Subaru
SUBARU BENELUX
Nieuw `Cross Vehicle' model deze zomer leverbaar
SUBARU KOMT MET IMPREZA `XV'
Hoofddorp, 4 juni 2010
Zoals eerder in Genève al is aangekondigd, wordt het leveringsprogramma
van Subaru uitgebreid met een unieke nieuwkomer: de Impreza `XV'. Het
gaat hierbij om een model dat dankbaar gebruik maakt van de beproefde
Impreza-technieken, maar dan in combinatie met een aantal crossover
kenmerken. De eerste exemplaren van de nieuwe telg zullen in de loop
van de maand juli bij de showrooms van Subaru-dealers in Nederland
worden afgeleverd.
Vanuit het product-concept `Active Sports Gear' is de Impreza XV
ontwikkeld op basis van het vijfdeurs Subaru Impreza hatchback-model.
`XV' staat voor `Cross Vehicle', waarmee wordt aangeduid dat het om een
crossover gaat, ofwel een auto die de goede eigenschappen van een
personenauto met die van een SUV combineert. Subaru is inmiddels een
expert op het gebied van dit type auto, dat uiteraard steevast voorzien
is van het vermaarde Symmetrical All Wheel Drive-systeem.
Ten opzichte van de bestaande Impreza-uitvoeringen wordt voor de XV een
iets stijvere vering toegepast, waarbij het comfortabele rijgedrag
onverminderd gehandhaafd is gebleven. Het resultaat is een auto met een
sportief karakter, die in combinatie met zijn Symmetrical AWD voor
voortreffelijke rijprestaties onder alle weers- en wegcondities zorgt,
geheel in lijn met zijn exclusieve verschijning.
Robuust voorkomen
De Impreza XV maakt qua uiterlijk geen geheim van zijn ambities. De
auto, die in drie versies naar ons land komt, heeft een stoere
uitstraling onder meer door zijn geheel nieuw frontontwerp met een
grille, die qua motief overeenkomst vertoont met andere crossovers in
het Subaru programma. Verder ontleent het koetswerk zijn krachtige
voorkomen aan de styling van de voorbumpers met geïntegreerde
mistlampen, matzwarte wielkastverbreders en side-skirts, de apart
vormgegeven 16-inch lichtmetalen velgen met banden in de maat 205/55
R16, zwarte aluminium roofrails alsmede een in zwarte kleur afgewerkte
dakspoiler rond de achterruit. Ook de zwarte accenten van de lagere
delen van de voor- en achterbumper dragen hieraan bij. Er kan gekozen
worden uit drie metallic exterieurkleuren: zwart, donkergrijs en wit.
Stoer interieur
Om het crossover gevoel te benadrukken wordt de Impreza XV, ongeacht de
exterieurkleur, voorzien van een interieur in de kleurstelling
zwart/bruin, afgewerkt met bruine stiksels. Dit geldt niet alleen voor
de bekleding van de zittingen/rugleuningen, want deze tinten en de
stiksels worden ook toegepast op de armsteunen in de portieren en op de
middenconsole. De dashboardconsole omvat een nieuw ontwikkelde premium
audio-installatie met tien luidsprekers en een USB-aansluiting voor
iPod-apparatuur. De installatie is volledig compatible met Bluetooth
telefoons. Is er van zo'n koppeling sprake, dan kan de telefoonfunctie
door middel van toetsen op het stuurwiel worden bediend. De microfoon
voor het handsfree bellen is geïntegreerd in de dakconsole van de
Impreza XV. Het interieur is verder standaard uitgerust met onder meer
een lederen stuurwiel, dito pookknop en een flinke extra opbergruimte
tussen de voorstoelen.
Drie typen XV
De Subaru Impreza XV wordt leverbaar in drie uitvoeringen. Allereerst
als 2.0R met benzinegestookte 2,0 liter boxermotor (150 pk / 196 Nm),
gekoppeld aan een vijftraps handgeschakelde versnellingsbak met hoge en
lage gearing. De tweede mogelijkheid wordt gevormd door dezelfde
2.0R-krachtbron, maar dan in combinatie met Subaru's automatische
transmissie voorzien van Manual Mode.
Vanzelfsprekend wordt de Impreza XV tevens leverbaar met de inmiddels
beproefde en koppelrijke Boxer Diesel motor (150 pk / 350 Nm), bekend
uit de Impreza-, Forester- en Legacy/Outback-reeks. De turbokrachtbron
van de Impreza XV 2.0D is gekoppeld aan een handgeschakelde
zesversnellingsbak. In alle gevallen is Subaru's Vehicle Dynamics
Control systeem standaard.
