Consumentenbond

3 juni 2010

Banken moeten betaalpassen verbeteren

In de maanden februari en maart heeft de Consumentenbond op het meldpunt Betaalpassen ongeveer 700 meldingen ontvangen over niet of slecht werkende passen. Om efficiënt betalen te bevorderen, wordt pinnen door retail en banken steeds meer gestimuleerd. Nadeel van intensief gebruik is de slijtage van betaalpassen, waardoor consumenten geld- en betaalautomaten niet meer kunnen gebruiken.

bankpassen De Consumentenbond vindt dat passen tegen veelvuldig en intensief gebruik opgewassen moeten zijn. De bond heeft daarom in een brief aan negen banken gevraagd om het voortouw te nemen in beter pasbeleid door:

* alle betaalpassen geschikt te maken voor intensief gebruik;
* betaalpassen binnen 3 werkdagen gratis te vervangen bij slijtage;
* een eenvoudige aanvraagprocedure te ontwikkelen voor pasvervanging via internetbankieren of telefoon.

Consumenten kunnen zelf beschadigingen en misbruik voorkomen door bewust en zorgvuldig met hun bankpassen om te gaan.