FloraHolland
FloraHolland Ondernemers Class: Grenzen aan schaalvergroting?
FLORAHOLLAND, 3 juni 2010 (persbericht) - Voor de deze week gehouden
editie van de FloraHolland Ondernemers Class waren directeuren van
kwekerijbedrijven en handelsbedrijven uitgenodigd. Ongeveer tachtig
personen maakten van de uitnodiging gebruik. Het thema van de
bijeenkomst, die plaatsvond op Landgoed de Olmenhorst in Lisserbroek,
was `Grenzen aan schaalvergroting, ja of nee?'
Aan het woord kwam Dirk Duijzer, directeur Food & Agri van Rabobank
Nederland. De Rabobank presenteerde onlangs de studie `Beter met
minder'. Duijzer noemde het belang van samenwerking en vertrouwen,
langdurige relaties en de gunfactor bij het zaken doen. "De tijden zijn
veranderd, in de financiële wereld, maar ook bij producenten,
handelaren en de consument. Voor de toekomst is er niet één oplossing
te noemen. Sneller en groter kan ons op een doodlopende weg brengen.",
zei Duijzer.
Cor van der Kaaij, algemeen directeur van Kaaij Group, teler van
exclusieve smaaktomaten, wees op het belang van goede samenwerking, ook
met het eigen personeel. Hoewel de Kaaij Groep kiest voor grootschalige
productie, ziet Van der Kaaij grootschaligheid als middel, niet als
doel. "Een middel om grote en kleine klanten optimaal te kunnen
bedienen. Het is beter ernaar te streven de beste te zijn, dan de
grootste", zei Van der Kaaij.
Daarna was het woord aan Willem Treep van Willem&Drees. Willem&Drees
brengt aardappelen, groenten en fruit van boeren uit de buurt naar
winkels in de buurt. Zij ontwikkelen lokale voedselketens, die de
verbinding tussen de voedselproducent en de etende consument
versterken. "Een `verse en emotionele binding' dus, die aanslaat", zei
Treep. Er zijn inmiddels meer dan honderd locaties in de vier regio´s
waar Willem&Drees verkrijgbaar is. Het bedrijf sleepte onlangs de
aanmoedigingsprijs Versmarketeer in de wacht.
In de afsluitende forumdiscussie onder leiding van Piet Kralt,
hoofdredacteur bij FloraHolland, kwam aan de orde of een
tuinbouwbedrijf ook te groot kan worden. Een eenduidig antwoord op die
vraag was niet te geven. Conclusie was dat het belangrijkst is dat een
ondernemer de grootte van zijn bedrijf aankan en dat de omloopsnelheid
op gang wordt gehouden. Persoonlijke aandacht blijft belangrijk, ook
voor kleinere afnemers.
Bij de foto: Tachtig directeuren van kwekerijen en handelsbedrijven
namen deel aan de FloraHolland Ondernemers Class