GVB
Doek gevallen voor strippenkaart in stadsregio Amsterdam
3 juni 2010
Sinds vandaag, 3 juni, is de strippenkaart niet meer geldig in de
bussen en trams in de stadsregio Amsterdam. Ook in de trein tussen de
Amsterdamse NS-stations kan de reiziger de strippenkaart niet meer
gebruiken. De OV-chipkaart is nu het enige geldige vervoerbewijs in
het openbaar vervoer in de regio, een enkele uitzondering daargelaten.
De vervoerders in de stadsregio Amsterdam zijn klaar voor deze stap. De
OV-chipkaart is sinds 2006 te gebruiken in de metro van Amsterdam en
sinds 2008 ook in trams en bussen van GVB en de bussen van Connexxion
in Amstelland-Meerlanden. Bij Connexxion in de Zaanstreek en bij Arriva
in Waterland kan de reiziger sinds 2009 in- en uitchecken. Sinds 27
augustus 2009 is de OV-chipkaart het enige vervoerbewijs in de metro.
Het systeem is stabiel. Het aantal reizigers dat de OV-chipkaart in bus
en tram gebruikt neemt hand over hand toe. In Amsterdam gebruikt zo'n
80% van de reizigers de OV-chipkaart, in de regio is dat 65%. Dagelijks
maken ruim 1 miljoen reizigers gebruik van het openbaar vervoer in de
stadsregio Amsterdam. Zij reizen daarbij gemiddeld zo'n vier km per dag
met bus, tram of metro.
Waarom OV-chipkaart?
Met de OV-chipkaart wordt het reizen makkelijker en kan de kwaliteit
van het openbaar vervoer verder worden verbeterd. De OV-chipkaart
berekent automatisch de juiste ritprijs, de reiziger kan kiezen voor
automatisch opladen, eventuele reductie wordt automatisch berekend en
bij verlies en diefstal kan de kaart geblokkeerd worden. Daarnaast
krijgen de openbaarvervoerbedrijven en de overheid meer inzicht in de
reizigersstromen. Vraag en aanbod kunnen zo beter op elkaar worden
afgestemd, het lijnennet kan slimmer worden ingericht. Bovendien
ontstaat er meer duidelijkheid over de werkelijke opbrengsten.
Bij de metro is inmiddels gebleken dat met de combinatie poortje en
OV-chipkaart het zwartrijden effectief wordt aangepakt. In Amsterdam
daalde het zwartrijdpercentage in de metro van 13% naar 4%. Met het
aanpakken van het zwartrijden wordt ook de sociale veiligheid verhoogd.
De OV-chipkaart is inmiddels in bijna heel Nederland te gebruiken. Er
zijn door Translink Systems in Amersfoort bijna 7.500.000 kaarten
geproduceerd. Wekelijks vinden er ruim 15.000.000 transacties (ritten
en opladen) plaats met de OV-chipkaart.
Speciale producten en uitzonderingen
Voor visueel gehandicapten is er een speciaal abonnement. Hiermee
kunnen zij voor EUR 10,00 per maand reizen in de stadsregio's Rotterdam
en Amsterdam, bij Arriva, Connexxion, GVB, Qbuzz en RET.
Verder wordt het papieren sterabonnement nog even gedoogd in de
stadsregio Amsterdam. Dit omdat nog niet in alle regio's buiten de
stadsregio Amsterdam het abonnement ook op de OV-chipkaart geladen kan
worden. Als men daar een abonnement voor een sterzone in de regio
Amsterdam wil kopen, krijgt men dus nog een papieren abonnement.