Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Nederlanders kunnen steeds beter met aardige mensen omgaan
SIRE campagne "Aardige mensen. Hoe gaan we ermee om" succesvol
Amsterdam, 4 juni 2010 - Dat we in Nederland aardiger moeten zijn tegen mensen die we eigenlijk niet of niet zo goed kennen is een uitgemaakte zaak volgens 83 procent van de Nederlandse bevolking. Dat blijkt uit onderzoek dat de Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft laten doen naar de effecten van haar campagne "Aardige mensen. Hoe gaan we ermee om?". Een deel van de respondenten geeft aan dat de campagne effect heeft gehad op hun houding en het eigen gedrag. Eén op de drie is zich bewuster geworden van het eigen gedrag. Iets meer dan een op de tien (11%) is zich aardiger gaan gedragen en 13% kan beter met aardige mensen omgaan.
Pim Slierings, directeur van SIRE: "SIRE wil maatschappelijke thema's waar weinig of nog geen aandacht voor is zichtbaar maken en op de publieke agenda zetten. Om dit te bereiken worden grote multimediale campagnes ingezet. Met de laatste campagne 'Aardige mensen. Hoe gaan we er mee om?' wilden we duidelijk maken dat een aardiger Nederland begint met het je openstellen voor de vriendelijkheid van anderen en we wilden aardige mensen een hart onder de riem steken. Er zijn diverse media ingezet: tv, radio, buitenreclame, dagbladen, tijdschriften en internet. Het bereik van deze campagne is zeer hoog geweest: 90% heeft minimaal één van de ingezette middelen gezien of gehoord. De tv-spot kent het hoogste bereik (84%). De overige middelen scoren lager. Van de tv-spot geven de respondenten aan dat zij deze herkenbaar vinden, dat deze een spiegel voorhoudt en confronterend is. Ook wordt de humor gewaardeerd.
Wij zijn er trots op dat de campagne prima wordt beoordeeld, met een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. De tv-spot wordt het beste gewaardeerd (7,9), de radiospot het minst (7,2). In vergelijking met andere campagnebeoordelingen is dat een zeer hoge score".
Wie goed doet, goed ontmoet
Eén op de vijf Nederlanders vindt dat we in Nederland (helemaal) niet aardig voor elkaar zijn. Men vindt dat we langs elkaar heen leven, dat het maar matig is gesteld met de wellevendheid en ervaart soms agressie en
intolerantie. Ook vindt 83% dat we in Nederland aardiger moeten zijn tegen mensen die we eigenlijk niet of niet zo goed kennen. Tweederde vindt dat het er van af hangt, en dat we soms wel en soms niet aardig voor elkaar zijn. 13 Procent is van mening dat we in Nederland doorgaans aardig zijn voor elkaar. Die laatste groep leeft naar het spreekwoord 'wie goed doet, goed ontmoet'. Zij geven bijvoorbeeld aan dat 'als je zelf aardig bent en open staat voor anderen, word je ook aardig bejegend. Als je bijvoorbeeld iemand groet, dan groeten anderen ook vaak terug'.
De deur openhouden en groeten belangrijkste aardige gebaren
Iets meer dan een derde van de Nederlanders ontvingen in de afgelopen week een aardig gebaar (34%). De belangrijkste aardige gebaren die men heeft ervaren zijn de groet (50%) en de deur die wordt open gehouden (46%). De aardige gebaren die het meest worden gewaardeerd zijn de groet (29%) en het compliment (18%). Toch blijkt het geven van een complimentje niet makkelijk, slechts 37% van de Nederlanders heeft dat in de afgelopen week zelf gedaan.
Over SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk bespreekbaar te maken en te agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers. SIRE is een initiatief vanuit de communicatiebranche. Iedereen die meewerkt aan de SIRE-campagnes doet dit belangeloos en zonder enige financiële vergoeding. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties.
Aan deze SIRE-campagne werkten onder andere de volgende partijen belangeloos mee:
Publicis, Lindblom public relations public affairs, De Mediamaatschap, Microsoft, Communisenso, ANP, Ruigrok|Netpanel, Trendbox en het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.