Consumentenbond
3 juni 2010
Banken moeten betaalpassen verbeteren
In de maanden februari en maart heeft de Consumentenbond op het
meldpunt Betaalpassen ongeveer 700 meldingen ontvangen over niet of
slecht werkende passen. Om efficiënt betalen te bevorderen, wordt
pinnen door retail en banken steeds meer gestimuleerd. Nadeel van
intensief gebruik is de slijtage van betaalpassen, waardoor consumenten
geld- en betaalautomaten niet meer kunnen gebruiken.
bankpassen De Consumentenbond vindt dat passen tegen veelvuldig en
intensief gebruik opgewassen moeten zijn. De bond heeft daarom in een
brief aan negen banken gevraagd om het voortouw te nemen in beter
pasbeleid door:
* alle betaalpassen geschikt te maken voor intensief gebruik;
* betaalpassen binnen 3 werkdagen gratis te vervangen bij slijtage;
* een eenvoudige aanvraagprocedure te ontwikkelen voor pasvervanging
via internetbankieren of telefoon.
Consumenten kunnen zelf beschadigingen en misbruik voorkomen door
bewust en zorgvuldig met hun bankpassen om te gaan.