Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit


* http://www.minlnv.nl/pls/portal/url/page/minlnv/actueel/voorlooppagina?p_file_id=2001197

Verslag landbouwraad 17 mei 2010

Geachte Voorzitter,

In deze brief informeer ik u over de uitkomsten van de Landbouwraad die op
17 mei jl. in Brussel plaatsvond.
Tijdens de Raad is gesproken over de internationale concurrentiekracht van het Europese agro-food model en gender-gelijkheid in plattelandsgebieden. Onder diversen zijn de volgende punten besproken: bosbescherming en klimaatverandering, terugkoppeling van de conferentie van directeuren van EU-betaalorganen en de EU-handelsonderhandelingen met de landen van de Mercosur. Internationale concurrentiekracht van het Europees agri-food model (Presentatie van het Voorzitterschap en gedachtewisseling) Het Voorzitterschap heeft een presentatie gegeven over de internationale concurrentiekracht van het Europees agri-food model. De presentatie van het Spaans Voorzitterschap was gebaseerd op de workshop die op 16 april jl. in Sevilla (Spanje) georganiseerd werd door de Spaanse Federatie van de Voedselen Genotmiddelenindustrie. De concurrentiekracht van de Europese agri-food sector is een van de prioritaire themafs van het Voorzitterschap. Een meerderheid van lidstaten gaf aan het Europese agri-food model, met hoge eisen aan voedselveiligheid en -kwaliteit, dierenwelzijn en milieu-eisen hoog in het vaandel te dragen.
Ik heb aangegeven dat de Nederlandse visie op de toekomst van het GLB, met de nadruk op ondernemerschap, concurrentiekracht, innovatie en verduurzaming volledig aansluit bij het door het Voorzitterschap geschetste Europese agri-food model. Deze aspecten van het GLB moeten ook in internationale context onder de aandacht gebracht worden. Naast het stimuleren van concurrentiekracht en duurzaamheid in Europa zelf, hebben we immers ook een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de mondiale voedselvoorziening en voedselzekerheid.

Voedselzekerheid is het meest gebaat bij innovatie, terwijl voedselveiligheid en
-kwaliteit gebaat zijn bij het vaststellen van EU-standaarden en naleving van EU-wetgeving. Juist deze zaken zijn typerend voor het Europese agri-food model. Binnen dit model kunnen overheden private promotie-initiatieven faciliteren, zo heb ik aangegeven.
Commissaris Ciolos gaf aan het belangrijk te vinden om de handelspartners van de Europese Unie (EU) te blijven wijzen op de waarde van het Europese agri-food model. Hij benadrukte dat Europese veterinaire en (fyto-)sanitaire regels van toepassing zijn op zowel geimporteerde als niet-geimporteerde Europese producten. Ciolos wees ook op het belang van promotie van kwaliteitsproducten, zoals geregistreerde streekproducten.
Gender-gelijkheid in plattelandsgebieden
(Presentatie van het Voorzitterschap en gedachtewisseling) Het Spaans Voorzitterschap heeft de conclusies van de conferentie over de rol van vrouwen in de duurzame ontwikkeling van het platteland gepresenteerd. Deze conferentie werd van 27-29 april jl. gehouden in Caceres (Spanje). Meerdere lidstaten gaven aan dat gender-gelijkheid in rurale gebieden aandacht verdient binnen het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) van na 2013. De tweede pijler (plattelandsbeleid) is hier volgens de meeste lidstaten het geschiktst voor, en dan voornamelijk de derde as van die pijler, de zogenaamde LEADERprogrammafs. Een enkele lidstaat wees op het algemene non-discriminatieprincipe in de EU-verdragen (art. 3 VEU).
Ik heb het belang van een leefbaar en vitaal platteland onderstreept en heb benadrukt dat de omstandigheden in de diverse lidstaten uiteenlopen. Tegen die achtergrond is maatwerk belangrijk. In de tweede pijler van het GLB is er ruimte voor maatregelen die toegesneden zijn op de specifieke omstandigheden van de lidstaten of regiofs. Daarmee is er naar mijn mening een toereikend instrumentarium beschikbaar voor de lidstaten om aandacht te schenken aan gender-gelijkheid op het platteland.
Commissaris Ciolos gaf aan dat gender-gelijkheid is vastgelegd in artikel 8 van de plattelandsontwikkelingsverordening (1698/2005). Verder gaf de Commissaris aan dat de Commissie voornemens is om in de tweede helft van 2010 een nieuwe, brede strategie voor gender-gelijkheid 2010-2015 te publiceren, onder verantwoordelijkheid van Commissaris Reding van Justitie, Grondrechten en Burgerschap.
Diversen
Bosbescherming en klimaatverandering
(Informatie van het Voorzitterschap)
Naar aanleiding van een conferentie in Valsain (Spanje) van 6-7 april jl. heeft het Spaans Voorzitterschap de Raad geinformeerd over de bescherming van bossen in Europa. Aanbevelingen uit de zogenaamde Verklaring van Valsain roepen onder andere op tot meer samenwerking op het gebied van bosbouw in Europa.

