Gemeente Dirksland


Gemeente Dirksland en RADAR: voor gelijke behandeling tegen discriminatie

Gelijke behandeling is een belangrijke waarde, een grondrecht voor iedereen. De gemeente Dirksland is sinds de invoering van de Wet gemeentelijke antidiscriminatie voorzieningen verplicht haar inwoners toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening.

De gemeente is hiervoor een subsidierelatie aangegaan met RADAR. Wilt u meer weten over discriminatie of heeft u een klacht, dan kunt u vanaf heden daarvoor terecht bij RADAR.

In de regioâs Midden-en West-Brabant, Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland-Zuid, is RADAR vraagbaak, waakhond, databank, kennisinstelling en lobbyist voor gelijke behandeling. Dat gebeurt op allerlei manieren: door informatie te verzamelen, onderzoek te verrichten en te adviseren. RADAR houdt zich met name bezig met de bestrijding van discriminatie op grond van afkomst, geloof, sekse, seksuele gerichtheid, leeftijd en handicap.

Hét meld- en informatiepunt
Veel mensen weten RADAR te vinden. Journalisten, bestuurders, scholieren, docenten en welzijnswerkers komen met vragen bij RADAR. RADAR verstrekt informatie, stelt materiaal beschikbaar, geeft uitleg, adviseert en verwijst door naar deskundige instanties. Dikwijls wordt het materiaal van RADAR gebruikt voor onderzoek, prestaties, artikelen en beleidsstukken. Om geïnteresseerden regelmatig te informeren over resultaten en ontwikkelingen wordt zes keer een digitale nieuwsbrief uitgebracht.

Klachten
Bij RADAR kunnen slachtoffers en getuigen van discriminatie terecht. Medewerkers van RADAR adviseren en ondersteunen bij individuele klachten. Aan deze steun en aandacht is nog altijd veel behoefte. De meeste klachten gaan over rassendiscriminatie. Maar ook discriminatie vanwege godsdienst, sekse, seksuele gerichtheid, leeftijd en handicap wordt vaak gemeld. Meer dan de helft van de klachten is een âomstreden behandelingâ. Daarmee wordt bedoeld dat een goed of dienst wordt geweigerd. Of dat de klager door toepassing van een regel wordt uitgesloten. Ook gaan veel klachten over beledigingen.

Een kwart van de klachten heeft betrekking op discriminatie op de arbeidsmarkt. Maar er komen jaarlijks ook tientallen klachten/meldingen binnen over collectieve voorzieningen, de politie/vreemdelingendienst, het onderwijs en de horeca.

Voorlichting en training
Op verzoek worden presentaties, voorlichtingen of trainingen verzorgd.