Sogeti werft via social media

07/06/2010 16:20

Sogeti Nederland B.V.

Sogeti Nederland zoekt, na een sterk getemperde werving van ruim een jaar, weer nieuwe medewerkers. "De crisis is nog niet achter de rug. De Nederlandse IT-sector heeft een harde klap gekregen, maar het herstel is niet te stoppen en dus hebben we goede mensen nodig", aldus CEO Jeroen Versteeg van Sogeti.

Goed kwalitatief personeel werven blijft moeilijk. Het aantal CV's dat binnenkomt bij Sogeti neemt weliswaar toe, maar de kwaliteit van het aanbod daalt. Om beter gekwalificeerde kandidaten te bereiken en kosten te besparen op de traditionele wervingsmethoden, zal Sogeti haar recruitment grotendeels via social media laten lopen. Werving via web 2.0, ook wel referral recruitment genoemd, wordt als onderdeel opgenomen in het algehele wervingsbeleid.

Referral recruitment is een proces waarbij vacatures worden vervuld door aanbevelingen van medewerkers in plaats van zuiver traditionele methoden zoals advertenties, intermediairs of headhunters. Bedrijven met een referral recruitment beleid vinden over het algemeen betere kandidaten die gemiddeld langer in dienst blijven tegen lagere wervingskosten.

Sogeti kent al jaren een actief offline referral recruitment, namelijk het viavia kanaal, waarbij ruim 30% verantwoordelijk is voor de instroom. Daar komt nu online referral recruitment bij: je zet eigen mensen in om vacatures kenbaar te maken in hun eigen (online) sociale netwerk. Sogeti rolt haar recruitment uit via Hyves, LinkedIn, Facebook, e-mail en Twitter.

Jaarverslag

Met de hervatting van de werving geeft Sogeti een duidelijk signaal af vertrouwen in de toekomst te hebben, zoals ook blijkt uit het jaarverslag 2009 van de ICT-dienstverlener. De economische crisis zelf verraste Sogeti niet, de heftigheid wel. Net als andere branchegenoten kreeg Sogeti te maken met een slinkende portefeuille en tariefdruk. Desondanks is het Sogeti gelukt om de orderportefeuille beter in balans te brengen, marktaandeel te winnen, medewerkers en kennis aan boord te houden en een goede winstgevende financiële performance te realiseren. Het jaarverslag heeft dan ook toepasselijke titel: 'Looking back, Moving forward'. Het komende jaar wil Sogeti werk maken van het creëren van meer klantwaarde door productiviteitsverbetering en het leveren van duurzame ICT-oplossingen.

Jeroen Versteeg: "We zijn een financieel gezonde organisatie met een goede klantenspreiding over de verschillende marktsectoren en een uitstekend dienstenaanbod dat aansluit bij de vraag van onze klanten. Onder moeilijke omstandigheden hebben we bewezen een sterke organisatie te zijn. Nu gaan we dat ook laten zien, terwijl de marktomstandigheden langzaam verbeteren. Groei en nieuwe medewerkers zijn daarbij een voorwaarde."

Over Sogeti Nederland B.V.

Sogeti is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, implementeren en beheren van ICT-oplossingen. Op het gebied van testen en architectuur nemen wij op de Nederlandse markt een dominante positie in. Sogeti levert met gepassioneerd ICT-vakmanschap een bijdrage aan het resultaat van haar opdrachtgevers. Wij streven daarbij naar hechte en langdurige relaties met opdrachtgevers. Hierdoor dragen de ICT-oplossingen van Sogeti structureel bij aan de strategische doelstellingen van klanten. Meer informatie over Sogeti is te vinden op sogeti.nl en op werkenbijsogeti.nl