Vlaamse Overheid
stappen in proefproject van minister Crevits ivm stille leveringen
Delhaize en Colruyt en 8 steden stappen in proefproject van minister Crevits
ivm stille leveringen
Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken
donderdag 3 juni 2010
minister Hilde Crevits duwt een transpallet op de vrachtwagen Minister
Crevits zet samen met Colruyt en Delhaize en 8 steden proefprojecten op
om de belevering van winkels in stedelijke centra duurzamer te maken.
De vermindering van geluid, uitstoot van schadelijke stoffen, files en
(dodehoek-) ongevallen vormen de centrale doelstelling.
Om aan de hoge eisen van klanten te voldoen op vlak van versheid en
beschikbaarheid van producten worden supermarkten meermaals per dag
beleverd. Om de impact van deze activiteiten in te perken zonder te
raken aan de wensen van de consumenten naar aanbod en
productassortiment, worden onder andere proefprojecten met stil
beleveringsmaterieel opgestart. Zowel Colruyt als Delhaize geloven
sterk in het concept van stille leveringen en duurzame stedelijke
distributie van minister Hilde Crevits. Dankzij technische ingrepen aan
zowel de vrachtwagen, het laad- en losmaterieel alsook de laad -en
losplaats zelf, is het mogelijk het geluidsniveau te reduceren. Naast
technische aanpassingen zal ook een aangepaste opleiding voor de
chauffeurs en het winkelpersoneel worden voorzien. De maatschappelijke
effecten van leveringen op een geluidsarme manier net voor en net na de
spits worden in kaart gebracht. Voorbeeldprojecten in Nederland tonen
aan dat dit resulteert in minder files tijdens de spitsuren, minder
uitstoot van schadelijke stoffen en een verhoging van de
verkeersveiligheid. Met dit proefproject wil minister Crevits samen met
de partners op termijn hetzelfde effect creëren.
Piekproject kadert in Flanders Logistics
Een van de actiepunten in het kader van Vlaanderen in Actie (VIA) is om
van Vlaanderen een echte slimme draaischijf voor vervoer en logistiek
te maken. De concrete vertaling gebeurt via Flanders Logistics. Dit is
het strategisch project van de Vlaamse overheid, de logistieke sector
en al haar stakeholders, aangestuurd door minister Hilde Crevits om de
logistieke activiteiten in Vlaanderen op een duurzame wijze te
verankeren.
De investeringen in stil materieel van beide distributeurs passen in
het piekproject van Flanders Logistics. De mogelijkheden van stille
technologieën bij laad- en losoperaties in stedelijke centra in
Vlaanderen werden onderzocht. Op basis van dit onderzoek werd naar
analogie met het piekproject in Nederland, dit proefproject in
Vlaanderen opgezet om stille leveringen van winkels in steden uit te
testen.
Delhaize en Colruyt stappen samen met 8 steden in het project
Na de positieve reactie van Delhaize en Colruyt om in het project te
stappen, was er ook een grote interesse bij acht steden. Antwerpen,
Lier, Geel, Hasselt, Kortrijk, Ninove, Leuven en Vilvoorde stappen mee
in het project. Stille leveringen van allerlei producten voor de
warenhuizen zullen na de zomervakantie in enkele geselecteerde winkels
(8 Delhaizewinkels en 6 Colruytwinkels) worden uitgetest.
De distributeurs leveren grote inspanningen om tot de stille
transporten te komen. Het gaat dan ook om een totaal proces. Er zijn
verschillende aanpassingen mogelijk:
- aanpassing van vrachtwagens: hybride of aardgastrekkers,
oplegger met extra bekleding en geluidsdempende vloeren, aanpassing van
laadkleppen, achteruitrijsignaal;
- aanpassing van laad- en losmaterieel: aanpassingen aan
transpaletten, metalen karren;
- aanpassingen aan de laad -en losplaats zelf: poort, laad-
en losbrug, infrastructurele aanpassingen afsluiting reserve,
veiligheidsinvesteringen chauffeurs (alarmknop/ verlichting of kleine
aanpassingen zoals megafoon).
Een combinatie van een aantal aanpassingen maakt het mogelijk het
geluidsniveau drastisch te reduceren. Er zullen pas testen worden
uitgevoerd tijdens de zogenaamde dagrand, net voor en net na de spits
(zeker niet `s nachts), van zodra gegarandeerd kan worden dat het
volledige laad- en losproces onder de 65 decibel blijft en dat de
geluidsproductie op geen enkel moment uitstijgt boven deze `piek'-grens
van 65 decibel (Dit komt overeen met gewoon gesprek.). Noch door de
laadkleppen, noch door de rolwagens, noch door het signaal tijdens het
achteruitrijden, noch door de koeling, noch door het sluiten van de
deuren...
