Connexxion dupeert reizigers stadsregio Amsterdam


STADSREGIO AMSTERDAM, 20100602 -- Vanaf morgen is de ov-chipkaart het enige geldige vervoersbewijs in de stadsregio Amsterdam. Echter heeft Connexxion de problemen met de ov-chipkaart nog steeds niet opgelost. Omdat de haltes vaak niet goed ingesteld zijn in de boordcomputer van Connexxion betalen veel reizigers een halte extra.

Te veel betalen.
Vooral op de Zuidtangent, de snelle busverbinding tussen Haarlem en Amsterdam Zuid Oost steekt het probleem vaak de kop op. Door de lange perrons denkt de boordcomputer vaak dat de bus nog niet op de halte staat, waar hij dan op dat moment echter wel staat. Hierdoor moeten passagiers vanaf de vorige halte betalen. Ook wanneer de bus een stuk te ver doorrijdt doet het probleem zich voor. Omdat de bus dan denkt dat hij de halte al gepasseerd is, betaald de klant tot de volgende halte. Als Connexxion dus een fout maakt met het instellen van de halte, wordt de klant dus maar benadeeld. Connexxion is hier al meerdere keren op de hoogte van gesteld, maar Connexxion legt de schuld bij haar chauffeurs neer. Deze moeten de haltes maar goed synchroniseren, als zei dit niet doen duperen zei de klant. Dit zouden de chauffeurs wanneer ze opgeleid worden al te horen krijgen en daarom betwist Connexxion het verhaal dat chauffeurs dit niet doen.

Schipholpas.
Voor de medewerkers van Schiphol is nog steeds geen verchipte Schipholpas beschikbaar. Ook is er geen enkele informatie verstrekt aan de medewerkers. Indien medewerkers bijvoorbeeld van Amstelveen naar Schiphol wil reizen met de Zuidtangent, is de Schipholpas geldig in de zone's Oosteinde (5734) en de zone Schiphol Centrum (5733). Echter aangezien de Zuidtangent over de snelweg rijdt, liggen er geen haltes op de zonegrens, waardoor de reizigers met een Schipholpas in plaats van een strip de hele rit van de halte Amstelveen busstation naar Schiphol Noord moeten betalen. Hierdoor komen ook abonnementshouders in de problemen, indien hun abonnement geldig is tot en met de zone Amstelveen, kunnen ze na de zonegrens verder reizen op hun Schipholpas, maar doordat men de Schipholpas nog niet verchipt heeft, dient men een zichtkaart te hebben die niet meer verkocht worden in de stadsregio. Connexxion adviseert daar in tegen weer dat men een zichtkaart moet hebben en uit moet checken op de halte Amstelveen Busstation.

Oplossing.
Toch is het probleem makkelijk te verhelpen. Qbuzz, een vervoersbedrijf welke actief is in de regio Rotterdam en de zelfde boordcomputer gebruikt als Connexxion heeft fictieve haltes als zonegrens aangemaakt. Hier kan de computer dan bepalen of de gebruikers van de ov-chipkaart nog een geldig reisproduct hebben en zo nodig overstappen op reizen op saldo of reizen op abonnement. Connexxion is op de hoogte van deze oplossing maar heeft deze oplossing nog steeds niet toegepast. Tot deze tijd blijven reizigers extra betalen. Ook indien men een gewoon verchipt zoneabonnement heeft wordt men gedupeerd want indien de bus honderd kilometer rijdt zonder een tussengelegen halte, maar de zonegrens ligt een meter voor de halte betaald men de hele honderd kilometer in plaats van de ene meter waar het abonnement niet geldig is!

Chipkaart.nu





Ingezonden persbericht