Senternovem
01-06-2010 |
Voorbereiding campagne 'Zuinig Licht, heldere keuze' in volle
gang
De projectgroep Huishoudelijke Verlichting werkt in opdracht van de
Taskforce Verlichting aan de nieuwe campagne `Zuinig Licht, heldere
keuze'. Doel van de actie is consumenten wegwijs te maken in het nieuwe
assortiment van energiezuinige lampen in winkels. Dankzij duidelijke
informatie over de verlichtingsproducten kiest iedereen straks
gemakkelijk de juiste lamp voor de juiste plek. De campagne start in
september; de voorbereiding is nu al in volle gang.
De gloeilamp verdwijnt langzaam uit de winkelschappen door nieuwe wet-
en regelgeving. Ook de voorraden thuis raken op. Met als gevolg: de
consument moet zich gaan verdiepen in de vraag welk nieuw producttype
nu de beste vervanger is van de vertrouwde maar kapotte gloeilamp. De
projectgroep wil met de campagne de overstap van consumenten naar
energiezuinige verlichting bespoedigen en het draagvlak voor
energiezuinige verlichting vergroten.
Onvoldoende lampkennis
Veel consumenten hebben volgens de projectgroep nog onvoldoende kennis
en inzicht om een goede keuze te maken uit het snel groeiende aanbod
van nieuwe lampproducten. Producenten en retailers ontvangen dagelijks
signalen dat de consument begeleiding nodig heeft bij het maken van een
goede keuze uit het vernieuwde assortiment. "Zonder praktische
aankoopbegeleiding is de kans groot dat de verkeerde beslissing wordt
genomen. Met als gevolg teleurstelling na de aankoop", aldus Eric Jan
Schipper, voorzitter van de projectgroep en werkzaam bij Intergamma.
"We willen voorkomen dat er ontevredenheid ontstaat over energiezuinige
verlichting."
Lichtbeeld
De campagne `Zuinig Licht, heldere keuze' geeft voorlichting over
lichtbeleving van de lampproducten. Schipper: "We gaan uit van
praktische situaties. Bijvoorbeeld: welk type lamp is het meest
geschikt om bij te lezen of te werken. In pakkend beeldmateriaal en
labels maken we dat duidelijk." De campagne gaat daarmee een stapje
verder dan de technische voorlichtingscampagne van vorig jaar. Toch
ontbreekt het ook nog aan technische kennis. "Consumenten denken nog
vaak in Watt, maar bij de energiezuinige lampen zijn juist eenheden als
Lumen (lichtsterkte) en Kelvin (kleurweergave) essentieel. Deze
begrippen moeten meer in zwang komen", volgens Schipper. "Dat kost meer
tijd dan bijvoorbeeld de overgang naar de euro. Die gebruik je
dagelijks. Een lamp vervang je alleen bij aankoop van een nieuw
armatuur of als hij kapot gaat."
Natuurlijk moment
De campagne start dan ook niet voor niets in oktober. "Het begin van de
wintertijd is een natuurlijk moment waarop mensen weer aan binnenlicht
denken. Het is de bedoeling dat alle grote retailers als Gamma, Hema,
Karwei, Albert Heijn, Ikea en Kwantum op basis van hetzelfde
voorlichtingsmateriaal informatie gaan geven tijdens de tweeweekse
campagne. De manier waarop deze campagne door de winkelketens wordt
ingekleed is uiteraard vrij. Sommige zullen inruilacties houden, andere
geven korting of verzinnen nog iets anders. We hebben nu elke zes weken
overleg om de campagne verder vorm te geven. En daarbij ontstaan leuke
ideeën."
Draagvlak
Het ministerie van VROM, Agentschap NL, de Nederlandse Licht
Associatie, Milieu Centraal, lampenfabrikanten én grote en kleine
winkelketens werken in deze campagne nauw samen. Schipper: "Het is
bijzonder hoopgevend dat zoveel verschillende partijen een dergelijke
grote campagne dragen. Verleden jaar heeft de samenwerking ook zijn
vruchten afgeworpen. Retailers hebben bewust geen gloeilampen
gehamsterd, zoals in buitenland gebeurde. De overgang naar
energie-efficiënte verlichting is onvermijdelijk, dus kan je maar beter
voorbereid zijn en de consument goed voorlichten."
Meer informatie
Meer informatie over de campagne `Zuinig licht, heldere keuze' is te
vinden op www.beterklimaat.nl.
Wijzigingsdatum |
01-06-2010