Gemeente Dirksland
Gemeente Dirksland en RADAR: voor gelijke behandeling tegen
discriminatie
Gelijke behandeling is een belangrijke waarde, een grondrecht voor
iedereen. De gemeente Dirksland is sinds de invoering van de Wet
gemeentelijke antidiscriminatie voorzieningen verplicht haar inwoners
toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening.
De gemeente is hiervoor een subsidierelatie aangegaan met RADAR. Wilt u
meer weten over discriminatie of heeft u een klacht, dan kunt u vanaf
heden daarvoor terecht bij RADAR.
In de regioâs Midden-en West-Brabant, Rotterdam-Rijnmond en
Zuid-Holland-Zuid, is RADAR vraagbaak, waakhond, databank,
kennisinstelling en lobbyist voor gelijke behandeling. Dat gebeurt op
allerlei manieren: door informatie te verzamelen, onderzoek te
verrichten en te adviseren. RADAR houdt zich met name bezig met de
bestrijding van discriminatie op grond van afkomst, geloof, sekse,
seksuele gerichtheid, leeftijd en handicap.
Hét meld- en informatiepunt
Veel mensen weten RADAR te vinden. Journalisten, bestuurders,
scholieren, docenten en welzijnswerkers komen met vragen bij RADAR.
RADAR verstrekt informatie, stelt materiaal beschikbaar, geeft uitleg,
adviseert en verwijst door naar deskundige instanties. Dikwijls wordt
het materiaal van RADAR gebruikt voor onderzoek, prestaties, artikelen
en beleidsstukken. Om geïnteresseerden regelmatig te informeren over
resultaten en ontwikkelingen wordt zes keer een digitale nieuwsbrief
uitgebracht.
Klachten
Bij RADAR kunnen slachtoffers en getuigen van discriminatie terecht.
Medewerkers van RADAR adviseren en ondersteunen bij individuele
klachten. Aan deze steun en aandacht is nog altijd veel behoefte. De
meeste klachten gaan over rassendiscriminatie. Maar ook discriminatie
vanwege godsdienst, sekse, seksuele gerichtheid, leeftijd en handicap
wordt vaak gemeld. Meer dan de helft van de klachten is een âomstreden
behandelingâ. Daarmee wordt bedoeld dat een goed of dienst wordt
geweigerd. Of dat de klager door toepassing van een regel wordt
uitgesloten. Ook gaan veel klachten over beledigingen.
Een kwart van de klachten heeft betrekking op discriminatie op de
arbeidsmarkt. Maar er komen jaarlijks ook tientallen klachten/meldingen
binnen over collectieve voorzieningen, de politie/vreemdelingendienst,
het onderwijs en de horeca.
Voorlichting en training
Op verzoek worden presentaties, voorlichtingen of trainingen verzorgd.