TNS NIPO publicaties
5 juni 2010
Het gaat om de inhoud, niet om de poppetjes
De Volkskrant - zaterdag 5 juni 2010
Wie kiest wat en waarom
In deze rubriek beschrijft Peter Kanne vijf zaterdagen voorafgaand aan
de verkiezingen de discrepanties tussen wat partijen in hun programmas
voorstellen, wat hun kiezers willen en wat die kiezers dénken dat hun
partij wil. Dit gebeurt aan de hand van een stelling die is voorgelegd
aan steekproef van kiezers.
5 juni: het slotakkoord - wat beweegt de kiezer om op deze partij te
gaan stemmen?
Door: Peter Kanne - Onderzoeker TNS NIPO
Amper een week voor de verkiezingen weet ruim veertig procent zeker wat
hij of zij gaat stemmen en ongeveer de helft van de kiezers blijft bij
de partij waar ook in 2006 voor werd gekozen. De kiezer switcht en
zweeft er dus weer lustig op los. De VVD lijkt te ver voor te staan op
PvdA en CDA om nog achterhaald te kunnen worden, maar gezien het groot
aantal twijfelaars is dat ook weer niet zeker.
Wat beweegt de kiezers? De kiezers zeggen hun keuze in de eerste plaats
te bepalen op basis van de partijprogrammas en de ideologie van de
partijen. Een minderheid leest die programma's ook echt, dus de
indrukken van die programma's heeft men vooral uit de krant, van de
radio of tv; bijvoorbeeld uit de debatten. Ook de debatten bekijkt men
in meerderheid niet zelf, maar de beelden ontstaan uit de tweede hand
via nabeschouwingen, stukken in de krant, de gesprekken op kantoor en
in de kantine. Desalniettemin: de kiezer gaat wel op de inhoud af. Meer
dan in 2006 betreft dat vooral standpunten over enkele issues. Het
aantal issues waarover deze verkiezingen écht gaan is beperkt: de
overheidsfinanciën, de hypotheekrenteaftrek, de sociale zekerheid,
werkgelegenheid, de financiering van de zorg. In mindere mate gaat het
om de verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd, veiligheid, de
integratie van `nieuwe Nederlanders' en onderwijs. Bijna niet werd er
gesproken over de grote thema's van deze tijd: de klimaatcrisis, de
plaats van Nederland in de internationale orde (was het kabinet niet
gevallen over de kwestie Uruzgan?) of de marktwerking in de publieke
sector. De toekomst van Europa speelde wel een rol, maar dan vooral
door de `Griekenland-crisis'.
Vaker dan in 2006 is de stem op een politieke partij een tegenstem.
Vooral PVV- en SP-kiezers zeggen op deze partijen te stemmen omdat ze
het niet eens zijn met de andere partijen. Belonen doen kiezers de
partijen veel minder dan in 2006. Nog slechts een tiende zegt nog op
een partij te stemmen omdat deze partij het goed heeft gedaan in de
regering of oppositie, dit was een kwart procent in 2006. Vooral het
CDA scoort hier veel minder punten dan in 2006.
Vaak wordt gezegd dat het in de politiek alleen nog om de poppetjes en
steeds minder om de inhoud gaat. Maar dit valt eigenlijk best mee. Een
kwart geeft de lijsttrekker op als een van de redenen om op de partij
te stemmen. Dit iets minder dan in 2006. Vooral GroenLinks, D66 en de
PvdA worden vaak gekozen vanwege hun lijsttrekkers. Kiezers van de VVD,
CDA en PVV laten de voorman veel minder vaak meewegen. Nu weten we uit
ander onderzoek ook dat kiezers vaak zéggen dat de persoon van de
politicus niet de doorslag geeft, maar het impliciet wel vaak is. Maar
aan het verloop van de politieke strijd en de populariteit van de
lijsttrekkers, kunnen we zien dat de inhoud prevaleert.
Zo heeft de VVD een flinke opmars gemaakt in de peilingen, eerder
ondanks dan dankzij de lijsttrekker. Mark Rutte was lange tijd een van
de laagst gewaardeerde politieke leiders en volgens veel watchers de
zwakke schakel van de VVD. Met een zware premierkandidaat zou de VVD
wel eens de grootste kunnen worden, maar met Rutte....? Maar Rutte
bleef blijmoedig en consistent zijn strenge bezuinigingsverhaal
vertellen, en met de Europese financiële crisis in de rug raakten de
kiezers overtuigd. En groeide Rutte bovendien in zijn rol.
De VVD-leider heeft overigens het geluk dat geen van de andere
lijsttrekkers veel indruk maakt. In 2006 kregen Marijnissen, Bos en
Balkenende vlak voor de verkiezingsdatum allen nog een zeven van de
kiezers, nu haalt niemand dat. Rutte krijgt een 6,2 en zijn directe
concurrenten Cohen, Balkenende en Wilders komen niet aan een zes. Cohen
is nog steeds de favoriete premierkandidaat, maar de VVD lijkt
desondanks met de overwinning te gaan strijken.
