70% leidinggevenden voorziet hogere uitgaven bij klimaatverandering

03/06/2010 13:42

Ernst & Young

70% van leidinggevenden voorziet hogere uitgaven rond klimaatverandering

Rotterdam, 3 juni 2010 - Ondanks de moeilijke economische omstandigheden en de onzekerheid over regelgeving, menen leidinggevenden wereldwijd dat de klimaatverandering de komende jaren een aanzienlijke impact zal hebben op de prestaties en de strategie van bedrijven. Dat blijkt uit de nieuwe studie van Ernst & Young, Action amid uncertainty: the business response to climate change. Bijna de helft verwacht 0,5 % tot meer dan 5 % van de omzet uit te geven aan initiatieven rond klimaatverandering.

Driehonderd executives van bedrijven met een jaarlijkse omzet van minstens US$ 1 miljard uit 16 landen namen deel aan dit onderzoek. Volgens de enqu(ee)te zullen de executives naar verwachting aanzienlijke investeringen doen, zowel om kosten te besparen als om omzet te genereren met betrekking tot de klimaatverandering. 70 % voorziet hogere uitgaven voor initiatieven rond klimaatverandering tussen 2010 en 2012. "Leidinggevenden laten hun investeringsplannen rond de klimaatverandering niet beïnvloeden door een gebrek aan wereldwijde normen en richtlijnen. Ook andere marktstimulansen, zoals de toenemende aandacht van equity-analisten voor de klimaatverandering, vragen om meer actie en meer transparantie", aldus Dick de Waard, partner Sustainability Services bij Ernst & Young.

Gestuurd door consumenten en equity-analisten

Onder meer de consumenten en equity-analisten hebben voor deze investeringstrend gezorgd. Volgens 89 % van de respondenten zijn bedrijven actiever geworden op het vlak van de klimaatverandering door veranderende klantenbehoeften. In sommige sectoren, waaronder de automobiel- en de technologiesector en de sector van de consumentenproducten, zijn de bedrijven het erover eens dat vooral de gewijzigde voorkeuren van klanten hen hebben aangezet tot actie en innovatie. Ondertussen houden equity-analisten in hun bedrijfswaarderingen steeds meer rekening met hoe een bedrijf reageert op de klimaatverandering. Meer dan 40 % van de bevraagde senior executives denkt dat equity-analisten momenteel factoren met betrekkin tot klimaatverandering opnemen in hun bedrijfswaarderingen.

Top 3

Energiebesparing staat bovenaan de lijst: 82 % van de respondenten is van plan om de komende 12 maanden op dat vlak investeringen te doen. Ongeveer de helft van de ondervraagden bevestigt dat ze vooral denken aan nieuwe ondernemingen, zoals spin-offs of opstartende bedrijven, terwijl 65 % van de executives in de eerste plaats wil investeren in nieuwe producten en diensten. "De executives moeten intern in alle onderdelen van het bedrijf samenwerken om de investeringsbeslissingen te optimaliseren. Het maakt niet uit of die investeringen leiden tot nieuwe omzetmogelijkheden of dat ze operationele kosten verlagen, onder meer in de supply chain", aldus Harry Everaerts. "Leidinggevenden zien talrijke kansen om geld te verdienen en te besparen en om te beantwoorden aan de verwachtingen van hun aandeelhouders. Zij verwerken hun respons op de klimaatverandering dan ook in bedrijfsplannen en duurzaamheidsstrategieën."

Internationaal beleid

94 % van de respondenten beschouwt het nationale beleid als belangrijk of zeer belangrijk voor de ontwikkeling van hun eigen strategie rond klimaatverandering, terwijl 81 % het belang van een wereldwijd of internationaal beleid erkent. Bedrijven zullen voor hun investeringen prioriteiten moeten bepalen om de kansen aan te grijpen en de risico's te beperken, die in opkomende en ontwikkelde landen voortvloeien uit het toenemende aantal richtlijnen inzake klimaatverandering, sinds de top van Kopenhagen in december. Het zal niet eenvoudig zijn om op de hoogte te blijven van de nationale wetgeving en van de economische steunmaatregelen rond klimaatverandering in de verschillende jurisdicties. Voor veel bedrijven is het echter een noodzaak, zelfs voor de bedrijven die zichzelf niet als multinational zien, vanwege internationale supply chains en markten.

Resultaten

Enkele andere opmerkelijke resultaten uit de studie:


- In de opkomende economieën van China en India noemen bedrijfsleiders productontwikkeling de grootste uitdaging voor het bereiken van hun doelstellingen, respectievelijk 97 % en 72 %. De respondenten uit Australië, Canada, de VS, Japan, Duitsland en Frankrijk geven aan dat de regelgeving en compliance de belangrijkste uitdagingen vormen voor de komende twee jaar.


- Ongeveer 66 % van de respondenten bespreekt klimaatveranderingsprogramma's met zijn leveranciers, en 36 % van de respondenten werkt al rechtstreeks samen met deze stakeholders om de CO2-uitstoot in hun supply chains te verminderen.


- Transparant rapporteren wint terrein: 64 % van de respondenten neemt gegevens over de CO2-uitstoot op in een jaarlijks MVO- of duurzaamheidsverslag. Van de organisaties die naar eigen zeggen rapporteren laat 62 % zijn gegevens controleren door een onafhankelijke derde partij.