Persbericht 31 mei 2010
Botsende logica's hinderen publiek bestuur
Overheden, bedrijven, non-profitorganisaties,
belangenvertegenwoordigers en burgers gaan uit van verschillende
logica's, die een constructieve samenwerking in de weg staan. Dat
betoogt hoogleraar New modes of governance in social security and
employment services Nicolette van Gestel vrijdag 4 juni in haar
inaugurele rede aan de Universiteit van Tilburg. Mensen die uitgaan van
marktdenken kijken bijvoorbeeld heel anders naar de wereld dan mensen
die de voorkeur geven aan een sterke overheid.
In de huidige verkiezingsprogramma's zien we die verschillende logica's
ook weer terug, stelt Nicolette van Gestel. De liberalen laten zich
door de kredietcrisis niet afbrengen van de vrije markt, de linkse
partijen geven de voorkeur aan een sterke overheid en de
christendemocraten hechten veel waarde aan netwerken, vooral met
sociale partners en non-profitorganisaties. De verschillende manieren
van denken zorgen al decennia voor opeenvolgende stelselwijzigingen,
die steeds opnieuw tot ontevredenheid leiden over de prestaties in
sectoren als de zorg, het onderwijs en de sociale zekerheid. Dat vraagt
om grondig onderzoek naar de aard en effecten van de logica's, zodat
het patroon van stelselwijzigingen doorbroken kan worden.
Schijnconsensus
Een van de gevleugelde uitspraken van Johan Cruijff is dat we bij
voetbal vaak denken dat we hetzelfde bedoelen, terwijl dat helemaal
niet zo is. Je hebt één woord en totaal verschillende definities.
Datzelfde gebeurt in het openbaar bestuur, aldus Van Gestel. Zo is met
de invoering van marktwerking in de sociale zekerheid veel geld en
energie verloren gegaan. Marktprincipes zoals concurrentie en
prijsmechanisme zijn geïntroduceerd zonder dat de betrokken
bewindslieden precies wisten wat zij daarmee bedoelden: liberalen (en
ook de SER) dachten aan privatisering, maar in de kring van PvdA en
GroenLinks dacht men aan concurrentie tussen publieke diensten.
Uiteindelijk werd gekozen voor een groot publiek orgaan: het
Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV). Ondertussen is de
afgelopen drie decennia drie keer van sturingsmodel gewisseld, terwijl
ook de huidige verkiezingsprogramma's de nadruk leggen op wijzigingen
in de structuur. Dat gaat ten koste van verbeteringen in proces en
inhoud van sociale zekerheid en arbeidsmarktbeleid.
Geen van de sturingsconcepten is perfect, stelt Van Gestel. De
verschillende vormen moeten worden gecombineerd om variatie en
flexibiliteit te garanderen en tegelijkertijd voor voldoende
stabiliteit te zorgen. De cruciale vraag is hoe partijen met
verschillende logica's kunnen samenwerken. Door middel van haar
onderzoek zal Van Gestel daar de komende jaren antwoorden op gaan
geven.
Prof. dr. Nicolette van Gestel studeerde af in sociale geografie (1985,
cum laude) en promoveerde in 1994 aan de Radboud Universiteit. Vanaf
1986 is zij als onderzoeker en universitair (hoofd)docent bestuurskunde
en bedrijfskunde verbonden aan de Radboud Universiteit. Sinds 2009 is
ze voor 1 dag per week als bijzonder hoogleraar New Modes of Governance
in Social Security and Employment Services verbonden aan de TiasNimbas
Business School, bij het Centrum voor Bestuur van de Maatschappelijke
Onderneming. Deze leerstoel wordt gesponsord door Capgemini. Daarnaast
is ze voorzitter van de internationale werkgroep Organizing the Public
Sector van de European Group for Organizational Studies, voorzitter van
de Nederlandse Vereniging voor Arbeidsverhoudingen (NVA) en bestuurslid
van het Thijmgenootschap. Haar meest recente boek, samen met Paul de
Beer en Marc van der Meer, is Het hervormingsmoeras van de
verzorgingsstaat. Veranderingen in de organisatie van de sociale
zekerheid, Amsterdam University Press, 2009.
Over TiasNimbas Business School
TiasNimbas Business School is de business school van de Universiteit
van Tilburg en de Technische Universiteit Eindhoven. Op verscheidene
(inter-)nationale locaties en in verschillende formats biedt de
business school zowel MBA, DBA, Masters (MA/MSc) en Executive Master
programma's als korter durende executive programma's. TiasNimbas
ontwikkelt tevens bedrijfsspecifieke programma's voor hoogaangeschreven
nationale en internationale organisaties. Het motto van de business
school, 'Never Stop Asking', staat voor het ideaal van continu vragen
en bevraagd worden. TiasNimbas ziet ontdekken en leren als levenslange
processen voor succesvolle individuen, bedrijven en organisaties.
Universiteit van Tilburg