Gemeenten zetten strijd tegen regeldruk voort.
07/06/2010 14:30
VNG
Gemeenten zetten strijd tegen regeldruk voort. Gemeenten gaan dienstverlening aan burgers en bedrijven nóg verder verbeteren
Minder regels en meer service, dat is de boodschap van Minder regels, meer service. In het kader daarvan worden gemeenten aangespoord het leven voor burgers en bedrijven makkelijker én goedkoper te maken. Uit recent onderzoek blijkt nu dat de tijdsbesteding voor burgers en bedrijven, als het gaat om contact met gemeenten, in de afgelopen drie jaar al met miljoenen uren is teruggedrongen. Dit heeft naar schatting een besparing opgeleverd van tientallen miljoenen euro's.
Gemeenten worden nu verder aangemoedigd om de regeldruk te verminderen en de dienstverlening te verbeteren. Dat is niet alleen goedkoper voor burgers en ondernemers, maar ook voor de gemeente zelf. Gelukkig zijn al veel gemeenten erg goed bezig. Zo goed zelfs dat zeven van hen het Bewijs van Goede Dienst hebben gekregen. Het gaat om de gemeenten:
1. De Marne
2. Zwolle
3. Hoogeveen
4. Boskoop
5. Waddinxveen
6. 's Hertogenbosch
7. Hoogeveen
Het Bewijs van Goede Dienst kan worden verdiend als aan de tien belangrijkste wensen van ondernemers wordt voldaan. Ook moet een ruime voldoende worden gescoord als het gaat om een goede individuele dienstverlening aan bedrijven.
Minder regels, meer service is een samenwerking tussen de VNG en de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties én het ministerie van Economische Zaken en Financiën. Doel is onder andere de kosten die onze regels met zich meebrengen voor burgers en ondernemers (administratieve lasten) in ons land voor het einde van dit jaar met vijfentwintig procent te verminderen.
Den Haag, 7 juni 2010