Opening Dag van de Bouw stationsgebied Utrecht
Toespraak | 05-06-2010 | Utrecht | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Fantastisch om hier, samen met Elco Brinkman, in de Domstad te zijn.
De stad waar heel Nederland om draait.
Want dit is de nationale draaischijf voor het wegverkeer.
En het `Centraal Station' van Nederland, met 160.000 in- en uitstappers
per dag!
Tel daar nog de grootste woningbouwlocatie van Nederland bij op:
Leidsche Rijn (30.000 woningen en 80.000 mensen in 2025).
En het is duidelijk dat werkelijk niemand om Utrecht heen kan.
Hier in Utrecht is glashelder hoe belangrijk het is dat we doorpakken
met bouwen.
Hoe lang heeft de treinreiziger hier niet moeten wachten op de
vernieuwing het station?
4.200 vergunningen waren er nodig voor we hier in het stationsgebied
aan de slag konden.
Ingewikkelde procedures en stroperige besluitvorming brachten ons land
tot stilstand.
Gemiddeld 14 jaar duurde de totstandkoming van een stukje weg in
Nederland. Van de zotte!
Een ramp voor de automobilist en de treinreiziger.
Een ramp voor starters op de woningmarkt.
Een ramp voor ondernemers.
Een ramp voor onze economie, want slechte doorstroming kost ons met
zijn allen 3 miljard euro per jaar.
En nog een ramp voor het milieu ook, want als iets voor vieze lucht en
CO2-uitstoot zorgt, dan zijn het wel pruttelende files.
Er wordt wat afgepraat in Nederland. Maar eindeloos praten helpt ons
geen steek verder.
Niet mauwen,
Maar bouwen!
De bouw is goed voor 6 procent van ons BBP en voor een half miljoen
banen. Een onmisbare pijler onder onze economie en onze toekomst.
· Daarom hebben we korte metten gemaakt met de besluiteloosheid en de
vertraging.
· Daarom hebben we een Crisis- en herstelwet gemaakt die ons verlost
van nodeloze juridische rompslomp.
· Daarom hebben we een Spoedaanpak wegen ingevoerd: 30 schoppen de
grond in op plaatsen waar dat het hardste nodig is; in totaal 560
kilometer aan extra rijstroken.
· Daarom hakken we knopen door. Ook over de mega-belangrijke
draaischijf Utrecht. Vorige week nog besloot het kabinet in totaal 1,4
miljard te investeren in de snelwegen aan de Noord-Oostkant van de
stad.
· : Daarom hebben we 4,5 miljard euro gereserveerd voor een
reuzensprong op het spoor. Zes intercity's per uur plus stoptreinen
tussen de grote steden. Dat betekent voor de treinreiziger op Utrecht
Centraal dat de treinen af en aan gaan rijden naar Amsterdam, Arnhem en
Eindhoven.
We zien de resultaten van de versnelling overal om ons heen.
Het werk aan het spoorknooppunt Utrecht is begonnen, en ik ben er als
minister van Verkeer en Waterstaat trots op met een kwart miljard euro
de grootste financier van het nieuwe station te zijn.
Een station dat uitblinkt in duurzame energie, onder meer dankzij
40.000 zonnecellen in de perronkappen.
Niet alleen op het spoor, maar ook op de weg zijn we keihard bezig. Wie
de auto neemt richting Den Haag, Amsterdam, Den Bosch of Arnhem ziet
dat er keihard wordt gewerkt aan meer rijstroken.
Vanaf 2007 hebben we het bouwtempo verdubbeld ten opzichte van de
twintig jaar daarvoor.
Concreet komt er 824 kilometer aan rijstroken bij in de periode van dit
kabinet (met alles wat er nog tot begin volgend jaar in de pijplijn
zit).
Dat is gemiddeld 205 kilometer per jaar.
Vergelijk dat met de prestaties in eerdere kabinetsperioden:
Lubbers II en III: 110 km/jaar
Paars I en II: 70 km/jaar
Balkenende I, II en III: 125 km/jaar
Balkenende IV: 205 km/jaar
Een fantastische investering in onze toekomst, wanneer we in
elektrische auto's stil en zuinig van A naar B zoeven.
We bouwen niet alleen twee keer zo snel, we nemen ook twee keer zoveel
besluiten.
En daar ga ik mee door tot mijn laatste kik als minister, want de files
en vertragingen zijn niet demissionair.
Zo ben ik blij dat ik u kan melden dat ik het Ontwerp-tracébesluit heb
ondertekend voor de wegverbreding A12 Ede-Grijsoord.
We gaan van 2x2 naar 2x3 rijstroken.
De hele A12 ondergaat een metamorfose. En dit project is een
belangrijke schakel daarin. Mijn opvolger kan het lintje in 2014
knippen.
Elco, zonder de mannen en vrouwen van onze bouwbedrijven was het nooit
gelukt om te zo versnellen.
Zij bouwen en sjouwen ons uit de crisis.
Zonder de grondwerkers, de ingenieurs, de vrachtwagenchauffeurs, de
betonvlechters, de calculators, de projectleiders, de monteurs, de
architecten en de werkvoorbereiders waren we de afgelopen jaren geen
stap verder gekomen.
Ik heb groot respect voor de mensen met de hesjes en de helmen!
Ik wil via jou al die tienduizenden mensen in de bouw bedanken voor hun
tomeloze inzet.
Vele honderden van hen heb ik zelf mogen ontmoeten in de afgelopen
jaren, bij al die projecten die ik heb bezocht.
Daar ga ik volop mee door. Vanmiddag nog in Wierden en Harderwijk.
Maandag in Ens. Dinsdag in Eindhoven.
Ik verheug me altijd enorm op die bezoeken en op de gesprekken daar.
Het bezoek aanstaande maandag bijvoorbeeld is heel bijzonder.
Want daar mag ik het startschot geven voor de bouw van de eerste
energieneutrale brug ter wereld.
Dat past mooi bij het thema energiebesparing dat vandaag centraal
staat.
De nieuwe brug komt over het Ramsdiep, bij Kampen en wordt maar liefst
90% zuiniger dan een traditionele brug.
Dat is te danken aan het uitgekiende ontwerp.
We halen alles uit de kast.
Rivierwater voor de koeling, zonnepanelen op het dak,
warmteterugwinning uit ventilatie en de slimste innovatieve accu's.
Een prachtige samenwerking van Rijkswaterstaat en een aantal
enthousiaste Nederlandse bedrijven.
Ik ben trots op dit soort beeldbepalende projecten.
Dit is de toekomst: groene mobiliteit door de introductie van nieuwe,
schonere techniek en door innovatief bouwen.
Samen bouwen we aan een sterker, mooier en beter bereikbaar Nederland.
Vandaag laat bouwend Nederland zien wat het waard is.
Meer dan 270 bouwplaatsen openen de poort, voor jong en oud.
Overal in het land mogen mensen er met hun neus bovenop staan.
Ik zou zeggen, mensen, kijk je ogen uit, en grijp die kans!
Verwante onderwerpen
* Filebestrijding
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat