Vlaamse Overheid
Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van woensdag 26 mei 2010
Herinrichting van de Liersesteenweg (N10): start van de weg- en rioleringswerkzaamheden
Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 2 juni met de herinrichting van de Liersesteenweg (N10) in Aarschot tussen de Waterstraat (Begijnendijk) en de Oude Mechelse Baan (Aarschot). De Liersesteenweg wordt daar veiliger voor het verkeer en het wegdek krijgt er een structureel onderhoud. Ook de riolering wordt helemaal vernieuwd: voortaan zullen het afvalwater en het regenwater apart afgevoerd worden. Tijdens de herinrichting zal enkel het verkeer in de rijrichting van Lier mogelijk blijven. Het verkeer in de richting van Aarschot wordt omgeleid. De werkzaamheden zullen volgens de huidige planning duren tot in het najaar van 2011.
De PDF die als bijlage met dit persbericht wordt verspreid, bevat omleidingsplannen.
Veiliger verkeer
De Liersesteenweg wordt met dit project veiliger voor het verkeer. Tussen de kruispunten van de Waterstraat en de Oude Mechelse Baan komen er gescheiden fietspaden waar nu fietsers nog naast het autoverkeer moeten rijden. Aan het kruispunt van de Waterstraat en de Busschotstraat komt er een nieuwe fietsoversteekplaats met een middeneiland.
Op het kruispunt met de Ter Heidelaan zal het Agentschap Wegen en Verkeer de regeling van de verkeerslichten aanpassen in het belang van de fietsers. Zij krijgen hun eigen verkeerslicht, zodat ze 'conflictvrij' de weg zullen kunnen oversteken. Aan het kruispunt met de Ter Heidelaan wordt ook de doorstroming van het wegverkeer in de richting van Leuven verbeterd, eveneens door aanpassingen aan de verkeerslichteninstallatie.
Fasering
De aannemer start met de heraanleg van de weg in de rijrichting van Aarschot. In een eerste fase, die zal duren tot en met 20 juni, wordt het tijdelijke dubbelrichtingsfietspad aangelegd en worden er andere, voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Vanaf het begin van 2011 zal de aannemer starten met de heraanleg van de weg in de rijrichting van Lier. Het verkeer zal dan de rijweg in de tegengestelde rijrichting gebruiken.
Omleidingen
Het verkeer in de richting van Aarschot wordt omgeleid via de Mechelbaan, de Sleutelbaan, de Begijnendijksesteenweg, de Hoevenstraat en de Madestraat.
Doordat de Mechelbaan tijdens de herinrichting gebruikt wordt als omleidingsroute, zullen andere verkeersbewegingen onmogelijk worden, en andere plaatselijke omleidingen ingesteld worden:
aan de kant van Schriek wordt de Mechelbaan in de beide rijrichtingen afgesloten van de Liersesteenweg,
het verkeer op de Mechelbaan dat vanuit Ramsel komt, zal nog altijd rechts kunnen afslaan naar Lier, maar niet meer linksaf naar Aarschot;
het verkeer op de Liersesteenweg dat van Lier komt kan de Mechelbaan nog in de beide richtingen nemen; het verkeer dat vanuit Aarschot komt kan enkel nog rechts afslaan (richting Ramsel)
het verkeer dat vanuit Lier komt en naar het centrum van Begijnendijk rijdt, zal omgeleid worden via het kruispunt met de Mechelbaan.
De Waterstraat en de Busschotstraat worden tijdens de gehele duur van de herinrichting afgesloten van de Liersesteenweg. Het bestemmingsverkeer zal die straten kunnen bereiken via een plaatselijke omleiding.
Dubbelrichtingsfietspad tijdens herinrichting
AWV heeft de nodige afspraken gemaakt met de aannemer en de politie, opdat fietsers ook tijdens de werkzaamheden de Liersesteenweg op veilige wijze kunnen blijven gebruiken. Tussen de Waterstraat en de Oude Mechelsebaan komt er een tijdelijk dubbelrichtingsfietspad, en aan het kruispunt met de Oude Mechelsebaan komt een tijdelijke oversteekplaats voor de fietsers.
De herinrichting van de Liersesteenweg wordt uitgevoerd door de firma Deckx uit Dessel. De kostprijs van de werkzaamheden bedraagt 5,7 miljoen euro (incl. btw).
Vlaamse Overheid