Gemeente Haaksbergen


Jaaroverzicht klachten 2009
03-06-2010 Jaaroverzicht klachten 2009
Als iemand vindt dat hij of zij niet goed behandeld is door iemand van de gemeente, kan men een klacht indienen. Vorig jaar is dat in totaal tienmaal gebeurd. Dat blijkt uit het jaaroverzicht over 2009 van de gemeentelijke klachtcoördinator, waarvan burgemeester en wethouders vorige week kennis hebben genomen.

Volgens het jaaroverzicht 2009 hoefde vorig jaar geen enkele klacht via de uitgebreide procedure met hoorzittingen en binnen de maximale termijn van tien weken te worden behandeld. In vrijwel alle gevallen kon het probleem al na een eerste telefonisch contact worden opgelost. Soms was een misverstand de oorzaak van de ingediende klacht. Maar soms ook was er een fout gemaakt door de gemeente die na het aanbieden van excuses geheel of gedeeltelijk kon worden hersteld.

De geregistreerde klachten gingen onder meer over:
+ De bezorging van de Haaksberger Koerier
+ De toepassing van een persoonsgebonden budget in het kader van de sociale werkvoorziening

+ Het functioneren van B&W bij de afhandeling van een planschadeverzoek

+ Het niet mogen betalen met 1 en 2 eurocent bij zwembad De Wilder

+ De behandeling door een consulent Werk en Inkomen

Leren
Alle klachten worden geregistreerd, omdat de gemeente ook kan leren van klachten. Leren om het een volgende keer beter of anders te doen. Daarom stimuleert de gemeente inwoners om een klacht in te dienen als men vindt dat men niet correct is behandeld door een gemeentelijke instantie, een ambtenaar of iemand van het gemeentebestuur. Dat is bijvoorbeeld het geval als iemand ondanks herhaalde verzoeken geen antwoord krijgt op een brief, iemand onheus is bejegend of waarbij gedane toezeggingen niet worden nagekomen.

Niet over beleid
Daarentegen kan men geen klacht indienen over het beleid dat de gemeente op een bepaald terrein voert en evenmin over een algemene regeling of een verordening van de gemeente. En de situatie waarover de klacht gaat mag niet langer dan een jaar geleden zijn.

Het is goed om een klacht op papier te zetten. Dat kan gewoon met een brief of met een speciaal formulier. Dat formulier is verkrijgbaar bij de publieksbalie (receptie) in het gemeentehuis. Het is ook te vinden op deze website