Debatteren? Potentiële kiezers bereik je met een politieke game!
Spelen en maken van politieke games komt politieke betrokkenheid ten goede
Nieuwe media zijn een vanzelfsprekend onderdeel geworden van politieke
campagnes, ook in Nederland. In het kader van de aankomende
verkiezingen, lanceerde de SP de online game `Operatie Grote
Schoonmaak' en de ChristenUnie de `Race met Rouvoet' waarin ze de
aandacht van jongeren proberen te trekken. Kunnen de politieke partijen
op deze ogenschijnlijke ludieke manier invloed uitoefenen op kiezers?
Joyce Neys en Jeroen Jansz, als onderzoekers verbonden aan de afdeling
Media en Communicatie van de Faculteit der Historische en
Kunstwetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam, onderzochten
het effect van politieke games op potentiële kiezers. Uit het onderzoek
blijkt dat mensen die deze games spelen, en mensen die de games maken,
zich in grote mate politiek en sociaal betrokken voelen.
Jansz en Neys onderzochten voornamelijk games die door bezorgde burgers
zelf gemaakt werden, zoals Darfur is Dying en September the 12th. Uit
interviews met de ontwikkelaars van deze games kwam naar voren dat men
bewust gekozen had om het medium van de game te gebruiken. Games bieden
de mogelijkheid om mensen op een interactieve en entertainende manier
te informeren, en daardoor te engageren, over een bepaald onderwerp.
Deze combinatie van informeren en entertainen is wat games geschikt
maakt voor het vergroten van publieke interesse in politieke en sociale
onderwerpen.
Spelers van de games gaven aan naderhand meer geneigd te zijn tot het
zoeken van informatie over het onderwerp van de game. Tevens
concludeerden de onderzoekers dat het spelen van dergelijke games werkt
als een social facilitator. Dit betekent dat na het spelen van de game
mensen het onderwerp bespraken met hun vrienden en familie. De behoefte
om het behandelde onderwerp in de game informeel te bespreken met de
directe omgeving laat een grotere betrokkenheid zien op politiek en
sociaal gebied. Door het spelen van dergelijke games wordt het
politieke domein op relatief eenvoudige wijze een grotere rol
toebedeeld in het leven van alledag.
In september verschijnen de resultaten van het onderzoek in het
wetenschappelijke tijdschrift European Journal of Communication.
Referentie naar artikel:
Neys, J.L.D. & Jansz, J. (forthcoming). Engaging an audience: political
internet games. European Journal of Communication, 25(3), 1-15
Over de onderzoekers
Prof.dr. Jeroen Jansz is bijzonder hoogleraar Media en Communicatie.
Hij is lid van het onderzoekscentrum Erasmus Research Centre for Media,
Communication, and Culture (ERMeCC). Zijn onderzoek richt zich op de
veranderende rollen van mediaproducenten en mediaconsumenten op het
internet en in interactieve media.
Joyce Neys MSc is als promovendus en docent verbonden aan ERMeCC en de
afdeling Media en Communicatie van de Faculteit der Historische en
Kunstwetenschappen. Haar onderzoek richt zich onder andere op nieuwe
media en politiek burgerschap.
Erasmus Universiteit Rotterdam