Provincie Noord-Brabant
Cliënt staat centraal
Forse verbetering kwaliteit Bureau Jeugdzorg
Bureau Jeugdzorg in Noord-Brabant functioneert aanzienlijk beter dan in 2007. Bureau Jeugdzorg heeft nu een duidelijke visie, strategie en heldere prioriteiten. De werkprocessen zijn aangepakt, waarbij de cliënt meer centraal is komen te staan. Er is een intern en extern communicatieplan gemaakt, het personeelsverloop is gedaald en er is een opleidingsplan opgesteld. Ook is integraal management ingevoerd.
In 2007 werd op verzoek van de provincie Noord-Brabant een onafhankelijk onderzoek gedaan. Daaruit bleek dat Bureau Jeugdzorg kampte met grote problemen. De verbeteragenda, die werd opgesteld naar aanleiding van dit onderzoek, is serieus genomen. Uit een evaluatie die eind 2009 is gehouden, blijkt dat Bureau Jeugdzorg de afgelopen 2,5 jaar een enorme verbeterslag heeft gemaakt. Ook de buitenwereld heeft een positiever beeld van de organisatie.
Dat de problemen zo voortvarend zijn opgepakt is mede te danken aan een goede controle door de Raad van Toezicht van Bureau Jeugdzorg.
Waardering
De waardering voor Bureau Jeugdzorg (op onderwerpen dienstverlening, externe samenwerking en interne organisatie) is zowel intern als extern aantoonbaar toegenomen. Lagen de rapportcijfers in 2007 rond de 5,4, nu liggen de scores rond de 7. Het cliënttevredenheidsonderzoek, gehouden in 2009, geeft een algemene tevredenheid van 6.9.
De invoering van een cliëntenraad en een betere communicatie naar de cliënt (internet, folders) hebben hieraan bijgedragen. Komende tijd blijft Bureau Jeugdzorg focussen op cliëntgericht werken met onder meer het project SLIM, waarbij ze processen verder verfijnt en afstemt op haar cliënten.
Volgens de provincie heeft ook de Raad van Toezicht een belangrijke rol gespeeld bij de verbeterslag. Verantwoordelijk gedeputeerde Brigite van Haaften: "De Raad van Toezicht heeft in de afgelopen jaren haar toezichthoudende rol professioneler opgepakt en is serieus aan de slag gegaan met ontbrekende zaken zoals de governance code. Mede daardoor is de organisatie als totaal volwassener geworden. Het is goed dat te constateren. En het is vooral goed dat de cliënten dit ook herkennen."