De XV-uitvoeringen komen qua uitrusting, buiten de specifieke
uiterlijke kenmerken en interieurbekleding, in grote lijnen overeen met
Impreza's Sport-versies.
Consumentenprijzen
De consumentenprijzen voor de XV zijn exact gelijk aan die van de 2.0R
Sport en 2.0D Sport, te weten:
Subaru Impreza 2.0R XV AWD
EUR 27.995,- incl. BTW
Subaru Impreza 2.0R XV Aut. AWD
EUR 29.995,- incl. BTW
Subaru Impreza 2.0D XV AWD
EUR 33.995,- incl. BTW
DE SUBARU IMPREZA XV MEER IN DETAIL
Interieurontwerp
Het interieurbeeld wordt bepaald door een vleugelvormig motief in het
dashboarddesign. Deze vorm zet zich voort in de voorste deuren, wat de
ruimte- en kwaliteitsbeleving van de inzittenden vergroot. Het
instrumentenpaneel is, evenals de audiobediening, zodanig
gepositioneerd dat het zich volledig in de zichtlijn van de bestuurder
bevindt. De centraal geplaatste luchtuitstroomopeningen scheiden dit
gedeelte van het dashboard van het onderste gedeelte waar het
bedieningspaneel van de airconditioning is ondergebracht. Alle
bedieningselementen bevinden zich functioneel afgestemd onder direct
handbereik van de bestuurder.
De drie meters in het instrumentenpaneel zijn gevat in een zilveren
rand en kenmerken zich door de zogeheten `sweep'-functie; de naalden
springen naar het eind van de schaal en weer terug bij het inschakelen
van het contact. Een handige `feature' is de multifunctionele display
waarop in digitale vorm onder meer de buitentemperatuur, het
gemiddelde en het actuele brandstofverbruik alsmede de tijd worden
weergegeven.
Stoelen
De Impreza XV is voorin standaard uitgerust met sportstoelen waarvan de
in zwart en bruin uitgevoerde stoffen bekleding is afgewerkt met bruine
stiksels. Dankzij hun speciale vorm bieden de stoelen niet alleen een
grote mate van comfort, maar verminderen ze ook de vermoeidheid tijdens
lange ritten en vergemakkelijken ze het in- en uitstappen. De kussens
van de voorstoelen zijn gemaakt van urethaan materiaal dat eventuele
trillingen tijdens het rijden effectiever absorbeert. Daarnaast zorgen
veren in de rugleuning voor een goede ondersteuning van de rug. Dit
alles draagt bij tot een optimale zitpositie.
Comfortabel en ruim
De interieurruimte komt ruimschoots tegemoet aan de steeds hogere eisen
in het Impreza-segment. De hellingshoek van de zijruiten draagt bij tot
de comfortabele hoofdruimte en zorgt voor de subjectieve
ruimtebeleving. Door de minimale dode hoeken en de extra aandacht die
besteed is aan de overzichtelijkheid van de carrosserie wordt een
uitstekend zicht rondom gewaarborgd. Om ongelukken bij het
achteruitrijden te helpen voorkomen is ervoor gezorgd dat een obstakel
met een hoogte van 1 meter (overeenkomend met de gemiddelde lengte van
een vijfjarig kind) goed zichtbaar is. Zowel het in- als uitstappen
wordt vergemakkelijkt door de toegepaste stoelzittingen en C-stijlen,
alsmede door de grote openingshoeken van de deuren.
Overigens wordt een niet onbelangrijke bijdrage aan het comfort van de
passagiers geleverd door de speciale aandacht voor het gebruik van
interieurmaterialen met een zo gering mogelijke afgifte van stoffen als
formaldehyde en tolueen
Bergruimte
Dankzij de zeer compacte constructie van de achterwielophanging met
dubbele driehoekige draagarmen is de bagageruimte groot en optimaal
bruikbaar, terwijl de toegankelijkheid ervan niets te wensen overlaat.
Twee 9-inch golftassen passen er overdwars in, maar ook kunnen
bijvoorbeeld vijf stuks 22-inch handbagage probleemloos in de kofferbak
worden meegenomen.
Verder zijn er opbergmogelijkheden in het interieur te over, zoals:
* Grote opbergvakken in portieren: groot genoeg om bijvoorbeeld een
fles met een inhoud van 720 ml of een doosje met tissues in op te
bergen.
* Dashboardkastje: groot genoeg om bijvoorbeeld twaalf CD's in op te
bergen en voorzien van een deksel met demping en LED-verlichting.
* Aflegvak in middenconsole: groot genoeg om vier CD's in op te
bergen en voorzien van LED-verlichting.
* Bekerhouders: de bekerhouders in de middenconsole zijn groot genoeg
om een koffiemok in te plaatsen.
