'Industrie gaat zorgvuldiger met privacygegevens om dan politiek'
Terwijl de politiek voortdurend met regels en voorstellen komt om de reclame- en marketingindustrie te dwingen meer rekening te houden met de privacy van mensen, is de politiek zelf weinig terughoudend als het gaat om reclame te maken voor de eigen partij. Mensen worden ongevraagd gebeld, er wordt ongevraagde bij ze aangebeld, foldermateriaal van politieke partijen kent geen Nee/Ja-sticker. Kennelijk is het belang van de democratie zo verheven dat zelfregulering hier even niet bestaat en wetgeving uitgerekend door de wetgevers zelf wordt vergeten.
Bij onder andere de Stichting Reclame Code komen vele klachten binnen van burgers die ondanks het aanbrengen van een sticker nog steeds verkiezingsfolders ontvangen. Naar het oordeel van de Commissie moet zo'n folder worden aangemerkt als een reclamedrukwerk en mag dus niet zomaar worden verspreid.
Europarlementariërs Sophie in 't Veld (D66) en Judith Sargentini (GroenLinks) én Tweede Kamerlid Willibrord van Beek (VVD) zullen tijdens het Nationaal Privacydebat, dat op donderdag 3 juni aanstaande in het kader van CMC Reclamepoort georganiseerd wordt, aan woord komen om hierop te reageren. Hoe komt dat politieke partijen hun eigen regels massaal anders interpreteren, of beter gezegd negeren, terwijl de industrie door dezelfde politici op de vingers wordt getikt? Het Nationale Privacydebat zal worden ingeleid door dagvoorzitter Tom Kok, voorzitter van de DDMA. Hij zal onder andere ingaan op de introductie en uitreiking van de Privacy Waarborg, het keurmerk voor bedrijven die zorgvuldig omgaan met privacygegevens.
Naast de eerder genoemde politici zullen Bart Schermer (docent Universiteit Leiden), Paul Molenaar (DDMA Privacy Autoriteit) en Ot van Daalen (Bits of Freedom) met elkaar en met het publiek in discussie treden.
Het Nationaal Privacydebat is een initiatief van het CMC, dé koepelorganisatie voor de marketingcommunicatiebranche. In het CMC (Centrum voor Merk en Communicatie) zijn BVA (Bond van Adverteerders), SPOT (Stichting Promotie Televisiereclame), VEA (Vereniging van Communicatieadviesbureaus) en DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) verenigd.
Programma
Datum: Donderdag 3 juni 2010
Tijd: 16.00 - 19.00
Locatie: Internationaal Perscentrum Nieuwspoort, Den Haag Route:
16:00 uur Ontvangst
16:30 uur Opening en inleiding Dagvoorzitter Tom Kok (voorzitter DDMA) 16:45 uur Nationaal Privacydebat o.l.v. Tom Kok Judith Sargentini (Europees Parlement GroenLinks) Sophie in 't Veld (Europees Parlement D66) Willibrord van Beek (Tweede Kamer VVD) Paul Molenaar (DDMA Privacy Autoriteit) Bart Schermer (Universiteit Leiden) Ot van Daalen (Bits of Freedom) 18:00 uur Borrel
19:00 uur Einde
Wilt u bij Reclamepoort aanwezig zijn, vernemen wij dit graag. U kunt u aanmelden via
Noot voor redacties
Voor vragen kunt u contact opnemen met:
Titus Ballieux - Beleidsmedewerker CMC
020-5489222
06-19354963
---