Ingezonden persbericht


Paradiso en Ooggetuigen winnen DOEN Pitch

Amsterdam 1 juni 2010 - 'Nederland volgens ooggetuigen' en Archief Paradiso hebben vanmiddag om 17.00 uur de DOEN Pitch gewonnen. DOEN Pitch is georganiseerd door culturele instelling Mediamatic en Stichting DOEN en vond plaats in het BijlmerParkTheater in Amsterdam.

Met een heel levendig relaas over een windhoos in het dorpje Tricht in 1967 overtuigde Heleen Hummelen het publiek. Haar project het project 'Nederland volgens Ooggetuigen' won de DOEN pitch voor een nieuwe toepassing voor het vertellen van een oud verhaal. Samen met het publiek, internet en mobiele telefoon wil het project door heel Nederland voel- en hoorbare geschiedenis toegankelijk maken.

De juryprijs ging naar Archief Paradiso, Dit project gaat verhalen van bezoekers, muzikanten en medewerkers van Paradiso verzamelen en koppelen aan concertposters, flyers, foto's, parafernalia, setlists, recensies en andere archiefstukken. Wat speelde zich allemaal af en die kleedkamer en backstage? Het project wil de podiumcultuur bewaren en is aanvullend op andere initiatieven die zich richten op muziek. Archief Paradiso is een samenwerking tussen het Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis (ISSG) en Paradiso. Beide vernieuwende projecten wonnen een Clinic waarin zij hun idee verder gaan uitwerken. Vervolgens maken zij grote kans op subidie van Stichting DOEN of een van de andere cultuurfondsen. Veel van de eerder DOEN Pitch winnaars kregen inmiddels subsidie zoals onlangs het ANP met Archief 3.0 en Aletta over eetcultuur.

Uit een totaal van 25 voorstellen werden vanmiddag 7 ideeen gepitcht tijdens Kom je ook?, een bijeenkomst over vernieuwing van culturele- en erfgoedinstellingen.




Ingezonden persbericht