Meer aandacht belangen reiziger bij OV-chipkaart
Den Haag, 3 juni 2010
Er moet meer aandacht komen voor de belangen van de reiziger bij de
verdere invoering van de OV-chipkaart. ANWB-hoofddirecteur Guido van
Woerkom: 'Reizigers die vragen of klachten hebben over de OV-chipkaart
moeten weten bij welk loket ze terecht kunnen en moeten dan niet telkens
doorverwezen worden. Daarvoor moeten afspraken tussen vervoerders worden
gemaakt en dat is nog niet gebeurd.'
Ook op andere gebieden zijn de afspraken tussen vervoerders nog niet
duidelijk. Een voorbeeld zijn stations waar meerdere vervoerders actief
zijn. Voor reizigers is niet duidelijk waar en hoe vaak ze moeten in- en
uitchecken en door niet uit te checken betalen zij daardoor meer dan
nodig is.
Vandaag neemt de regio Amsterdam afscheid van de strippenkaart. Nadat
in de metro de kaart al niet meer gebruikt kon worden, moeten reizigers
in de tram en bus vanaf vandaag betalen met de OV-chipkaart. Volgens de
huidige plannen zal in april 2011 heel Nederland de overstap van
strippenkaart naar OV-chipkaart maken.
De belangen van reizigers worden volgens de ANWB te beperkt meegewogen
in de invoering van de OV-chipkaart in Nederland. Vervoerders, overheden
en consumentenorganisaties onderzoeken sinds vorig jaar verbeterpunten
voor de OV-chipkaart. Hierover zijn nog steeds geen besluiten genomen.
De ANWB maakt zich daarom zorgen over de snelheid waarmee de
strippenkaart verdwijnt.
Op dit moment blijkt het aantal mensen dat na hun reis vergeet uit te
checken nog steeds erg groot is, ook in gebieden waar de strippenkaart
al is afgeschaft. Vervoersbedrijven moeten volgens de ANWB beter hun
best doen om mensen te helpen er aan te denken uit te checken. Bovendien
moet er nog verbetering komen in de apparatuur, waardoor voorkomen wordt
dat er door een technische fout niet uitgecheckt is.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB