Gemeenten zetten strijd tegen regeldruk voort
07.06.2010
Gemeenten gaan dienstverlening aan burgers en bedrijven nóg verder
verbeteren. Minder regels en meer service, dat is de boodschap van
Minder regels, meer service. In het kader daarvan worden gemeenten
aangespoord het leven voor burgers en bedrijven makkelijker én
goedkoper te maken.
Uit recent onderzoek blijkt nu dat de tijdsbesteding voor burgers en
bedrijven, als het gaat om contact met gemeenten, in de afgelopen drie
jaar al met miljoenen uren is teruggedrongen. Dit heeft naar schatting
een besparing opgeleverd van tientallen miljoenen euro's.
Gemeenten worden nu verder aangemoedigd om de regeldruk te verminderen
en de dienstverlening te verbeteren. Dat is niet alleen goedkoper voor
burgers en ondernemers, maar ook voor de gemeente zelf. Gelukkig zijn
al veel gemeenten erg goed bezig. Zo goed zelfs dat zeven van hen
vandaag het Bewijs van Goede Dienst hebben gekregen. Het gaat om de
gemeenten:
1. De Marne
2. Zwolle
3. Hoogeveen
4. Boskoop
5. Waddinxveen
6. 's Hertogenbosch
7. Hoogeveen
Het Bewijs van Goede Dienst kan worden verdiend als aan de tien
belangrijkste wensen van ondernemers wordt voldaan. Ook moet een ruime
voldoende worden gescoord als het gaat om een goede individuele
dienstverlening aan bedrijven.
Minder regels, meer service is een samenwerking tussen de VNG en de
ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties én het
ministerie van Economische Zaken en Financiën. Doel is onder andere de
kosten die onze regels met zich meebrengen voor burgers en ondernemers
(administratieve lasten) in ons land voor het einde van dit jaar met
vijfentwintig procent te verminderen.
Den Haag, 7 juni 2010
Vereniging Nederlandse Gemeenten