Conclusies geformuleerd naar aanleiding van deze conferentie worden behandeld in de Milieuraad van 11 juni.
Een viertal lidstaten deed bovendien een oproep aan de Raad om een holistische visie op het Europees bosbeleid te ontwikkelen. Bosbescherming moet gezien worden als onderdeel van duurzaam bosbeleid. Ook lieten deze lidstaten weten dat bosbescherming in de eerste plaats een zaak is van lidstaten. EU-optreden op het terrein van bosbeleid moet een aantoonbare toegevoegde waarde hebben. Prioriteit binnen het bosbeleid moet dan ook liggen op het gebied van het versterken van al bestaand beleid en instrumenten en aan de coherentie en coordinatie van voor bosbeleid relevant ander beleid: klimaatverandering, biodiversiteit en hernieuwbare energiebronnen.
Ik heb aangegeven dat Nederland in samenspraak met betrokkenen werkt aan een nationale reactie in het kader van de EU-consultatieprocedure over het Groenboek Bosbescherming. Ik heb aangegeven dat ik op de uitkomst van deze consultatieprocedure, die loopt tot 31 juli 2010, niet vooruit wil lopen. Verder heb ik gewezen op de relatie tussen bossen en landbouw. Landbouw kan een belangrijke bijdrage leveren aan het tegengaan van ontbossing. Investeringen in duurzame verhoging van de landbouwproductie op bestaande landbouwgronden middels innovatie en vernieuwing kunnen de druk op bosgebieden immers verminderen.
Commissaris Ciolos gaf namens de eerstverantwoordelijke Commissaris Poto.nik aan dat de conclusies van de Valsain conferentie goed aansluiten bij het Groenboek Bosbescherming van de Commissie. De reactie van het Europees Parlement en de conclusies van de Milieuraad van 11 juni zullen mogelijk suggesties opleveren voor nieuwe maatregelen op het gebied van bosbescherming en coherentie van de uitwisseling van statistische informatie over bossen en bosbescherming.

27e conferentie van EU-betaalorganen
(Informatie van het Voorzitterschap)
De Raad heeft nota genomen van de conclusies van de conferentie van directeuren van EU-betaalorganen die van 28-30 april gehouden werd in Oviedo (Spanje). Tijdens deze conferentie hebben de betaalorganen ideeen uitgewisseld over onder andere vereenvoudiging van regelgeving en verbetering van het beheer van de Brusselse landbouwfondsen.
EU-handelsonderhandelingen met landen van de Mercosur (Verzoek van de Oostenrijkse, Finse, Franse, Griekse, Hongaarse, Ierse, Luxemburgse en Poolse delegaties)
De bovengenoemde lidstaten gaven aan zorgen te hebben over het besluit van de Commissie om de onderhandelingen over een vrijhandelsovereenkomst met de Mercosur (Brazilie, Argentinie, Uruguay en Paraguay) te hervatten. Deze onderhandelingen zijn in 2004 opgeschort. De lidstaten hebben de Commissie verzocht om een verduidelijking van de startpositie bij de hervatting van de onderhandelingen. Ook verzochten de lidstaten om de grootst mogelijke transparantie in het onderhandelingsproces en om een analyse van de sociale, economische en milieu-effecten van de hervatting van de onderhandelingen.

