Gemeente Achtkarspelen


PERSBERICHT

2010/YG55

Buitenpost, 2 juni 2010

Dienstverlening Achtkarspelen scoort hoog

De gemeente Achtkarspelen heeft de dienstverlening voor ruim 99% op orde. Klanten worden over het algemeen op tijd en naar tevredenheid geholpen. Dit blijkt uit de laatste evaluatie van de servicenormen. In het afgelopen jaar had de gemeente rond de 28.000 klantcontacten, variërend van een aanvraag voor een reisdocument, uittreksel uit het bevolkingsregister, aanvraag om een bouwvergunning of Wmo-voorziening. Iedere inwoner bezoekt dus het gemeentehuis jaarlijks gemiddeld 1 keer.

In het tweede jaar na de invoering van de servicenormen heeft de gemeente Achtkarspelen 225 cadeaubonnen uitgereikt. Dit zijn er 11 meer dan vorig jaar. In de meeste gevallen (190 x) was de reden, net als vorig jaar, overschrijding van de maximale wachttijd van 15 minuten bij het loket van de afdeling Burgerzaken. Voor een deel is dit te verklaren door de invoering van de vingerscan voor reisdocumenten en een toegenomen aantal aanvragen voor reisdocumenten. Sinds 1 januari 2005 is de identificatieplicht in Nederland ingevoerd voor personen vanaf 14 jaar. Dit reisdocument is 5 jaar geldig en dus dit jaar verlopen.

De gemeente streeft continu naar verdere verbetering van de dienstverlening. Zo is vorig jaar voor reisdocumenten een zomer- en wintertarief ingevoerd. In het eerste en laatste kwartaal van het jaar kost een paspoort E 42,35 (normaal E 49,85) en een identiteitskaart E 34,65 (normaal E 40,80). Hierdoor is de piekdrukte aan het loket in de vakantieperiode meer over het jaar gespreid. Voor zaken die met bouwen te maken hebben, kunnen burgers een afspraak maken. Ze worden dan direct geholpen en hoeven niet meer te wachten.

Op 1 april 2008 voerde de gemeente Achtkarspelen servicenormen in. De gemeente heeft aan alle producten en diensten kwaliteitsnormen, zoals afhandelingstermijnen, gekoppeld, zodat klanten precies weten waar ze aan toe zijn. Als de gemeente de afspraken niet na komt, dan krijgt de klant een cadeaubon van tien euro.

Een klant krijgt een cadeaubon van E 10 als:

- de wachtduur aan het loket langer is dan 15 minuten
- de klant niet binnen vijf werkdagen na ontvangst van een brief een ontvangstbevestiging heeft gekregen waarin staat welke afdeling of medewerker de zaak behandelt en hoe lang het gaat duren tot de klant antwoord krijgt
- een brief of (formele) e-mail niet binnen 8 weken beantwoord is
- de afhandeling van een klacht langer duurt dan 6 weken
- de gemeente de afhandelingstermijn van producten en diensten overschrijdt zonder hiervan te berichten

De brochure servicenormen is te downloaden op www.achtkarspelen.nl. Hier is ook een reactieformulier te vinden waarop mensen aan kunnen geven wat ze van de dienstverlening van de gemeente vinden.

Beste kwaliteitshandvest
In oktober 2009 heeft Achtkarspelen de prijs voor het Beste Kwaliteitshandvest 2009 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gekregen.