FloraHolland


FloraHolland Ondernemers Class: Grenzen aan schaalvergroting?

FLORAHOLLAND, 3 juni 2010 (persbericht) - Voor de deze week gehouden editie van de FloraHolland Ondernemers Class waren directeuren van kwekerijbedrijven en handelsbedrijven uitgenodigd. Ongeveer tachtig personen maakten van de uitnodiging gebruik. Het thema van de bijeenkomst, die plaatsvond op Landgoed de Olmenhorst in Lisserbroek, was `Grenzen aan schaalvergroting, ja of nee?'

Aan het woord kwam Dirk Duijzer, directeur Food & Agri van Rabobank Nederland. De Rabobank presenteerde onlangs de studie `Beter met minder'. Duijzer noemde het belang van samenwerking en vertrouwen, langdurige relaties en de gunfactor bij het zaken doen. "De tijden zijn veranderd, in de financiële wereld, maar ook bij producenten, handelaren en de consument. Voor de toekomst is er niet één oplossing te noemen. Sneller en groter kan ons op een doodlopende weg brengen.", zei Duijzer.

Cor van der Kaaij, algemeen directeur van Kaaij Group, teler van exclusieve smaaktomaten, wees op het belang van goede samenwerking, ook met het eigen personeel. Hoewel de Kaaij Groep kiest voor grootschalige productie, ziet Van der Kaaij grootschaligheid als middel, niet als doel. "Een middel om grote en kleine klanten optimaal te kunnen bedienen. Het is beter ernaar te streven de beste te zijn, dan de grootste", zei Van der Kaaij.

Daarna was het woord aan Willem Treep van Willem&Drees. Willem&Drees brengt aardappelen, groenten en fruit van boeren uit de buurt naar winkels in de buurt. Zij ontwikkelen lokale voedselketens, die de verbinding tussen de voedselproducent en de etende consument versterken. "Een `verse en emotionele binding' dus, die aanslaat", zei Treep. Er zijn inmiddels meer dan honderd locaties in de vier regio´s waar Willem&Drees verkrijgbaar is. Het bedrijf sleepte onlangs de aanmoedigingsprijs Versmarketeer in de wacht.

In de afsluitende forumdiscussie onder leiding van Piet Kralt, hoofdredacteur bij FloraHolland, kwam aan de orde of een tuinbouwbedrijf ook te groot kan worden. Een eenduidig antwoord op die vraag was niet te geven. Conclusie was dat het belangrijkst is dat een ondernemer de grootte van zijn bedrijf aankan en dat de omloopsnelheid op gang wordt gehouden. Persoonlijke aandacht blijft belangrijk, ook voor kleinere afnemers.

Bij de foto: Tachtig directeuren van kwekerijen en handelsbedrijven namen deel aan de FloraHolland Ondernemers Class