Ingezonden persbericht


Expositie fotografie: Christian Kryl / Isabella Rozendaal Opening: Vrijdag 4 juni om 19.00 uur
Te bezichtigen t/m 17 juli 2010
Tijdens de opening vindt ook Hoogtij #21 plaats

Terwijl de lente al bijna op zijn einde loopt presenteert LhGWR twee fotografen die zich hebben ondergedompeld in winterse taferelen. Isabella Rozendaal nam voor haar Hunt serie de jachtgebieden van Europa onder de loep en Christian Kryl reisde deze winter voor de derde keer naar St. Moritz om daar de jetset te onderzoeken voor zijn Top of the World project. Beiden werken geruime tijd aan projecten die zij op een documentaire wijze benaderen. Hierdoor komen zij zeer dicht bij hun onderwerp te staan en krijgen hun beelden een verdiepende fijngevoeligheid, die indringend en vol emotie is.

Isabella Rozendaal laat zich voor haar werk, door middel van uitgebreid onderzoek, onderdompelen in subculturen met morbide fascinaties en weet met opvallend gemak de essentie van deze fascinaties bloot te leggen. Keer op keer legt ze paradoxale momenten vast waarop tederheid en naargeestigheid samenvallen. Hierdoor word je als toeschouwer aangesproken op je eigen morbiditeit en wordt je gevoel voor esthetiek tot het maximum opgerekt. Haar brede fotografische oriëntatie en de projectmatige benadering van haar werk zorgen ervoor dat de vele hokjes waarin haar werk past nooit lang beklijven. Ze weet de taalelementen uit verschillende fotografische genres eenvoudig door elkaar te gebruiken, waardoor een eigen hokje het enige passende lijkt te zijn. Isabella zal bij LhGWR een update presenteren van haar Hunt serie waar ze al geruime tijd mee bezig is. Voor deze serie volgde zij regelmatig cursussen op de Europese jachtvelden.

Christian Kryl, die in 2009 afstudeerde aan de KABK, bedient zich van een uitgebreid onderzoek om zijn werk te verdiepen. Zijn verleden - waarin ieder dubbeltje twee keer werd omgekeerd - heeft gezorgd voor een diepgewortelde fascinatie voor rijkdom en overdaad. Hij ging begin 2009 en begin 2010 enkele maanden naar st. Moritz (waar opzichtige zonnebrillen en extravagante bontjassen het straatbeeld domineren) om daar het uiterlijk vertoon van de financiële elite te portretteren. Hij kwam beide keren terug met wrange esthetische beelden waarin hij feilloos macht en kwetsbaarheid tegen elkaar af wist te zetten. Met een licht cynische ondertoon maakt Kryl de afwezigheid van individualiteit in de openbare ruimte van st. Moritz voelbaar. Bij LhGWR zal Kryl voor het eerst zijn volledige project 'Top of the World' presenteren aan de hand van een eerste aanzet naar een eigen publicatie.