* Opbergvak in middenconsole: groot genoeg om acht CD's in op te
bergen. Dit opbergvak is tevens voorzien van een AUX-ingang, een
USB-aansluiting voor iPod-apparatuur en een 12V/120W aansluiting.
Verwarming en airconditioning
Alle XV-versies zijn standaard uitgerust met climate control, ofwel
automatische airconditioning. Dankzij de montage van een koelcondensor
met een compressor en andere componenten die gebruikmaken van
koelmiddel, is de werking van de airconditioning optimaal. De
luchtweerstand in de airconditioningunit is dusdanig afgestemd dat dit
resulteert in een maximale luchtopbrengst, alsmede in een stille
werking. De bediening is dankzij drie draaiknoppen eenvoudig en de
verlichte ringen geven het paneel een luxueus aanzien.
Ruitewisser ontdooisysteem
Het standaard aanwezige ruitewisserontdooisysteem in de voorruit werkt
niet samen bij inschakeling van de achterruitverwarming indien de
buitentemperatuur hoger is dan 5 graden; door deze voorziening wordt
onnodig stroomverbruik voorkomen en draagt dit bij aan een gunstiger
brandstofverbruik.
Startonderbreker
Het beveiligingssysteem maakt gebruik van een startonderbreker die de
ID-code van de elektronische chip in de contactsleutel verifieert en
het starten van de motor slechts toestaat indien deze code inderdaad de
juiste is. De relevante data worden telkens wanneer de motor wordt
gestart opnieuw gewijzigd, teneinde voertuigdiefstal als gevolg van een
nagemaakte contactsleutel te bemoeilijken.
Overige uitrustingsdetails
* Achterklepontgrendeling met elektromagnetische schakelaar
* Motorkap voorzien van gasdempers
* Verwijderbaar kleerhaakje aan handgrepen boven achterportieren
* Voorstoelen met stoelverwarming
* Xenon-verlichting met uitschuivende koplampsproeiers
* Verwarmbare buitenspiegels
DE BOXER MOTOREN
De beschikbare krachtbronnen voor de Impreza XV bieden precies de
zijdezachte draai-eigenschappen en de soepele vermogensontwikkeling die
je verwacht van een mooi uitgebalanceerde boxermotor. Bovendien is
zowel het brandstofverbruik als de emissie van schadelijke
uitlaatgassen gering en wordt ruimschoots voldaan aan de Euro5-normen.
De 2,0 liter DOHC boxer (benzine) motor
De krachtige tweeliter benzinemotor in de Impreza XV is goed voor een
vermogen van 150 pk / 110 kW bij 6400 tpm en een koppel van 196 Nm bij
3200 tpm.
Bij deze motor werd het inlaatsysteem onder handen genomen en
geoptimaliseerd. Het inlaattraject is zodanig gevormd dat de
ontstekingsvolgorde een pulserend effect genereert dat de
cilindervulling bevordert.
Het inlaatspruitstuk wordt thans uit kunsthars vervaardigd waardoor
gewicht werd bespaard en een betere koppelkarakteristiek is verkregen.
De inlaatpoorten zijn ontworpen om een gunstige werveling van het
mengsel te bewerkstelligen en hierdoor de inlaatprestatie te
verbeteren.
De combinatie van deze voorzieningen resulteert in meer trekkracht in
het lage en midden toerengebied, vermogen bij hoge motorsnelheid en
motorrespons over het hele toerenbereik. Daaraan wordt bovendien een
bijdrage geleverd door de geringe tegendruk in het uitlaatsysteem dat
voorziet in buizen van gelijke lengte en daarmee de uitlaat efficiëntie
verhoogt. De achterste katalysator is optimaal geplaatst om de
uitlaatgasemissie verder omlaag te brengen.
Dankzij de toepassing van een secondair luchtsysteem kon de
uitlaatgasemissie bij het starten van de motor worden verbeterd. Door
het laten stromen van secondaire lucht langs de cilinderkop bij het
starten van de motor onder lage temperatuur, kan onverbrand mengsel
alsnog worden verbrand. Hierdoor wordt dan tevens de katalysator
sneller geactiveerd voor het reduceren van emissie van
koolwaterstoffen.
Verminderde wrijving door optimalisering van de koeling en efficiëntie
van de oliepomp dragen bij tot de verbetering van het brandstofverbruik
en de schonere uitlaatgassen.
De 2,0 liter DOHC BOXER DIESEL motor met turbocompressor
Maximum vermogen 110 kW (150 pk) bij 3600 toeren per minuut en een
maximum koppel van 350 Nm bij 1800 - 2400 toeren per minuut.