De invloed van Stemwijzer en Kieskompas is dit jaar toegenomen ten
opzichte van vorig jaar. Een op de acht kiezers zegt op een stemhulp af
te gaan. Vooral de PVV profiteert hiervan: een op de vijf PVV-kiezers
geven als motivatie `dat advies kreeg ik van de stemwijzer'.
De rol van de peilingen is daarentegen ook dit jaar bescheiden en niet
toegenomen. Slechts drie procent van de kiezers zegt op een partij te
stemmen omdat deze partij het goed doet in de peilingen en één procent
omdat de partij het juist niet goed doet in de peilingen. De
strategische stem, waarbij men bij zijn keuze rekening houdt met welke
partij de grootste kan worden of welke coalities mogelijk gemaakt
worden, maakt zeven procent van de motieven uit. Hiervoor heeft de
kiezer ook de peilingen nodig en die leveren we hem volgende week
dinsdag nog één keer. Dan hebben wij onze democratische plicht weer
gedaan.
---
1 | Verkiezingen 2010 gaan meer over issues dan in 2010 en is vaker een
tegenstem
---
Redenen om op politieke partij te stemmen 6 nov 2006 31 mei 2010
% %
eens met partijprogramma van 40 36
eens met ideologie van 37 36
Eens met standpunt over bepaald thema 27 34
komt op voor mijn groep 29 29
Niet eens met andere politieke partijen 19 24
Omdat de lijsttrekker mij aanspreekt 28 23
Omdat stemwijzer/kieskompas dit adviseerde 9 13
doet het goed in regering/oppositie 23 9
Stem uit gewoonte op 10 8
Omdat dat strategisch slim is 8 7
doet het goed in politieke peilingen 5 3
directe omgeving stemt ook op 3 2
doet het niet goed in peilingen 1 1
Anders 1 3
Bron: TNS NIPO
---
---
2 | Motieven naar partij 2010
---
Vet = sign. hogere score dan totaal
Cursief = sign. lagere score dan totaal CDA PvdA SP VVD PVV GL D66 CU
Totaal 31 mei 2010
% % % % % % % % %
Redenen om op te stemmen
eens met partijprogramma van 30 34 35 45 28 42 37 32 36
eens met ideologie van 32 36 29 38 27 55 39 50 36
eens met standpunt over bepaald thema 16 27 36 36 51 38 40 21 34
komt op voor mijn groep 22 32 36 31 30 13 18 30 29
niet eens met andere politieke partijen 13 25 38 21 40 11 22 9 24
omdat de lijsttrekker mij aanspreekt 15 35 24 15 14 46 38 14 23
omdat stemwijzer dit adviseerde 10 13 12 11 21 14 4 17 13
doet het goed in regering/oppositie 10 7 6 9 3 17 19 10 9
stem uit gewoonte op 24 14 4 4 0 1 3 7 8
omdat dat strategisch slim is 5 13 3 9 6 8 6 6 7
doet het goed in politieke peilingen 2 2 2 4 3 1 3 2 3
directe omgeving stemt ook op 2 3 2 2 3 4 2 6 2
doet het niet goed in peilingen 1 3 1 1 2 2 0 0 1
anders 1 3 4 3 1 2 2 10 3
Bron: TNS NIPO
---
---
3 | Motieven naar partij 2006
---
Vet = sign. hogere score dan totaal
Cursief = sign. lagere score dan totaal CDA PvdA SP VVD PVV GL D66 CU
Totaal 6 nov 2006
% % % % % % % % %
Redenen om op te stemmen
eens met partijprogramma van 36 31 35 36 51 44 63 30 37
eens met ideologie van 23 32 36 30 16 18 40 20 29
komt op voor mijn groep 30 24 7 43 33 9 53 23 28
omdat de lijsttrekker mij aanspreekt 20 24 29 32 29 31 31 38 27
eens met standpunt over bepaald thema 35 36 42 40 49 53 51 48 40
doet het goed in regering/oppositie 45 10 32 21 8 5 18 5 23
niet eens met andere politieke partijen 14 20 23 24 12 18 11 26 19
stem uit gewoonte op 11 13 17 3 12 11 8 1 10
omdat stemwijzer dit adviseerde 7 7 6 11 13 18 14 14 9
omdat dat strategisch slim is 10 9 10 9 3 6 6 6 8
doet het goed in politieke peilingen 9 5 1 7 - - 3 1 5
directe omgeving stemt ook op 3 3 3 2 - - 4 1 3
doet het niet goed in peilingen 1 1 2 1 1 14 2 - 1
anders 1 3 1 1 - - 1 1 1
Bron: TNS NIPO
---
C0521 | TNS NIPObase CAWI/CATI | Het veldwerk vond plaats van 28 t/m 30
mei 2010. Daarbij werden 1.548 Nederlanders van 18 jaar en ouder
ondervraagd (n=1.548). Er is herwogen op geslacht, leeftijd, opleiding,
gezinsgrootte, regio en politiek stemgedrag (TK 2006).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO/De Volkskrant
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Peter Kanne
(tel: 020 522 59 24).
TNS NIPO