Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
61 Vragen van de heer mr. L.A. Roodenburg
(ingekomen 29 april 2010 en

antwoorden door het college verzonden op 1 juni 2010)

In de raadsvergadering van 6 maart 2008 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel inzake de Nota van Uitgangspunten en de grondexploitatie Bruisdreef. In de Nota van Uitgangspunten staat dat binnen het plangebied circa 90 woningen worden gebouwd bestaande uit 1/3 sociale huur (85-95 m2) en 2/3 sociale koop (85-160 m2). Verder is in de Nota van Uitgangspunten aangegeven dat het parkeren in een gebouwde voorziening (half) verdiept wordt opgelost, waarbij doorzicht vanaf maaiveld mogelijk blijft. Het bezoekersparkeren zou kunnen plaatsvinden langs de Bruisdreef en ook het fietsparkeren dient in de gebouwde parkeervoorziening een plek te krijgen. In de berekening van de parkeerdruk staat vervolgens dat er een tekort is van 21 parkeerplaatsen. De globale tijdsplanning in de Nota van Uitgangspunten was:

September 2007: collegebesluit definitieve Nota van Uitgangspunten; Oktober 2007: raadscommissie Stadsontwikkeling;
November 2007: raadsbesluit over grondexploitatie; 2008: intentieovereenkomst;
2009: start bouw;
2010: oplevering.

Inmiddels is er een plan aan omwonenden gepresenteerd (het is inmiddels 2010), dat sterk afwijkt van de nota van uitgangspunten. Hieronder staan een aantal van deze verschillen:


1. Mitros heeft een plan gepresenteerd met 2 flats huur en 1flat koop;


2. Uitbreiding van het aantal woningen, van 90 naar 120 appartementen; de flats worden qua oppervlak niet groter maar de vierkante meters per appartement worden kleiner;


3. De flats zijn op de nieuwe tekeningen wel een stukje naar achteren verschoven maar dit geldt niet voor de meest noordelijke flat, terwijl dit wel toegezegd was.

Naar aanleiding van bovenstaande heeft D66 een aantal vragen:


1. Klopt bovenstaande informatie? Graag per punt aangeven.

Punt 1 klopt.
Punt 2: In de Nota van Uitgangspunten is sprake van circa 90 woningen, in het huidige plan zitten 117 woningen. De flatblokken worden drie meter breder, dus groter, de appartementen worden inderdaad kleiner. Punt 3 De meest noordelijke flat is 1 meter naar achteren geschoven.Meer is niet mogelijk omdat er een hoofdleiding van de stadsverwarming ligt. (zie ook het antwoord op vraag 7)


2. Zo ja, wanneer wordt de gewijzigde Nota van Uitgangspunten aan de gemeenteraad voorgelegd? Gezien de mate van afwijking van de oorspronkelijke Nota van Uitgangspunten zijn wij van mening dat deze opnieuw moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

De Nota van Uitgangspunten Bruisdreef is in 2008 vastgesteld. Sinds die tijd zijn er ontwikkelingen geweest die de financiële haalbaarheid van het plan sterk onder druk hebben gezet. Twee ontwikkelaars (SIR en Blauwhoed) trokken zich terug uit het plan en de woningmarkt werd minder gunstig. Dit maakte het noodzakelijk om een aantal wijzigingen in het plan door te voeren. Daarnaast waren ook de inspraakreacties van bewoners reden tot aanpassingen in het plan. Zo zijn de woonblokken zo ver mogelijk naar achteren gesitueerd en is er gekozen voor drie aparte parkeervoorzieningen in plaats van één grote parkeerbak. In plaats van één ingang aan de Bruisdreef worden twee van de drie parkeervoorzieningen nu ontsloten via de Taagdreef. Het College is van mening dat de aard en omvang van deze wijzigingen onvoldoende aanleiding vormen om een gewijzigde Nota van Uitgangspunten op te stellen. Een Nota van Uitgangspunten schetst de randvoorwaarden op hoofdlijnen voor een te ontwikkelen bouwplan.In de praktijk wijken concrete bouwplannen op onderdelen uiteindelijk vaak af van die uitgangspunten. In het ontwerp bestemmingsplan Bruisdreef dat inmiddels in voorbereiding is, zullen deze wijzigingen toegelicht en gemotiveerd worden. Bij de procedure van het bestemmingsplan heeft de gemeenteraad de gelegenheid om al dan niet in te stemmen met die wijzigingen. Het bestemmingsplan wordt door de raad na een raadsinformatieavond en raadscommissiebehandeling al dan niet gewijzigd vastgesteld. Ook voor bewoners en andere belanghebbenden is er in het kader van de bestemmingsplanprocedure de gelegenheid hun zienswijzen te geven..