Laag trillings- en geluidsniveau
De bewegingen van de horizontaal geplaatste zuigers in de SUBARU BOXER
DIESEL werken als het ware samen om de secundaire harmonische trilling
(trilling met een frequentie die twee keer zo groot is als het
motortoerental) op te heffen. Deze trilling wordt namelijk door de
meeste mensen als storend ervaren. Dankzij dit structurele voordeel van
een boxermotor zijn balansassen, zoals die bij veel conventionele lijn-
en V-motoren worden toegepast, overbodig. De compacte constructie van
een krukas die tussen de zeer robuuste cilinderblokhelften is
gemonteerd, draagt ertoe bij dat geluiden en trillingen ook bij hoge
toerentallen tot een minimum beperkt blijven.
Superieure motorrespons
De afwezigheid van balansassen resulteert in een gering rotatiegewicht
en wrijving in de motor zelf. Het resultaat is een uitzonderlijk snelle
respons op de bediening van het gaspedaal en een gunstig
brandstofverbruik.
Uitstekende handling-eigenschappen
De kleinere afstand tussen de cilinders en de blokhelften waartussen de
krukas is bevestigd, resulteert in een extra stijf ontwerp in
vergelijking met conventionele dieselmotoren. Dit bood de mogelijkheid
om gewicht te besparen door een cilinderblok toe te passen dat uit een
aluminiumlegering is vervaardigd.
Naast een laag zwaartepunt als gevolg van de architectuur van de
boxermotor, draagt de plaatsing van de turbocompressor aan de
onderzijde van de motor bij tot het lage zwaartepunt van deze
dieselmotor.
Al deze kenmerken leveren een bijdrage tot de uitstekende
handling-eigenschappen.
Cilinderblok
Het cilinderblok is uit een aluminiumlegering gegoten om het potentieel
van de zeer robuuste boxermotorlayout optimaal te benutten. Voor een
ideale dieselverbranding werd de slag met 11 mm vergroot en de boring
met 6 mm verkleind in vergelijking met de tweeliter viercilinder SUBARU
BOXER benzinemotor (EJ20). De afstand tussen de cilinderboringen werd
verkleind tot 98,4 mm, vergelijkbaar met die van de zescilinder SUBARU
BOXER benzinemotor, terwijl deze afstand bij de viercilinder
benzinemotor (EJ20) 113,0 mm bedraagt. Hierdoor is het blok 61,3 mm
korter, waardoor het ontwerp nòg compacter werd.
Semi-closed deck: Het blok is ontworpen als semi-closed deck-type, dat
zijn duurzaamheid heeft bewezen in de benzinemodellen met
turbocompressor. Hierdoor wordt de robuustheid rond de
contactoppervlakken van de koppakking vergroot.
Hoofdlagers met ingegoten versteviging: Alle vijf de steunen voor de
hoofdlagertappen in het cilinderblok zijn voorzien van een ingegoten
gietijzeren versteviging. Deze robuuste constructie en het
vergelijkbare uitzettingscoëfficiënt van lagers en krukas dragen bij
tot een vermindering van het geluidsniveau.
Extra koelkanalen: Tussen de cilinderboringen zijn sleuven aangebracht
die als koelkanalen fungeren. Hierdoor is de koeling verbeterd.
Zuigers
De zuigers zijn vervaardigd van zeer sterke materialen, die bestand
zijn tegen de hoge verbrandingsdrukken van een dieselmotor. Verder zijn
in de zuigers koelkanalen aangebracht, waarbij motorolie via
oliesproeiers op de onderzijde van de zuigers wordt gespoten voor extra
koeling. De vorm van de zuigerkop zorgt ervoor dat de verbranding
efficiënt verloopt en bijgevolg het aantal roetdeeltjes en NOx wordt
verminderd met als resultaat dat er sprake is van een lagere
uitlaatgasemissie.
Drijfstangen
De drijfstangvoeten hebben een asymmetrisch profiel, wat zorgt voor een
grotere nauwkeurigheid bij de assemblage en een optimale rondheid van
het oppervlak waarop de kruktap draagt, zodat er minder wrijving
optreedt. Het zorgt ook voor een verkleining van de rotatieweg en
daarmee voor de mogelijkheid een langere zuigerslag te realiseren in
het compacte cilinderblok.
Krukas
De krukas in de BOXER DIESEL is korter en lichter dan in conventionele
lijnmotoren het geval is dankzij de overlap in de lay-out van de
boringen tussen beide cilinderbanken. Dit verkleint het buigmoment dat
veroorzaakt wordt door de verbrandingsdruk en draagt bij tot het lager
geluidsniveau bij hogere toerentallen. De zeer sterke krukas heeft een
oppervlaktebehandeling ondergaan om bestand te zijn tegen de hoge
verbrandingsdrukken in een dieselmotor.
