Bedrijven hebben NGO's net zo hard nodig als andersom

03/06/2010 11:38

SOS-Kinderdorpen

Amsterdam, 3 juni 2010 - Vandaag publiceren SOS Kinderdorpen en The Partnering Initiative (TPI) een onderzoeksrapport over corporate social responsibility (CSR) en de uitdagingen voor bedrijven en niet-gouvernementele organisaties (NGO's) die willen samenwerken. Het onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van de internationale kinderhulporganisatie en kon rekenen op medewerking van zestien vooraanstaande Nederlandse en internationale bedrijven waaronder Danone en Schiphol Group. Resultaten wijzen uit dat de relatie tussen het bedrijfsleven en NGO's aanzienlijk verandert en steeds meer gericht is op strategische partnerships.

Aanleiding voor het onderzoek is de toename van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven en NGO's, in aantal en in complexiteit in de afgelopen tien jaar. Deze ontwikkeling hangt samen met de toenemende interesse van het bedrijfsleven in CSR en met het feit dat NGO's door de afname van overheidssubsidies op zoek zijn naar nieuwe investeringspartners. Bedrijven en NGO's kunnen dus beiden profiteren van innovatieve en effectieve partnerships. In het kader hiervan, heeft TPI op verzoek van SOS Kinderdorpen een onderzoek uitgevoerd met het doel de succesfactoren voor een optimaal CSR partnership te achterhalen en een brug te slaan tussen het bedrijfsleven en NGO's. Het onderzoeksrapport is uniek, aangezien er in Nederland niet eerder op dit niveau onderzoek is verricht naar dit thema.

Het onderzoek wijst uit wat de drie voornaamste succesfactoren zijn voor een duurzame samenwerking. Ten eerste dient een partnership te ontstaan vanuit een duidelijk strategie waarbij de samenwerking bijdraagt aan de doelstellingen van het bedrijf. Ten tweede is branding een belangrijke factor: het gaat om raakvlakken tussen beide merken en merken die elkaar versterken. En ten derde spelen de medewerkers van een bedrijf een cruciale rol: hen betrekken bij de samenwerking leidt tot bedrijfstrots, motivatie, interne en externe imagobuilding en draagvlak. Daarnaast maakt het rapport duidelijk dat bedrijven vaker zoeken naar internationale samenwerkingsverbanden die tegelijkertijd een lokale impact hebben. Marketing directeur SOS Kinderdorpen Margot Ende: "Het onderzoek biedt handzame bevindingen waar zowel wij als ontwikkelingsorganisatie als het bedrijfsleven van kunnen leren. Wat duidelijk naar voren komt is dat bedrijven NGO's net zo hard nodig hebben als andersom."

Het punt van betrokkenheid van medewerkers wordt ook onderstreept door Wim Mul, Human Resources Directeur van Schiphol Group, een van de deelnemers aan het onderzoek. Hij ervaart dat medewerkers steeds meer op zoek zijn naar een specifieke meerwaarde in hun werk. Mul: "'Twintig jaar geleden maakte men over het algemeen een keuze voor een werkgever op basis van salaris en was het het bedríjf dat aan liefdadigheid deed. Nu is dat anders: men kiest heel bewust voor een baan waarin men zélf maatschappelijk relevant werk kan verrichten bij een werkgever die midden in de maatschappij staat. Hierbij wordt de toegevoegde waarde van een samenwerking van bedrijven met NGO's merkbaar,' aldus Mul tijdens de bijeenkomst.

Maiko Slegtenhorst, Head of Operations bij C? Nederland, onderschreef het belang van goede profilering en communicatie met en door de NGO. "Wij werken sinds een aantal jaren met SOS Kinderdorpen. Aan het einde van dit jaar zijn we van plan om samen een publieksactie te organiseren. Op die manier wordt voor de consument zichtbaar dat we een intensieve samenwerking hebben. Tijdens een dergelijke actie versterk je elkaar in je communicatieboodschap".





http://www.soskinderdorpen.nl