Ten laatste begin september 2010 worden de eerste stille beleveringen
in de praktijk uitgetest. Dat zal gepaard gaan met duidelijke
communicatie met de buurtbewoners vooraf, tijdens en na het
proefproject.
Voordelen van de aanpassingen
Door het gebruik van gecertificeerde technologie wordt het geluid
ingeperkt. Dit project beoogt niet alleen positieve gevolgen op het
vlak van geluid. Door het beter spreiden van de leveringen, wordt de
uitstoot van schadelijke stoffen van vrachtwagens door files beperkt.
Het deels weghalen van vrachtwagens tijdens de ochtend- en de
avondspits zal de verkeershinder ook beperken, evenals het risico op
dodehoekongevallen bij drukke kruispunten en scholen.
De voordelen die in Nederland op het vlak van geluidsreductie, reductie
van andere schadelijke emissies, en op het vlak van verkeersveiligheid
werden geboekt zijn niet te miskennen. Gelijkaardige proefprojecten in
een 29 steden hebben aangetoond dat stille dagrandleveringen voordelen
bieden voor alle betrokken partijen:
1. voordelen voor de omwonenden
a. daling geluidshinder,
b. daling emissies (-45%CO2, -41%NOx, -42%PM10),
c. daling van dodehoekongevallen (-41% slachtoffers),
d. daling van de files tijdens de ochtend- en/of avondspits of
het starttijdstip van de scholen (niet alleen minder
verkeershinder in de straat van de winkel zelf, maar ook een
reductie van het aantal vrachtwagens dat tijdens de spitsuren
een stad/gemeente/woonzone moet binnenrijden),
e. minder dubbel of foutgeparkeerde vrachtwagens tijdens de
spitsuren,...),
2. voor de distributeur (daling brandstofverbruik, minder
tijdverlies,...).
De centrale doelstelling is immers te streven naar een meer duurzame
stedelijke distributie met minder hinder voor omwonenden, minder impact
op het milieu, efficiëntiewinst en een maximale verkeersveiligheid.
Vlaams minister Hilde Crevits: " Ik hecht bijzonder veel belang aan dit
piekproject, precies omwille van de vele voordelen zowel voor de
omwonenden, klanten als distributeurs en chauffeurs. Door stil te
leveren net voor en na de spits, (niet 's nachts) wordt de
verkeersveiligheid verhoogd, geluidsreductie gerealiseerd, de
schadelijke uitstoot daalt en de chauffeurs verliezen minder tijd. Het
is een zeer mooie stap voorwaarts om de centra van onze steden
duurzamer te maken. Ik apprecieer sterk de inspanningen en
investeringen die de bedrijven daarvoor doen. "
Luc Rogge, directeur-generaal Colruyt Distributie: " Wij zijn verheugd
vandaag samen met minister Crevits en de collega's van Delhaize het
startschot te kunnen geven van wat voor ons distributeurs een zeer
belangrijk project moet worden. Als draaischijf tussen leveranciers en
klanten is het onze verantwoordelijkheid om ons transport zo effectief
en efficiënt mogelijk te organiseren. Dagelijks worden wij
geconfronteerd met teveel files, tijdverlies en onnodig verbruik,
terwijl de prognoses over de toekomstige verkeersdrukte weinig goeds
voorspellen. Hoe duurzamer ons transport verloopt, hoe makkelijker we
immers onze laagsteprijzenpolitiek kunnen waarmaken. "
Stephane Seghers, senoir vice-president logistiek Delhaize België: "
Delhaize België engageert zich volledig in dit project, in de eerste
plaats omdat duurzame ontwikkeling een belangrijke plaats inneemt in
onze bedrijfsstrategie. Niet alleen onze klanten maar ook alle mensen
die rechtstreeks of onrechtstreeks in contact met ons komen, verdienen
onze grootste zorg. Met dit project willen we de leefbaarheid in de
omgeving van onze supermarkten duidelijk verbeteren. Het is de ambitie
van Delhaize België om in de toekomst nog andere gelijkaardige
projecten op te starten."
Persinfo:
Katrien Rosseel
Persadviseur Vlaams minister Hilde Crevits
persdienst.kabinetcrevits@vlaanderen.be
www.hildecrevits.be