Gloeibougies
Door gebruik van keramische gloeibougies is een hogere maximum
temperatuur mogelijk, waardoor de motor beter start onder koude
omgevingscondities.
Kleppentrein / inlaat- en uitlaatsysteem
Cilinderkop
De extra sterke cilinderkoppen zijn bestand tegen de hoge
verbrandingsdrukken.
Rolkleptuimelaars
Er wordt gebruik gemaakt van compacte rolkleptuimelaars met een geringe
wrijving, in combinatie met een DOHC-systeem (dubbele bovenliggende
nokkenassen).
Kleppentrein
De diameter van de inlaatkleppen is geoptimaliseerd voor een betere
luchttoevoer en wervelkarakteristiek, waardoor een hoger
verbrandingsrendement wordt verkregen.
Inlaatpoorten
De combinatie van wervelinlaatpoorten en nauwkeurig afgestemde
inlaatklepdiameters leidt tot een zeer goede werveling.
Inlaatspruitstukken
Voor de inlaatspruitstukken werd gekozen voor kunsthars. In
vergelijking met het voorheen toegepaste aluminium werd een
gewichtsvermindering bereikt van zo'n 1600 gram. Dit leidt tot een
betere koppelkarakteristiek en een gunstiger brandstofverbruik.
Distributie
Voor de nokkenasaandrijving wordt een duurzaam kettingsysteem
toegepast. Dit systeem is uitstekend bestand tegen de schommelingen in
het koppel dat de dieselmotor levert.
Commonrail-systeem
Voor de brandstoftoevoer wordt gebruik gemaakt van een
commonrail-systeem, dat de best mogelijke prestaties garandeert. De
brandstof wordt onder een druk tot 180 MPa in de commonrail opgeslagen.
In het systeem voor de XV BOXER DIESEL zijn de meest recente
verfijningen verwerkt, waarbij de uitlaatgasemissie kon worden
verbeterd door het optimaliseren van het injectieproces.
Elektromagnetische verstuivers
Er is voorzien in speciaal ontworpen verstuivers. Mede doordat de
totale lengte van deze verstuivers werd verkleind, is de totale breedte
van de motor gelijk gebleven aan die van de benzinemotor, hoewel de
zuigerslag langer is.
Turbocompressor
Er wordt een turbocompressor met variabele inlaat toegepast. De
turbokarakteristiek is afgestemd op het leveren van voldoende vuldruk
over het gehele toerenbereik van de motor. De turbocompressor zelf is
onder de motor aangebracht en direct aangesloten op de katalysatoren
teneinde de emissies verder te beperken. Hierdoor is tevens de respons
verbeterd en werd het zwaartepunt enigszins verlaagd. Aan de compressor
is een liftsensor toegevoegd. De uitlaatgasemissie profiteert van de
verbeterde controle over de variabele schoepen.
Uitlaat
Het uitlaatsysteem is volledig aangepast om de prestaties van de
dieselmotor te ondersteunen.
Emissieregelsysteem
Het emissieregelsysteem is uitgerust met een gesloten roetfilter (DPF)
teneinde de roetuitstoot verder te beperken. In het belang van het
milieu voldoet dit systeem vanzelfsprekend aan de EURO 5-voorschriften
ten aanzien van de CO2 -uitstoot.
De roetfilter is samen met de turbocompressor aan de onderkant van de
motor geplaatst. Dit resulteert niet alleen in schonere uitlaatgassen,
maar draagt tevens bij tot een laag zwaartepunt waardoor de bijzonder
goede wegligging als gevolg van het Symmetrical AWD-systeem nog aan
kracht wint.
Oxidatiekatalysator
De katalysator zorgt ervoor dat de onverbrande brandstof wordt
opgesplitst in water en kooldioxide. Hij is zo compact uitgevoerd dat
hij al wordt geactiveerd vlak nadat de motor is gestart. Als de
temperatuur onder bepaalde rijomstandigheden tot 300 °C stijgt,
genereert de katalysator NO , dat de in het DPF-filter verzamelde
roetdeeltjes oxideert.
Gesloten roetfilter (DPF-filter)
Er is een gesloten roetfilter gemonteerd die bijdraagt tot de
efficiency van het verbrandingsproces en tevens zorgt voor een lagere
uitstoot van roetdeeltjes (PM) uit de uitlaat. De roetfilter bestaat
uit een honingraatvormig filter van siliciumcarbide. De filterkanalen
zijn aan elke zijde om en om gesloten en de binnenste filterwand is
voorzien van microscopisch kleine openingen. De roetdeeltjes worden
opgevangen zodra de uitlaatgassen door deze kleine openingen stromen.
