KPN Nieuws
KPN ziet toename in vraag naar interactieve TV
Datum
1 juni 2010
Nummer
037
Live TV van KPN: straks ook op scherm van computer thuis en mobiel
TV-kijken is nog altijd hobby nummer 1 in Nederland. Ook in de nabije toekomst kijken Nederlanders tussen de 2,5 en 3 uur tv per dag. Dit concludeert KPN op basis van recent onderzoek van TNO. Ging het in de Nederlandse huiskamer de afgelopen vijf jaar vooral om de overstap naar digitale tv, nu signaleert KPN een toename in de vraag naar interactieve TV (iTV). Sinds april 2010 kan 8 op de 10 huishoudens iTV van KPN thuis ontvangen en heeft KPN het aantal bestellingen zien toenemen: in 6 weken tijd zijn er ruim 30.000 nieuwe contracten* afgesloten. Inmiddels kijken meer dan 150.000 Nederlandse huishoudens via interactieve TV van KPN.
Marco Visser, directeur Consumentenmarkt van KPN: "De kracht van interactieve
TV zit in het gebruiksgemak en in de extra mogelijkheden, zoals live pauzeren met één druk op de knop, of video on demand via Programma Gemist en Videoland. Nu Nederland snel kennis maakt met interactieve TV verwacht ik ook dat het gebruik van deze diensten in hoog tempo zal toenemen. Ik zie bijvoorbeeld de videotheek steeds meer verplaatsen van de winkelstraat naar de woonkamer."
Toekomst: live-tv straks ook op scherm van computer en mobieltje
KPN ziet de opkomst van interactieve TV in de huiskamer als een belangrijke stap op weg naar een toekomst waarin we live of on demand programma's niet alleen via een televisietoestel maar ook via de computer en de mobiele telefoon zullen bekijken.
Marco Visser: "In het dagelijks leven hebben mensen altijd een beeldscherm in de buurt, hetzij een televisietoestel, een computer of een mobieltje. KPN gaat ervoor zorgen dat mensen in Nederland al die beeldschermen kunnen gebruiken om hun favoriete tv programma's te bekijken. Live, later of op bestelling, wat hen op dat moment het beste uitkomt."
TNO onderzoek: Op welke wijze kijkt de Nederlander eigenlijk TV?
In opdracht van KPN heeft TNO onderzoek gedaan naar trends in TV kijkgedrag in Nederland nu en in de toekomst. Met de opkomst van diensten als YouTube, het massaal gebruik van uitzending gemist en grotere schermen van smartphones lijkt de wereld van tv en video volop in beweging te zijn: waar kijken mensen in Nederland naar en op welke wijze doen ze dat? En in hoe verre zal dit in de toekomst gaan veranderen? Uit het TNO onderzoek blijkt dat nieuwe mogelijkheden vooral een aanvulling zijn op wat we al doen op het gebied van TV kijken.
De belangrijkste conclusies van het onderzoek:
· Gemiddeld kijkt men de komende tijd dagelijks tussen de 2,5 en 3 uur per dag TV. Dit blijft ook zo.
· Lineair/Gewoon tv kijken is de standaard. Om acht uur 's avonds kijkt men het journaal en op zondag zit men met het bord op schoot naar Studio Sport te kijken.
· Ook in de toekomst blijven we overwegend tv kijken naar de drie grote omroepen NPO, RTL en SBS (met een bereik van zo'n 80%).
· Naast de gewone tv avond gaan Nederlanders steeds meer TV 'snacken' op internet, zoals YouTube.TV 'snacken' is een nieuwe vorm van tv kijken maar zal het gewoon TV kijken niet verdringen.
· TV kijken via internet groeit zowel in kwaliteit als in aanbod.
· Het aantal tv's per huishouden (nu 1,8) zal niet toenemen. Wel worden TV's sneller vervangen.
· Belangrijke trends zijn: uitgesteld TV-kijken en Video on Demand.
Voor de belangrijkste onderzoeksresultaten zie bijlage.
Over TV van KPN
Met een marktaandeel van meer dan 20% is KPN de tweede aanbieder op de markt voor Digitale TV in Nederland. KPN heeft de ambitie om in 2010 en de daaropvolgende jaren zijn positie op de Nederlandse TV markt te versterken. Digitale TV van KPN is in twee vormen beschikbaar: Interactieve TV en Digitenne. Interactieve TV is interessant voor consumenten die graag zelf willen kiezen op welk moment zij programma's en video's (terug)kijken. Live TV Pauzeren, Programma Gemist, Videotheek Thuis en het opnemen en bewaren op de harddiskrecorder (tevens digitale ontvanger) zijn belangrijke functies van Interactieve TV. Voor Interactieve TV is het noodzakelijk om internet van KPN te hebben. De kosten voor het basispakket Interactieve TV zijn ¤ 10,- per maand. Met Digitenne ontvangen huishoudens de 23 meest populaire TV zenders en 19 radiozenders. Het signaal van Digitenne wordt opgevangen via een kleine antenne die naast de tv geplaatst wordt. Hierdoor kunnen gebruikers overal en makkelijk tv kijken. Digitenne is verkrijgbaar voor ¤ 8,50 per maand. Voor meer informatie en verkrijgbaarheid kijk op:
*Gross adds
KPN NV