Ik heb aangegeven dat de Commissie gebonden is aan het mandaat dat ze van de Raad gekregen heeft om te onderhandelen met de Mercosur-landen. Ik heb de Commissie opgeroepen tegelijkertijd uiterst zorgvuldig om te gaan met het bieden van additionele landbouwconcessies. Bovendien moet het verband met de WTOonderhandelingen steeds nauwlettend in de gaten.
Commissaris Ciolos gaf aan begrip te hebben voor de zorgen van de Raad. Verder gaf hij aan dat de Commissie binnen de grenzen van het mandaat zal blijven opereren en dat het zou gaan om slechts een heropening van de gesprekken. Lidstaten zullen doorlopend worden geinformeerd. Ten slotte gaf Ciolos aan dat de Commissie nog steeds streeft naar een evenwichtig pakket, waarin ook offensieve EU-belangen, zoals geografische indicaties, een plaats moeten kunnen krijgen. Prioriteit van de Commissie ligt nog steeds bij een succesvolle afronding van de Doha-onderhandelingen.
Partnerovereenkomst EU - Congo, FLEGT
In de bijlage vindt u de lijst van A-punten. Dit zijn de punten die zonder discussie zijn aangenomen.
In het bijzonder wil ik wijzen op punt 3. Ik ben zeer verheugd dat mijn Spaanse collega en Raadsvoorzitter Espinoza, en marge van deze Raad, de vrijwillige partnerschapovereenkomst tussen de EU en Congo, in het kader van FLEGT (Forest Law Enforcement, Governance and Trade) ondertekend heeft. Toezegging: dolfijnen en Faerøer
Conform toezegging van 21 april jl. heb ik mijn Deense collega aangesproken op de rituele dolfijnslachting op de Faeroer. Ik heb dit gedaan tijdens de informele Visserijraad in Vigo (Spanje). Ik heb wederom mijn grote zorg daarover uitgesproken en hem verzocht maatregelen te bezien.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg

Lijst van A-punten
De volgende punten zijn zonder discussie aangenomen:
1. Ontwerp-richtlijnen van de Commissie tot wijziging van Richtlijn 98/8/EG van het Europees Parlement en de Raad teneinde N,N-diethyl-metatoluamide en dazomet als werkzame stoffen in bijlage I bij die richtlijn op te nemen;

2. Richtlijn van de Commissie inzake de aanpassing aan de vooruitgang van de techniek van bijlage III bij Richtlijn 2004/42/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake de beperking van emissies van vluchtige organische stoffen;

3. Voorstel voor een besluit van de Raad inzake de ondertekening en sluiting van een vrijwillige partnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie en de Republiek Congo inzake wetshandhaving, governance en handel in de bosbouw met betrekking tot de invoer van hout en houtproducten in de Europese Unie (FLEGT);

4. Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende de sluiting, namens de Europese Unie, van het Protocol inzake het geintegreerd beheer van kustgebieden bij het Verdrag inzake de bescherming van het mariene milieu en de kustgebieden van de Middellandse Zee;

5. Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende het standpunt van de Europese Unie in het gemengd comite dat is opgericht bij de overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap, enerzijds, en de regering van Denemarken en de landsregering van de Faeroer, anderzijds, over de wijziging van bijlage II (de lijst van oorsprongverlenende be- en verwerkingen) bij protocol 3 als gevolg van de inwerkingtreding van het geharmoniseerd systeem 2007;

6. Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende het standpunt van de Europese Unie in het gemengd comite dat is opgericht bij de overeenkomst tussen de Europese Economische Gemeenschap, enerzijds, en het Koninkrijk Noorwegen, anderzijds, over de wijziging van bijlage II (de lijst van oorsprongverlenende be- en verwerkingen) bij protocol 3 als gevolg van de inwerkingtreding van het geharmoniseerd systeem 2007;
7. Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende het standpunt van de Europese Unie in het gemengd comite dat is opgericht bij de overeenkomst tussen de Europese Economische Gemeenschap, enerzijds, en de Republiek IJsland, anderzijds, over de wijziging van bijlage II (de lijst van oorsprongverlenende be- en verwerkingen) bij protocol 3 als gevolg van de inwerkingtreding van het geharmoniseerd systeem 2007.