De opgevangen roetdeeltjes worden in de filter verbrand. De temperatuur
kan hierbij oplopen tot 600 °C en hoger, afhankelijk van de
rijomstandigheden, en de roetdeeltjes worden daarna als kooldioxide
uitgestoten. Omgekeerd, indien de temperatuur binnenin de filter laag
en de motorbelasting constant is, wordt de temperatuur in de
filterlagen verhoogd, zodat de roetdeeltjes worden verbrand en daarna
als kooldioxide worden uitgestoten.
EGR-systeem (uitlaatgasrecirculatie)
Er is voorzien in een EGR-systeem om te voldoen aan de Euro
5-emissievoorschriften. Afgekoelde uitlaatgassen worden teruggevoerd
naar de verbrandingskamers om de verbrandingstemperatuur te verlagen en
de NOx-uitstoot te beperken. Voor het bereiken van een lagere emissie
werd een grotere EGR-koeler aangewend.
Motorophangingsysteem
Er zijn hydraulische motorsteunen toegepast, om trillingen nog verder
te beperken en de rijeigenschappen te verbeteren.
AANDRIJFLIJN
Symmetrical layout
Essentieel voor het excellente weggedrag van de Impreza XV is de unieke
links-rechts symmetrie van de aandrijflijn. Alle elementen hiervan zijn
perfect op elkaar en op het laag geplaatste motorblok afgestemd voor
een bijzondere rijervaring. Met deze lay-out, die zorgt voor een
extreem laag zwaartepunt, worden de uitzonderlijke rijeigenschappen van
de XV benadrukt.
Symmetrical AWD
Het Symmetrical AWD-systeem, ofwel Subaru's volledig symmetrische
aandrijflijn van permanente vierwielaandrijving, vormt in combinatie
met de in de hartlijn van de auto in rechte lijn liggende boxermotor en
transmissie de ideale aandrijflijn voor de Impreza XV. Alle voordelen
van dit systeem komen ook hier volledig tot hun recht: een laag
zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling, een uitstekende balans,
extra grip en een betrouwbaar weggedrag in de meest uiteenlopende
omstandigheden. Of de weg nu droog, nat, onverhard of besneeuwd is,
zoals elke Subaru zal ook de XV zijn bestuurder altijd vertrouwen
schenken.
Voor de uitvoering met automatische versnellingsbak (2.0R E-4AT) is er
het elektronisch gestuurde Active Torque Split System met automatische
koppelverdeling tussen voor- en achteras. In de handgeschakelde
uitvoeringen (2.0R met Dual Range en 2.0D) wordt een 50:50 systeem
Limited Slip Differentieel met centrale visco-koppeling toegepast. De
systemen hebben met elkaar gemeen dat ze te allen tijde een perfecte
tractie en optimale stabiliteit garanderen.
Electronisch gestuurde 4-traps automatische transmissie met Manual Mode
(2.0R E-4AT)
De automatische transmissie is uitgevoerd met Manual Mode. Daarmee ligt
het commando over de bliksemsnelle en vrijwel naadloze schakelacties
desgewenst bij de bestuurder, waardoor de rijsensatie vergelijkbaar is
met die in een handgeschakelde uitvoering. Ter verlaging van het
brandstofverbruik kiest de transmissie `neutraal' als het rempedaal
langer dan een bepaalde tijd ingedrukt gehouden wordt terwijl de
versnellingsbak in D(rive) is geselecteerd.
Handgeschakelde 5-versnellingsbak met Dual Range (2.0R MT)
De handgeschakelde vijfbak kenmerkt zich door precisie en een solide
schakelgevoel. Uiteraard biedt ook deze transmissie de traditionele
Subaru Hi/Lo keuzemogelijkheid om de trekkracht in zware omstandigheden
zoals tijdens het trekken van een zware aanhanger of het beklimmen van
een steile helling nog eens extra te vergroten.
Handgeschakelde 6-versnellingsbak (2.0D)
Subaru's handgeschakelde zesversnellingsbak is speciaal ontworpen voor
gebruik in combinatie met de BOXER DIESEL, terwijl de
overbrengingsverhoudingen werden afgestemd voor toepassing in de
Impreza XV. Deze versnellingsbak is qua afmetingen even lang als de
handgeschakelde vijfbak, dankzij een efficiënte lay-out van de diverse
transmissie-onderdelen en het bedieningsmechanisme. Hierdoor ontstond
een zesversnellingsbak die zowel compact als licht is. De
geoptimaliseerde overbrengingsverhoudingen, het kenmerkende hoge koppel
van een dieselmotor, plus de voordelen van een breed schakelspectrum
hebben geleid tot een transmissie die geschikt is voor elke rijstijl,
in de stad of op de snelweg en alles daartussen.
