Centraal Bureau voor de Statistiek
Mededeling
Stortvloed van peilingen: nieuws of
entertainment?
Seminar `surprise of survey', 2 juni Beurs van Berlage, Amsterdam
`Waarom voor of tegen de voorkeur voor een vrouwelijke premier', `hoeveel
foutmarges en zetels telt een peiling voor een partij', `wat maakt boterhamworst
tot onderwerp van een SIRE-campagne' en `welke peiling maakt Oranje feitelijk
wereldkampioen'.
De opzet en duiding van deze (internet-) enquêtevragen, berichtgeving door de media
en reacties van de gemiddelde Nederlander scheppen `de illusie van het hebben van
eenduidige vragen en cijfers'.
Op woensdag 2 juni aanstaande in de Beurs van Berlage in Amsterdam organiseren
het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Nederlandstalig Platform voor
Survey-Onderzoek (NPSO) in samenwerking met het Nederlandse Publieke Omroep
(NPO) het seminar 'surprise of survey', over de effecten van publiciteit en kwaliteit van
(internet)surveyonderzoeken en opiniepeilingen.
Gastsprekers zijn onder andere Tom van Dijk (Intomart GfK), Margot Smit
(VVOJ/vereniging van onderzoeksjournalisten); prof. Jelke Bethlehem (UvA, CBS),
prof. Jaak Billiet (Universiteit Leuven). Discussieleider is Guido Rijnja (Acad. voor
Overheidscommunicatie/MinAZ).
Het seminar start om 14.00 uur en eindigt om 16.30 uur. Op basis van de inleidingen
discussiëren de deelnemende journalisten, methodologen en onderzoekers met elkaar
over de mogelijkheden om de onderzoekseisen aan surveyuitslagen/peilingen en de
noodzaak tot het publiceren van nieuws en duiding van de cijfers aan elkaar te
koppelen.
Wilt u deel nemen aan dit seminar? Kom dan morgen naar de Beurs van Berlage in
Amsterdam. U kunt zich ook aanmelden. www.cbs.nl/seminarsurvey
---
Noot voor de redactie:
Centraal Bureau voor de Statistiek