Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
met de pont over
Nieuwe tarieven veerpont de Woude zijn ingegaan
Onder het toeziend oog van de inwoners van de Woude en de pers hebben
hoogheemraad Kees Stam, dorpsraadsvoorzitter René Hoogland, wethouder
Bert Meijer en tientallen kinderen het startsein gegeven voor de nieuwe
tarieven voor veerpont de Woude. Ze zijn gemiddeld enkele dubbeltjes
gestegen, op hele bedragen afgerond en om het overzichtelijker te
houden is het aantal kaartsoorten verminderd. Voor de kinderen
verandert er niets: zij blijven gratis overvaren.
De tarieven zijn vastgelegd in een veergeldverordening van
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. De beheerder en, sinds
begin dit jaar, ook de exploitant van de veerpont.
In goed overleg met de dorpsraad, gemeente Castricum en andere
betrokkenen zijn de tarieven tot stand gekomen. Op 19 mei jl. heeft het
algemeen bestuur van het hoogheemraadschap hier akkoord op gegeven.
Een tariefsverhoging was noodzakelijk om deze pont in de vaart te
houden. Omdat het hoogheemraadschap de onderhoudskosten en exploitatie
zo weinig mogelijk op alle inwoners van Noord-Holland wil afwentelen,
is ervoor gekozen dat degene die gebruikt ook (een deel) betaalt.
Van roeiveer tot vrijvarende pont
De droogmaking van het grote Schermermeer (1633) en de kleinere
Starnmeer (1643) maakte de aanleg van nieuwe uitwateringskanalen naar
zee noodzakelijk. Daarom werd dwars door de Woude een vaart gegraven
die weer aansloot op de Nauernasche vaart naar het IJ. Hierdoor werd De
Woude in twee delen gesplitst. De westelijke helft of Westwouderpolder
was door de nieuwe vaart alleen over water bereikbaar. Eerst regelde
iedereen die over wilde dat zelf met een eigen boot. Uiteindelijk
willen steeds meer mensen over en komt er een roeiveer. Omdat deze geen
auto's kon vervoeren wordt de roeiveer vervangen door een
zelfbedienende kabelpont. De pont was eigendom van de Westwouderpolder,
in 1977 is dit opgegaan in Waterschap Het Lange Rond, de voorganger van
het hoogheemraadschap. De zelfbediening gaf geregeld moeilijkheden, in
1964 voer er een schip tegen de kabel aan. De oplossing werd gevonden
in de heer Betjes. Hij zou voortaan de pont bedienen. In 1969 werd hij
opgevolgd door pontbaas de heer Simon Helder. In 1998 is de kabelpont
vervangen door de huidige vrijvarende pont. De familie Helder is nog
steeds verbonden met de pont, op dit moment bedienen vader Cor en
dochter Sylvia de pont.