CHASSIS
Subaru Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC^3)
(1) De Impreza beschikt over zeer goede rij-eigenschappen die onder
meer het resultaat zijn van de directe stuurkarakteristiek, het
flexibele onderstel en de verbeterde achterwielophanging.
(2) De Impreza blinkt uit door zijn superieure wegligging en hoge mate
van comfort, mede door de verbeterde grip van de banden en soepele
absorbering van oneffenheden in het wegdek.
(3) Dankzij het aangepaste chassis biedt het inzittendencompartiment
veel comfort voor zowel bestuurder als passagier(s) en is het
bagagecompartiment makkelijk toegankelijk.
Wat DC3 doet, is drie zaken met elkaar verenigen die nagenoeg
onverenigbaar lijken. Het concept zorgt voor een verdere opwaardering
van de algehele rijkwaliteiten en het rijplezier bij het dagelijkse
autogebruik.
Ophanging
Voor de voorwielophanging voorziet de Impreza in McPherson-veerpoten,
zoals deze al vele jaren door Subaru wordt toegepast. Er werden al
eerder verbeteringen doorgevoerd op het vlak van rechtuitstabiliteit en
rijcomfort, waarbij ook het wagengewicht werd verminderd door de
toepassing van nieuwe componenten in de wielophanging.
De achterwielophanging met dubbele wishbone draagarmen draagt bij tot
superieure rijprestaties en maakt tevens een diepe en brede
bagageruimte mogelijk. Bovendien is de wielophanging met behulp van een
subframe aan de carrosserie bevestigd, waardoor een structuur ontstaat
die geen oneffenheden of rijgeluiden van het wegoppervlak doorgeeft aan
de carrosserie.
De vering werd verfijnd aangepast voor de XV waardoor een bij dit model
passende, sportievere rijkarakteristiek werd verkregen door meer
stijfheid in de rolstabiliteit en verbetering van de marginale
G-krachten te creëren.
Overigens presteert de Impreza hierdoor bovendien nóg beter als
(caravan-)trekauto.
Remmen
De Impreza is uitgerust met een zeer betrouwbaar remsysteem dat,
ongeacht de rijvaardigheid van de bestuurder en de weersomstandigheden,
op elke ondergrond vertrouwen schenkt.
Bekrachtiger van het trekstangtype
Bekrachtigers van het trekstangtype voorkomen dat de behuizing van de
bekrachtigers tijdens het remmen vervormt. Deze bekrachtiger verbetert
niet alleen de absolute remprestaties maar zorgt ook voor een
vertrouwenwekkend remgevoel.
ABS met Electronic Brake-force Distribution (EBD)
Het standaard gemonteerde antiblokkeer-remsysteem voorziet in een
remwerking waarbij blokkeren van de wielen in een vroeg stadium wordt
tegengegaan, zodat de auto te allen tijde stuurbaar blijft. Ook
elektronische gewichtsafhankelijke remdrukregeling (EBD) is standaard,
zodat elk wiel optimaal wordt afgeremd, ongeacht het aantal inzittenden
en het voertuiggewicht.
Stuurinrichting
De Impreza 2.0D is uitgerust met een elektrische stuurbekrachtiging. De
mate van bekrachtiging is voor de dieselversie van de Impreza afgestemd
met het oog op het iets hogere gewicht van deze uitvoering, hetgeen
resulteert in een directere stuurkarakteristiek.
CARROSSERIE EN VEILIGHEID
Carrosseriestructuur met ringvormige verstevigingen
Door het frame rond elke dakstijl in een ringvorm te bevestigen, kon de
carrosseriestructuur als het ware worden gestroomlijnd. Door een
doorontwikkelde variant van Subaru's uniek systeem met ringvormige
verstevigingen te gebruiken, zijn de portieropeningen verstevigd in een
vorm die lijkt op een enkele lus. Naast een effectief gebruik van de
nieuwste botsveiligheidtechnologie is de stijfheid verzekerd door de
toepassing van plaatstaal met een hoge treksterkte op plaatsen waar dit
het meest effectief is. Dankzij deze maatregelen is een lager totaal
wagengewicht gerealiseerd.
De carrosseriestructuur werd al eerder aan weerszijden aangepast voor
extra stijfheid en minder gewicht, alsook om de afmetingen van de
portieren te vergroten. De hogere stijfheid heeft een directe invloed
op de rijprestaties en het rijcomfort en biedt tevens extra bescherming
aan de inzittenden in geval van een aanrijding.
Botsveiligheid rondom
Met de carrosseriestructuur met ringvormige verstevigingen, die
bekendstaat om zijn hoge mate van veiligheid als basis, beschikt de
Impreza over adequate botsveiligheid zowel aan de voor- en achterzijde
als in de flanken. Er werd gekozen voor een degelijke structuur waarbij
de botsenergie effectief wordt geabsorbeerd en weggeleid.
