Noord-Holland voor de promotie van de in april verschenen notitie "Bollensprinter" waarin een groot aantal aanbevelingen staan voor het spoor in deze regio.

Ernst Cramer: "Rond de Duitse grote steden ligt een S-bahn netwerk met frequent rijdende regionale treinen. In grote delen van Noord-Holland rijden sprinters slechts 2x per uur. De trein kan veel aantrekkelijker. Niet alleen door hogere frequenties, maar ook door goede aansluitingen op het regionale OV, de OV-fiets en voor de automobilist." Volgens de ChristenUnie zijn grote ingrepen niet nodig om vaker treinen te laten rijden. "Het gaat vooral om het oplossen van enkele knelpunten en er moet goed worden gekeken naar de sluitingstijden van spoorwegovergangen en bruggen."

De ChristenUnie kandidaten deden de stations Lisse, Hillegom, Alkmaar en Heerhugowaard aan en spraken daar met lokale ChristenUnie-politici. In Heerhugowaard werden symbolisch een aantal bloembollen gepland. Visser: "De gemeente groeit en is al ver met plannen voor het opwaarderen van de stationsomgeving. Het zou jammer zijn als straks veel treinen keren in Alkmaar en niet doorrijden". In Lisse vertelde een vertegenwoordiger van de stichting die landgoed Keukenhof beheert over de plannen voor heropenen van het station. Ernst Cramer: "Vorig jaar zegde de minister nog geld toe voor dit station, nu hebben NS en ProRail besloten dat het station er niet komt omdat het op sommige dagen te druk zal worden. Dat is de wereld op zijn kop. Ik wil de minister aan zijn toezegging houden."

Momenteel wordt uitbreiding van het spoor onderzocht om op de belangrijkste corridors in de Randstad 6 intercities per uur te laten rijden. Ernst Cramer: "Deze ingrepen zijn hard nodig maar de stoptreinreizigers moeten niet vergeten worden. Ik kan niet uitleggen dat tussen Zevenaar en Arnhem vier treinen per uur rijden en midden in de Randstad tussen Purmerend en Schiphol of Haarlem en Hillegom maar twee. Als je kans loopt dat je 30 minuten moet wachten dan is de trein voor veel reizigers geen aantrekkelijk alternatief."