ChristenUnie
ChristenUnie: Bollensprinter impuls voor openbaar vervoer
ChristenUnie: Bollensprinter impuls voor openbaar vervoer
maandag 07 juni 2010 15:29 De ChristenUnie wil dat in de brede Randstad
6 sprinters per uur gaan rijden over het spoor en niet alleen op de
corridors tussen de vier grote steden. Onderzocht moet worden welke
infrastructurele maatregelen hiervoor nodig zijn. De ChristenUnie heeft
het plan voor het traject Hoorn-Haarlem-Den Haag uitgewerkt in een
nieuw treinconcept: de Bollensprinter.
Kamerlid Ernst Cramer (nummer 7 op de kandidatenlijst) maakte vandaag
samen met regio kandidaat Frank Visser (nummer 33) een tournee door de
Bollenstreek en Noord-Holland voor de promotie van de in april
verschenen notitie "Bollensprinter" waarin een groot aantal
aanbevelingen staan voor het spoor in deze regio.
Ernst Cramer: "Rond de Duitse grote steden ligt een S-bahn netwerk met
frequent rijdende regionale treinen. In grote delen van Noord-Holland
rijden sprinters slechts 2x per uur. De trein kan veel aantrekkelijker.
Niet alleen door hogere frequenties, maar ook door goede aansluitingen
op het regionale OV, de OV-fiets en voor de automobilist." Volgens de
ChristenUnie zijn grote ingrepen niet nodig om vaker treinen te laten
rijden. "Het gaat vooral om het oplossen van enkele knelpunten en er
moet goed worden gekeken naar de sluitingstijden van spoorwegovergangen
en bruggen."
De ChristenUnie kandidaten deden de stations Lisse, Hillegom, Alkmaar
en Heerhugowaard aan en spraken daar met lokale ChristenUnie-politici.
In Heerhugowaard werden symbolisch een aantal bloembollen gepland.
Visser: "De gemeente groeit en is al ver met plannen voor het
opwaarderen van de stationsomgeving. Het zou jammer zijn als straks
veel treinen keren in Alkmaar en niet doorrijden". In Lisse vertelde
een vertegenwoordiger van de stichting die landgoed Keukenhof beheert
over de plannen voor heropenen van het station. Ernst Cramer: "Vorig
jaar zegde de minister nog geld toe voor dit station, nu hebben NS en
ProRail besloten dat het station er niet komt omdat het op sommige
dagen te druk zal worden. Dat is de wereld op zijn kop. Ik wil de
minister aan zijn toezegging houden."
Momenteel wordt uitbreiding van het spoor onderzocht om op de
belangrijkste corridors in de Randstad 6 intercities per uur te laten
rijden. Ernst Cramer: "Deze ingrepen zijn hard nodig maar de
stoptreinreizigers moeten niet vergeten worden. Ik kan niet uitleggen
dat tussen Zevenaar en Arnhem vier treinen per uur rijden en midden in
de Randstad tussen Purmerend en Schiphol of Haarlem en Hillegom maar
twee. Als je kans loopt dat je 30 minuten moet wachten dan is de trein
voor veel reizigers geen aantrekkelijk alternatief."