Veiligheid rond portieren
De carrosseriestructuur voorziet in een hoge mate van bescherming in
geval van een aanrijding in de flank en stelt de inzittenden in de
meeste gevallen in staat om het voertuig te verlaten.
Antiklemstructuur
Een speciale antiklemstructuur zorgt ervoor dat de voorste en achterste
portieren doorgaans na een botsing geopend kunnen worden.
Kabelbediening
De portiersloten zijn voorzien van een kabelontgrendeling waardoor het
openen van portieren vrijwel altijd mogelijk blijft.
Opvangstructuur achterportieren
Speciale profielen zorgen ervoor dat de portieren minder sterk
vervormen en de kans op binnendringen in het inzittendencompartiment in
geval van een aanrijding in de flank minimaal is. Deze maatregelen
resulteren in een verhoogde botsveiligheid en tevens in een lager
wagengewicht.
Verhoogde veiligheid achterin
Aan de achterzijde is de chassisstructuur zodanig dat deze zich op
dezelfde hoogte bevindt als de voorbumper van een gemiddelde
personenauto. Dit heeft tot gevolg dat de chassisstructuur in geval van
een aanrijding van achteren geleidelijk zal vervormen en de botsenergie
effectief wordt geabsorbeerd en weggeleid.
Voetgangersveiligheid
De botsenergie wordt effectief geabsorbeerd dankzij wijzigingen in het
frame en het materiaal van de motorkap, ruitenwissers en andere
componenten aan de voorzijde. De mate van letsel bij voetgangers zal
hierdoor bij een aanrijding in veel situaties worden verkleind.
Aandrijflijn absorbeert botsenergie
De lay-out van de boxermotor en de transmissie zorgt er voor dat
inzittenden een hogere mate van bescherming genieten in geval van een
aanrijding. Bij een frontale botsing worden de motor en transmissie
onder de wagenbodem gedrukt in plaats van in het
inzittendencompartiment. Deze constructie helpt letsel bij de
inzittenden te voorkomen.
SRS-zijairbags en SRS-gordijnairbags
SRS airbags en SRS-zijairbags voorin alsmede SRS-gordijnairbags zijn
standaard in alle Impreza's XV en dragen in belangrijke mate bij tot de
veiligheid van de inzittenden in geval van een aanrijding in de flank.
Maatregel tegen whiplash
De vormgeving van de hoofsteunen in de voorstoelen is zodanig ontworpen
dat extreem draaien van de nek zoveel mogelijk wordt voorkomen en ook
de kracht hierop wordt verminderd, om zo de kans op eventueel nekletsel
en andere verwondingen te beperken.
Verder absorberen de rugleuningen de krachten wanneer de inzittenden
naar achteren worden geduwd.
Andere veiligheidsvoorzieningen
De Subaru Impreza XV is uitgerust met veiligheidspedalen voor rem en
koppeling bij de handgeschakelde versies alsook een
veiligheidsvoetsteun bij de automaat-uitvoering, waarmee de kans op
been- en voetletsel van de bestuurder wordt verkleind.
Hiernaast is nog een energie-absorberende structuur voorzien in de
dakstijlen en in de bekleding rond de zijruiten van auto's die niet
zijn uitgerust met gordijnairbags, om zo in het geval van een
aanrijding eventueel letsel bij inzittenden te helpen voorkomen dan wel
te beperken. (Momenteel worden alle XV's geleverd met gordijnairbags).
Vehicle Dynamics Control-systeem
Het Vehicle Dynamics Control-systeem (VDC) met anti-slip functie
voorziet in zowel hoge prestaties als in hoge mate van veiligheid en
behoort tot de standaarduitrusting van alle XV-uitvoeringen. Met
gebruikmaking van de voortreffelijke rijkwaliteiten die al worden
geleverd dankzij zijn Symmetrical AWD, treedt dit systeem eerst in
werking bij werkelijke dreiging van gevaarlijke rijomstandigheden:
Vehicle Dynamics Control stelt stabiliteit veilig wanneer dat echt
nodig is. Met behoud van Subaru's veilige rij-dynamiek kan men maximaal
genieten van zijn prestaties. Superieure koersvastheid wordt
gerealiseerd door het nauwlettend monitoren van het voertuiggedrag en
de flexibele controle over het ABS (anti-blokkeerremsysteem), TCS
(tractiecontrole door afregelen van het motorvermogen en het Limited
Slip Differentieel) en VDC (afregelen van het motorvermogen en afremmen
per wiel om tractie te behouden), dit alles op basis van informatie via
diverse sensoren.
| More