Ingezonden persbericht


Breda, 01 juni 2010

PERSBERICHT

Graphic Design Festival; een festival met internationale allure

Afgelopen weekend was de laatste kans om het Graphic Design Festival Breda (GDFB) te bezoeken. De editie van 2010 zit erop. Dat betekent twee jaar wachten totdat dit unieke, tweejaarlijkse festival weer overal in Breda te zien en beleven is.

Drie weken lang (8 t/m 30 mei) heeft GDFB het publiek verrast en professionals geïnspireerd door de communicatieve kracht van grafisch ontwerp zichtbaar te maken binnen onze hedendaagse beeldcultuur. Dit gebeurde door middel van gratis te bezoeken exposities in Electron, de House for Visual Culture, de StadsGalerij en KOP, een seminar en bootcamp voor het vakpubliek, indrukwekkende projecties in de Reigerstraat tijdens het Jazz festival, een openingsfeest in Mezz, een expositie in het Graphic Design Museum en verschillende projecten in de openbare ruimte.

Sommigen van deze projecten trokken helaas ook de aandacht van vandalen. De Designer Toys XL in het Valkenbergpark moesten in het begin van het festival al verplaatst worden naar Electron. De helft van de beelden werd later in het Stadskantoor geplaatst. Toch in de openbare ruimte, zoals oorspronkelijk bedoeld, maar met het nodige toezicht. Posters van het PosterProject bleken gewilde items en werden regelmatig gestolen en ook enkele festivalposters zijn verdwenen.

Niet alle projecten in de openbare ruimte zijn het doelwit geworden van vandalisme. Het kunstwerk van Timon van der Hijden in het water aan de Markendaalseweg is de gehele festivalperiode blijven staan en ook de interactieve projecties in de Reigerstraat tijdens Projector Spectre IV zijn succesvol verlopen.

Ruim 15.000 bezoekers, 100.000 oogcontacten en veel enthousiaste reacties is het resultaat van drie weken GDFB. Dit jaar heeft het festival 1.000 bezoekers meer getrokken dan tijdens de eerste editie in 2008. Dit terwijl de eerste editie twee weken langer duurde, er dit jaar één locatie minder was en de opening van het Graphic Design Museum in 2008 ook veel extra bezoekers trok. Helaas is het aantal oogcontacten wel de helft minder. Dit is volledig te wijten aan de Designer Toys XL die al op de tweede festivaldag vanwege vernielingen uit het Valkenbergpark weggehaald werden.

Met bezoekers uit verschillende delen van de wereld (Amerika, Engeland, Japan, Spanje, Taiwan, Turkije), opvallend veel Franse en Vlaamse bezoekers en verschillende internationale deelnemende ontwerpers, mag GDFB met recht een internationaal festival genoemd worden. Ook opvallend was dat er veel scholen vanuit verschillende delen van Nederland een bezoek brachten aan GDFB.

De organisatie kijkt dan ook terug op een geslaagd festival en verwacht ook in 2012 Breda weer onder te dompelen in de wereld van grafische vormgeving.

Meer informatie: www.graphicdesignfestival.nl


---



Ingezonden persbericht