Gemeente Veenendaal
Gemeente Veenendaal heeft begroting op orde
Het college van Burgemeester en Wethouders van Veenendaal heeft op 28
mei 2010 de Kadernota 2011-2014 aangeboden aan de gemeenteraad. Het
college stelt in de Kadernota een aantal maatregelen voor die
resulteren in een structureel sluitende meerjarenbegroting en leiden
tot incidentele overschotten in de jaren 2011 tot en met 2013. In
totaal is het incidentele overschot in die jaren (afgerond) ⬠5,5
miljoen.
Visie
In de Kadernota beschrijft het college van B&W zijn visie, die aan het
te voeren beleid voor de komende vier jaar ten grondslag ligt. De kern
van deze visie is het bevorderen van een verantwoordelijke samenleving.
Verantwoordelijkheden horen meer bij de burger zelf thuis. De overheid
heeft de taak basisvoorzieningen te garanderen en is een vangnet voor
degenen die niet zelfstandig in het leven kunnen staan. Degene die zich
niet in de maatschappij kan handhaven, wordt niet aan zijn of haar lot
overgelaten. Het blijft de taak en verantwoordelijkheid van de gemeente
om de kwetsbare mensen in de samenleving de zorg te bieden die ze
daadwerkelijk nodig hebben.
Â
Programmaâs
In het coalitieakkoord 2010 â 2014 is sprake van vier nieuwe
programmaâs, te weten: Veiligheid, Wijkzaken, Economie en Jeugd. Deze
programmaâs bepalen de koers van het beleid van het college in de
komende jaren. Extra incidentele middelen ten behoeve van eerder
genoemde programmaâs kunnen worden gedekt uit de algemene reserve.
Â
Overschotten
Voor 2011 kent de begroting een overschot van meer dan 2.5 miljoen
euro. De jaren 2012 en 2013 vertonen eveneens overschotten van
respectievelijk 1.6 miljoen en 1.3 miljoen. Deze overschotten ontstaan
door een aanpassing van het beleid op twee hoofdelementen: financiële
beleidswijzigingen en inhoudelijke beleidswijzigingen.
Â
Financiële beleidswijzigingen
De financiële beleidswijzigingen hebben betrekking op het
realistischer ramen van exploitatiekosten. De investeringen in het
meerjareninvesteringsplan zijn tegen het licht gehouden. De financiële
beleidswijzigingen leveren â naast grote incidentele voordelen in 2011
tot en met 2013 â een structureel voordeel op van ⬠1.270.000.
Â
Inhoudelijke beleidswijzigingen
Inhoudelijke beleidswijzigingen zijn onder meer gemaakt in het beheer
van de openbare ruimte, onderhoud gemeentelijk vastgoed, financiering
van de WMO en externe verzelfstandiging van het zwembad. Daarnaast
geeft het college uitvoering aan het eerder door de raad genomen
besluit dat 50% van de gemeentelijke kosten van sportaccommodaties
(exclusief kapitaallasten) gedekt moet worden door de bijdrage van de
gebruikers. In totaal leveren deze inhoudelijke beleidswijzigingen een
structurele besparing van ⬠1.700.000 op.
Â
Belastingdruk
De tarieven voor 2011 van de diverse gemeentelijke belastingen en
overige heffingen worden bij de behandeling van de Programmabegroting
voor 2011 door de raad vastgesteld. Ten aanzien van de OZB adviseert
het college van B&W om deze in 2011 trendmatig te verhogen met 1%. De
afvalstoffenheffing en het rioolrecht blijven conform het bestaande
beleid voor 100% kostendekkend. Voor 2011 verwacht de gemeente een
daling van het belastingtarief voor de afvalstoffenheffing. In
totaliteit zal de belastingdruk van de burger in Veenendaal in 2011
dalen.
Rijksbezuinigingen
De overschotten tot en met 2013 zijn een buffer voor het opvangen van
de gevolgen van de Rijksbezuinigingen in die jaren. In verband met de
Rijksbezuinigingen gaat het college terughoudend om met het uitgeven
van geld. In de Kadernota 2011 zijn de plannen van het Kabinet inzake
de mogelijke bezuinigingen op het gemeentefonds voor de komende jaren
niet meegenomen. Verwacht wordt dat in het najaar 2010 hierover meer
bekend zal worden.
Â
Vervolgproces
In een extra vergadering op 14 juni is er gelegenheid om in te spreken
op de Kadernota 2011. De behandeling en vaststelling van de Kadernota
2011 door de gemeenteraad is gepland op 28 juni 2010.