Ingezonden persbericht
Persbericht
1 op de 3 Nederlanders stemt agenda af op WK
Oranje Index stijgt van 243 naar 448
Amsterdam, 2 juni 2010 30% van de Nederlandse bevolking gaat zijn of haar gedrag
aanpassen aan het WK. Bijvoorbeeld door op andere tijden te eten, vaker vrienden te
bezoeken, het aanpassen van werktijden of zelfs door de vakantie op het WK af te
stemmen. Mede onder invloed hiervan, maar vooral als resultaat van de vele commerciële
activiteiten rondom Oranje en het WK, is de Oranje Index in de afgelopen weken bijna
verdubbeld van 243 naar 448.
Dit blijkt uit het meest recente Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van
TBWA\BEC in samenwerking met Trendbox en BNR Nieuwsradio. Het Oranje Index onderzoek
meet in de komende periode de oranjebeleving rondom het WK Voetbal 2010. Het indexcijfer
wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze
indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom
Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK en de opinie van een panel
van vooraanstaande marketing- en voetbalexperts.
Consumenten
De derde meting van het representatieve consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau
Trendbox toont niet veel verandering ten opzichte van enkele weken geleden. Toch zijn er enkele
opmerkelijke resultaten uit het onderzoek te noemen:
· De helft van alle Nederlandse vrouwen heeft inmiddels interesse in het WK en Oranje
· 2 op de 3 Nederlanders praat minimaal 1 keer per week over de prestaties en
ontwikkelingen van Oranje.
· 50 % van de Nederlandse bevolking denkt zich te gaan ergeren aan de Vuvuzela
· In de afgelopen week is er op internet door de Nederlandse consument 40% meer naar
het Nederlands Elftal gezocht (bron: Google).
De Consumenten Indicator komt uit op 126. Dit is iets lager dan in een vergelijkbare periode in de
aanloop naar het WK in 2006 (132) maar hoger dan voor Euro 2008 (110).
Commercieel
De commerciële indicator is bijna verdubbeld (van 529 naar 1019) en is nu hoger dan in 2008 én
voor het WK in 2006. Er zijn dus in deze periode meer acties en promoties zichtbaar dan ooit.
Publiciteit
De publicitaire indicator stijgt explosief van 253 naar 605. De bekendmaking van de definitieve
selectie en de eerste oefenwedstrijd tegen Mexico zijn hier vanzelfsprekend debet aan. De
aandacht in de pers rondom Oranje is nu nagenoeg vergelijkbaar met 2008 (636) maar hoger dan
in aanloop naar het WK 2006 (546).
Experts
Ook de expert indicator is weer gestegen (van 110 naar 120), maar is nog steeds lager dan in
2006 (145). De experts signaleren dus een lagere oranjekoorts dan bij vorige toernooien.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2010 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl)
een graadmeter zijn voor de oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten
verschaffen over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van
de oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het oranjevirus zich, en welke rol spelen media
en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de oranjebeleving is
en hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\BEC, een communicatieadviesbureau
gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking
met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren
daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.