DISNEY XD MARKTLEIDER MEI EN HOOGSTE MARKTAANDEEL VOOR DISNEY CHANNEL
Hilversum, 1 juni 2010
Disney XD is in mei opnieuw marktleider*. De zender stijgt ten opzichte van vorige maand en haalt een gemiddeld marktaandeel van 28%. Ook de andere zender van Disney, Disney Channel, groeit ten opzichte van vorige maand. Op 23 mei behaalde Disney Channel, met een bereik van 28%, haar hoogste marktaandeel van 11,3%. Daarmee verslaat Disney Channel de concurrentie die landelijk bereik heeft.
De best bekeken serie op Disney XD is ook deze maand Zack & Cody met een zenderaandeel van 34.2%. In de doelgroep jongens van 8 tot 12 behaalt de serie over de tweelingbroertjes zelfs 39% marktaandeel. Ook de speciaal voor Disney XD ontwikkelde series Kick Buttowski (33,8%) en Zeke and Luther (34,3%) doen het erg goed in de doelgroep 8 tot 12-jarige jongens.
Het marktaandeel van Disney Channel blijft ook stijgen sinds de introductie in oktober. Dit komt met name door successseries als Hannah Montana, Wizards of Waverly Place, Sonny with a Chance en Phineas and Ferb. Daarnaast worden ook de films op Disney Channel steeds beter bekeken. In juni is de best bekeken film Life is Ruff met een marktaandeel van 20,4% (6-12). Bij meisjes van 9-14 jaar is dit zelfs 34%! Andere films die het goed doen bij Disney Channel zijn Wizards of Waverly Place, the movie en Cadet Kelly
Disney Channel en Disney XD vormen samen Disney Channels Benelux en zijn onderdeel van The Walt Disney Company. Disney XD is dé nieuwe televisiezender voor stoere jongens en meiden van 6 tot 14 jaar. De zender is sinds 1 januari dagelijks te zien van 06.00 s ochtends tot 18.00 's avonds en online op
*Bron: Stichting Kijkonderzoek, doelgroep 6-12 jaar, tijdvlak 06.00-18.00, mei 2010
Ingezonden persbericht