Gemeente Haaksbergen
Jaaroverzicht klachten 2009
03-06-2010 Jaaroverzicht klachten 2009
Als iemand vindt dat hij of zij niet goed behandeld is door iemand
van de gemeente, kan men een klacht indienen. Vorig jaar is dat in
totaal tienmaal gebeurd. Dat blijkt uit het jaaroverzicht over 2009
van de gemeentelijke klachtcoördinator, waarvan burgemeester en
wethouders vorige week kennis hebben genomen.
Volgens het jaaroverzicht 2009 hoefde vorig jaar geen enkele klacht
via de uitgebreide procedure met hoorzittingen en binnen de
maximale termijn van tien weken te worden behandeld. In vrijwel
alle gevallen kon het probleem al na een eerste telefonisch contact
worden opgelost. Soms was een misverstand de oorzaak van de
ingediende klacht. Maar soms ook was er een fout gemaakt door de
gemeente die na het aanbieden van excuses geheel of gedeeltelijk
kon worden hersteld.
De geregistreerde klachten gingen onder meer over:
+ De bezorging van de Haaksberger Koerier
+ De toepassing van een persoonsgebonden budget in het kader van
de sociale werkvoorziening
+ Het functioneren van B&W bij de afhandeling van een
planschadeverzoek
+ Het niet mogen betalen met 1 en 2 eurocent bij zwembad De
Wilder
+ De behandeling door een consulent Werk en Inkomen
Leren
Alle klachten worden geregistreerd, omdat de gemeente ook kan leren
van klachten. Leren om het een volgende keer beter of anders te
doen. Daarom stimuleert de gemeente inwoners om een klacht in te
dienen als men vindt dat men niet correct is behandeld door een
gemeentelijke instantie, een ambtenaar of iemand van het
gemeentebestuur. Dat is bijvoorbeeld het geval als iemand ondanks
herhaalde verzoeken geen antwoord krijgt op een brief, iemand
onheus is bejegend of waarbij gedane toezeggingen niet worden
nagekomen.
Niet over beleid
Daarentegen kan men geen klacht indienen over het beleid dat de
gemeente op een bepaald terrein voert en evenmin over een algemene
regeling of een verordening van de gemeente. En de situatie
waarover de klacht gaat mag niet langer dan een jaar geleden zijn.
Het is goed om een klacht op papier te zetten. Dat kan gewoon met
een brief of met een speciaal formulier. Dat formulier is
verkrijgbaar bij de publieksbalie (receptie) in het gemeentehuis.
Het is ook te vinden op deze website