Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Intermediair Imago Onderzoek 2010: Rabobank favoriete werkgever hoogopgeleiden
Haarlem, 1 juni 2010 - Nog nooit in de geschiedenis van het Intermediair Imago Onderzoek, het onderzoek op gebied van de actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt onder ruim 4300 hoogopgeleiden, werd de arbeidsmarkt zo slecht beoordeeld als in 2010. Maar liefst 46% van de hoopopgeleiden ziet de huidige arbeidsmarkt als (zeer) ongunstig en slechts 11% als (zeer) gunstig. In 2009 was dat nog 41% resp. 12% en in 2008 (vlak voor het uitbreken van de kredietcrisis) 3% resp. 73%!
...maar er gloort hoop
Althans, afgaande op de verwachtingen van de hoogopgeleiden. 61% verwacht een (veel) gunstigere arbeidsmarkt dan de huidige. Een dergelijk percentage is sinds 2006 niet meer gemeten. Slechts 7% verwacht een (veel) ongunstigere ontwikkeling. Mannen zijn met 67% duidelijk positiever dan vrouwen (55%).
Minder zitvlees
Veelzeggend in dit verband is misschien ook wel de arbeidsmobiliteit van de hoogopgeleiden. In tijden van crisis blijft de werknemer meestal zitten waar hij (of zij) zit. Nu zegt 15% van de hoogopgeleiden binnen nu en een half jaar van werkgever te willen veranderen. Dat is het hoogste percentage sinds 2005. Onder vrouwen ligt dat percentage op 17% en onder allochtonen zelfs op 18%.
Thuiswerk gewenst
De mogelijkheid tot thuiswerken wordt het meest genoemd als belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Vrouwen hechten meer dan mannen aan de mogelijkheid tot thuis- en parttime werken en een tegemoetkoming in trainingen/cursussen en minder aan de auto van de zaak. Hetzelfde geldt voor wo'ers versus hbo'ers. De laatste groep vindt overigens de 13de maand de allerbelangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde.
Gelukkig, met een leuke baan
Over vijf jaar wil de hoogopgeleide een leuke uitdagende baan hebben (73%), gelukkig blijven (71%), intellectueel gegroeid zijn (47%), een gezin hebben (34%) en leiding geven (25%). De top 5 bestaat dus volledig uit immateriële ambities.
Intermediair Imago Onderzoek meet daarnaast ook jaarlijks het arbeidsmarktimago van bedrijven en overheidsinstellingen en brengt de favoriete werkgevers van jonge hoogopgeleiden in kaart. De open vraag naar de drie meest favoriete werkgevers onder hoogopgeleiden leverde de volgende top-10 op voor 2010.
Net als vorig jaar is de Rabobank de meest favoriete werkgever onder hoogopgeleiden. Philips en Shell completeren de top 3. Het imago van de Rabobank heeft dus niet geleden onder de bankencrisis, ING is gestegen van 6 naar 5. De ABN AMRO staat net als in 2009 op plaats 11. Nieuwkomer in de top 10 is Google. Daarnaast heeft Intermediair ook awards uitgereikt aan favoriete werkgevers van diverse subcategorieën.
Awards in subcategorieën
Winnaar
Non Profit
Politie
Gemeenten
Gemeente Amsterdam
Ministeries
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Accountancy
KPMG
ICT
Microsoft
Consultancy
Accenture
Financiële instellingen
Rabobank
High potentials
Philips
Multicultureel Talent
Rabobank
Starters
Unilever
Onderzoeksverantwoording
Het Intermediair Imago Onderzoek (IIO) houdt de vinger aan de pols van de actuele arbeidsmarktontwikkelingen, meet het arbeidsmarktimago van bedrijven en instellingen en onthult de favoriete werkgevers van jonge hoogopgeleiden (laatstejaars studenten en jong hoogopgeleiden t/m 10 jaar werkervaring). Bovendien schetst het onderzoek een representatief beeld van hun ambities, wensen en verwachtingen ten aanzien van de arbeidsmarkt. Voor meer informatie www.intermediair.nl/imago (vanaf 2 juni). Het IIO 2010 is uitgevoerd door het onderzoeksbureau Synovate, in opdracht van VNU Media. In totaal namen 4351 hoogopgeleiden deel aan het onderzoek.
(einde bericht)
---