Nieuws en persberichten
Minister neemt bargeterminal Venlo officieel in gebruik
Rotterdam, 3 juni 2010 Minister Camiel Eurlings (V&W) heeft op 3 juni
in Venlo officieel de nieuwe bargeterminal van Trimodal Container
Terminal Venlo (TCT Venlo) in gebruik genomen. Daarmee heeft Venlo
naast weg en spoor nu ook een volwaardige ontsluiting voor het
goederenvervoer via het water.
De afgelopen jaren hebben de gemeente Venlo, Venlo Trade Port bv, de
provincie Limburg, en het ministerie van Verkeer en Waterstaat
samengewerkt aan de ontwikkeling en realisatie van de bargeterminal.
Het project ontving een Europese subsidie in het kader van de
CERES-regeling, een SOIT-subsidie van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat en een subsidie van de provincie Limburg. Door de
ingebruikname van de bargeterminal heeft het bedrijfsleven een
extra transportmogelijkheid voor de afwikkeling van de alsmaar
groeiende containerstroom. Met een kadelengte van 155 meter kan de
nieuwe terminal binnenschepen tot 135 meter ontvangen. Op dit moment
worden er reeds meerdere verbindingen onderhouden op Rotterdam en
Antwerpen. De verwachting is dat de frequentie snel toeneemt.
De terminal ligt op de internationale vervoersassen tussen de
Noordzeehavens Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen en het industriële
Rijn- en Ruhr-achterland. TCT Venlo is zowel exploitant van de
bargeterminal als van de reeds bestaande nabijgelegen railterminal in
Venlo. Het bedrijf is daarmee in staat om een trimodaal concept aan te
bieden waarbij rail-, barge- en wegvervoer geïntegreerd worden.
Hierdoor is de efficiëntie en betrouwbaarheid van het achterlandvervoer
nog verder toegenomen. TCT Venlo is een dochteronderneming van ECT in
Rotterdam. ECT ontwikkelt onder de naam European Gateway Services een
netwerk van inland terminals, dat dient als extended gate en dat
duurzaam en efficiënt verbonden is middels spoor- en
binnenvaartverbindingen met de maritieme terminals van ECT in
Rotterdam.
Volgens minister Eurlings is de opening van de bargeterminal belangrijk
voor de Nederlandse economie en die van de regio Venlo in het
bijzonder. "U hebt hier een superterminal gebouwd die jaarlijks meer
dan 200.000 TEU aankan. Het idee dat de Randstad het enige economisch
interessante deel van Nederland zou zijn, is achterhaald. Voor een
ondernemer die over de dijken heen kijkt, is dit één van de
aantrekkelijkste gebieden van het land, juist door de goede
verbindingen over weg, water en spoor, tussen de zeehavens en de regio
Venlo en het Duitse achterland."
Wethouder Mark Verheijen (gemeente Venlo, Economische Zaken): De komst
van de bargeterminal zorgt er samen met andere ontwikkelingen voor dat
Venlo dé logistieke hotspot van Nederland is. De komende jaren zet
Venlo samen met de regio met name in op verdere uitbreiding van
diensten die de logistieke branche ondersteunen en versterken, zoals
kennisinstituten, onderwijs en zakelijke dienstverlening. Innovatie,
ICT en samenwerking zijn daarbij sleutelbegrippen.
Gedeputeerde Bert Kersten: De provincie Limburg zet sterk in op
multimodale bereikbaarheid als belangrijke vestigingsfactor voor het
bedrijfsleven en daarmee op toename van de werkgelegenheid. Door de
lang verwachte ingebruikname van de binnenvaartterminal is het
belangrijkste logistieke knooppunt Venlo optimaal, nl. trimodaal
ontsloten. Vooral na 2020 wordt een verdere sterke groei in het
containervervoer verwacht. Hiermee is de provincie Limburg voorbereid
op de verwachte groei in het achterland.
President-directeur Jan Westerhoud van ECT: Met de nieuwe bargeterminal
van TCT in Venlo krijgen onze klanten een nieuw en duurzaam alternatief
geboden voor het vervoer van hun lading tussen Mainport Rotterdam en
één van Europas meest dynamische regios.
3-6-2010 09:12
Provincie Limburg