Ingezonden persbericht
*PERSBERICHT*
Thuis Binnen Bereik: Respons Reclamefolders bereikt historische hoogte
27% van de mensen gaat over tot actie na lezen reclamefolder
Hij was er als eerste, hij is er nog steeds en hij blijft nog wel even: de folder. Uit Thuis Binnen Bereik,
het jaarlijkse onderzoek van de DDMA Businessgroep Verspreidingen naar ongeadresseerde
brievenbusreclame, blijkt de folder nog steeds ongekend populair. 50% van de folders wordt gezien en
gelezen door de ontvanger. Driekwart van hen staat positief tegenover het medium. Bovendien blijkt
de folder het actiemedium bij uitstek met een ongekend hoge respons van 27% op de gemeten
reclamefolders.
Hoog Bereik
De folder wordt in ruim driekwart van de huishoudens zonder brievenbussticker door minimaal twee
personen bekeken of gelezen. Zij besteedden hier in 2009 gemiddeld 43 minuten per week aan! In
2007 was dit nog 36 minuten.
Waardering
Ruim zeven op de tien mensen geven aan een sterke binding te hebben met ongeadresseerd
drukwerk. Vooral vrouwen blijken het medium bovengemiddeld te waarderen: 75% zou de folder
missen als deze niet bezorgd zou worden. Vrouwen geven de folder ook een iets hoger rapportcijfer
dan hun mannelijke tegenhangers een 7,5 tegen een 7,1.
Actiemedium
De folder blijkt opnieuw uitermate geschikt als actiemedium. 40% van de respondenten leest de folder
voor de speciale aanbiedingen. Opvallend is dat 20% aangeeft een folder vooral te lezen ter
ontspanning. En de gecommuniceerde aanbiedingen schieten hun doel niet voorbij. 27% van de
consumenten nam in 2009 actie op de gemeten reclamefolders, variërend van informatie aanvragen
tot een daadwerkelijke koop. Want ook het percentage deelnemers dat overging tot aankoop is met
17% hoger dan alle voorgaande jaren.
Branches
De retailers zijn de trouwste aanhangers van het medium folder. Zeven branches zijn goed voor
tweederde van het aanbod. De brievenbus is vooral het domein van meubels, voedingsmiddelen,
supermarkten, warenhuizen, kleding en drogisterijen. De folder legt hen geen windeieren. Dit wordt
nog eens bevestigd bij de uitreiking van de Gouden Deurmat, de publieksprijs voor de folder. De folder
van Kruidvat, op de voet gevolgd door Blokker en Gamma kwamen niet alleen door de bus, maar
vooral binnen bij de consument.
* EINDE BERICHT *
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht