Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 4 juni 2010

'Oranjekoorts verspreidt zich over Nederland'

Met nog zeven dagen tot aan het WK 2010, kleurt Nederland massaal oranje. Huizen, straten en pleinen zijn volgehangen met oranje vlaggetjes, oranje crêpepapier en oranje ballonnen. Alles staat in het teken van oranje. Het WK 2010 is vooral een nationaal volksfeest. Detailhandel Nederland constateert dat de `oranjegekte' aanstaand weekend in de winkels een hoogtepunt bereikt. Detailhandel Nederland verwacht tijdens het WK een extra omzet van 200 miljoen.

Het cliché dat vrouwen niet van voetbal zouden houden, blijkt niet uit de verkooptrends. Speciale WK-kleding zoals de rood/wit/blauwe legging, oranje jurkjes, armbandjes en zonnebrillen zijn populair. Oranje- en voetbalshirts zijn sowieso zeer gewild bij alle leeftijden, man of vrouw. Verder is de trend hoe gekker hoe beter: toeters, pruiken, diadeems met oranje vlechten, rare hoofddeksels, opblaastronen etc.

Het WK 2010 is vooral een nationaal verbindend evenement. Hele groepen gaan op (zelfgemaakte) tribunes voor grote tv's gezamenlijk de wedstrijden kijken. Nog steeds wordt het WK aangegrepen om een nieuwe (led)-tv aan te schaffen. Het scherm kan niet groot en scherp genoeg zijn. Met het mooie weer in het vooruitzicht vinden de barbecues en tuinmeubilair, en bijbehorend hapje en drankje, ook gretig aftrek. Ook bestaan er speciale schuttingdoeken waar een stadion op afgebeeld is om helemaal in de juiste sfeer te komen.