3. Wat is de nieuwe (globale) planning van dit project? Wat voor effect heeft deze vertraging op mogelijke samenhang met andere projecten in Overvecht en/of in de gemeente Utrecht (zoals o.a. voor de plannen m.b.t. de Camera Obscuradreef)?

Planning
Definitief Ontwerp: eind 2010
Besluitvorming bestemmingsplan eerste helft 2011 Start bouw eind 2011
Oplevering eerste helft 2013

De vertraging heeft geen effecten op de samenhang met andere projecten. De planning is zodanig dat de sociale huurwoningen aan de Bruisdreef naar verwachting op tijd gereed zullen zijn voor bewoners uit de Camera Obscuradreef die gaan verhuizen vanwege de vernieuwing van hun woning.


4. Wat voor effect hebben deze wijzigingen op de grondexploitatie?

Met Mitros is een grondprijs afgesproken op basis van de Nota van Uitgangspunten. Deze grondprijs is onveranderd gebeleven dus de wijzigingen hebben geen effect op de grondexploitatie.


5. Wat betekent dit voor het Masterplan Voortgezet onderwijs?

Omdat de grondprijs niet is gewijzigd hebben de wijzigingen geen gevolgen voor het Masterplan Voortgezet Onderwijs.


6. In de gewijzigde Nota van Uitgangspunten zien wij graag tevens de volgende vragen beantwoord:

Deze vragen zijn nu al te beantwoorden op basis van de te voorziene afwijkingen op de NvU:

6a Wat betekenen deze wijzigingen voor de parkeerdruk in de buurt en voor de verkeersdrukte?

De parkeerdruk in de buurt blijft gelijk. Voor het plan is uitgegaan van de nu geldende parkeernorm. Op basis van deze norm worden er 158 parkeerplaatsen extra aangelegd, waarvan 117 in een gebouwde,half verdiepte voorziening onder elk woongebouw en de overige 41 parkeerplaatsen in de openbare ruimte aan de Bruisdreef. Het plan voorziet dus in voldoende parkeerplaatsen, waardoor er geen wijziging zal zijn van de parkeerdruk. Van een tekort van 21 parkeerplaatsen zoals berekend in de Nota van Uitgangspunten is bij het huidige plan geen sprake meer.

De verkeersdrukte in de buurt zal toenemen vanwege de toename van het aantal bewoners. Door de keuze voor het positioneren van de in- en uitgangen van twee parkeervoorzieningen aan de Taagdreef zal de verkeersdrukte in de woonstraten slechts beperkt toenemen.

6b Wat is de verhouding sociale huur/sociale koop?

Alle 78 huurwoningen in de nieuwbouw Bruisdreef zijn sociale huurwoningen en wel in de categorie H2 (circa E525 per maand( en H3 (circa E635 per maand). De 39 koopwoningen worden afhankelijk van type en grootte van de woningen tussen de E200.000,- en E 300.000,- vrij op naam. Deze woningen vallen daarmee niet in de categorie sociale koop (woningen tot circa E200.000)

6c Wat zijn de gevolgen voor de samenstelling van de buurt?

De nieuwbouw aan de Bruisdreef zal de differentiatie in de bevolkingssamenstelling doen toenemen. Het percentage hogere inkomens zal toenemen. Tegelijkertijd blijft er voldoende aanbod voor mensen met lagere inkomens waarbij met name de bewoners uit de Camera Obscuradreef in aanmerking komen voor de huurwoningen aan de Bruisdreef. De differentiatie van de bevolkingssamenstelling wordt ook groter door de keuze voor kleine appartementen. Hierdoor neemt het percentage een- en tweepersoonshuishoudens in de buurt toe.


7. Kunt u aangeven waarom de toezegging voor het verplaatsen van de noordelijke flats niet is nagekomen?

De meest noordelijke flat kan niet verder opschuiven in de richting van de Brailledreef aangezien daar een leiding in de grond ligt.

---- --