'Voor of tegen een kandidaat-premier', 'veel of weinig zetels voor
een partij', 'het percentage minderjarige maagden in Nederland', 'de
voorkeur voor een bepaald product of dienst' of het oordelen over
'het winnen van een gigolo bij een abonnement'.
De uitslag op deze (internet-) enquêtevragen en de reacties in de
media en van de gemiddelde Nederlander scheppen 'de illusie van
het hebben van eenduidige vragen en cijfers'.
Op dinsdag 2 juni aanstaande organiseren het Centraal Bureau voor
de Statistiek (CBS) en het Nederlandstalig Platform voor Survey-
Onderzoek (NPSO) in samenwerking met het Nederlandse Publieke
Omroep (NPO) het seminar 'Surprise of survey', over de effecten
van publiciteit en kwaliteit van (internet)surveyonderzoeken en
opiniepeilingen. Doel van de dag is met elkaar te discussiëren over
de mogelijkheid om snelheid en aantrekkelijkheid van nieuws te
koppelen aan kennis over en vormen van kwaliteitcriteria voor
surveyonderzoek. Gastsprekers zijn onder andere Tom van Dijk
(Intomart GfK), prof. Jelke Bethlehem (UvA, CBS), prof. Jaak Billiet
(Leuven). Het gehele programma volgt spoedig.
Wilt u deel nemen aan dit seminar? Meer informatie vindt u op
www.cbs.nl/seminarsurvey .