De start van het Spoedwetproject A27 Everdingen-Lunetten
Toespraak | 31-05-2010 | Houten | minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Welkom bij steunpunt Houten. Dit was in het verleden uitvalsbasis voor
tekstkarren, strooimachines en sneeuwblazers. Een handig vertrekpunt om
een groot deel van Nederland te bedienen.
|
De regio Utrecht is natuurlijk bij uitstek geschikt als uitvalsbasis
voor werkzaamheden door het hele land. Niet voor niets hebben grote
winkelketens als Vroom en Dreesman, Hema en Albert Heijn
distributiecentra in Utrecht.
Vergadercentra in midden Nederland doen goede zaken. Want wie een
bijeenkomst organiseert voor mensen uit heel Nederland, kiest daarbij
bijna automatisch voor Utrecht. Dit verklaart ook het succes van de
Jaarbeurs.
Onze belangrijke verbindingen komen samen in en rond de Domstad:
· We zijn hier vandaag voor de A27. Maar ook de A2, de A12 en de A28
zijn niet ver weg.
· Op het spoor is de centrumpositie van Utrecht onmiskenbaar. Utrecht
CS is met 210.000 reizigers en passanten per dag het drukst bezochte
station van Nederland. Als daar de stroom uitvalt, heeft dit overal in
Nederland gevolgen.
Utrecht is onze draaischijf. Het kloppend hart waar onze vervoersaderen
op uitkomen.
Karla Peijs had dat als minister van V&W goed in de gaten. Karla, ik
ben erg blij dat je juist vandaag hier aanwezig bent. Jij hebt veel
betekend voor mobiliteit in heel Nederland. In het bijzonder voor de
bereikbaarheid van Utrecht:
· Jij zette de verbreding van de A2 tussen Holendrecht en Deil in gang.
Dit traject heeft straks maar liefst tien rijstroken ten noorden van
Oudenrijn en acht rijstroken ten zuiden van dit knooppunt.
· Je sloot een overeenkomst met regionale partners, waarmee 3,1 miljard
euro werd gereserveerd. Dit geld wordt gebruikt voor wegen en openbaar
vervoer binnen de ring Utrecht en voor de driehoek
Utrecht-Amersfoort-Hilversum.
Dat was allemaal keihard nodig. Want het wordt steeds drukker op de
wegen. En de centrumpositie van Utrecht wordt steeds sterker:
· Steeds meer bedrijven die vanuit heel Nederland bereikbaar willen
zijn, vestigen zich in of rond deze stad.
· Veel mensen gaan in Utrecht wonen zodat ze voor het werk overal
naartoe kunnen.
Helaas zijn velen van hen niet zo mobiel als ze hadden gehoopt. Als zij
`s ochtends vroeg in de auto stappen, komen zij vast te staan in het
verkeer. In de file top 10 ontbreken de A2, de A27 en de A12 niet. De
grootste knelpunten op deze wegen liggen allemaal rond Utrecht.
Dat kan zo niet langer. Er moet snel iets gebeuren, naast al het werk
dat nu al wordt verzet. De doorstroming rond Utrecht is in het belang
van deze regio. Maar het is vooral van nationaal belang. Het is tijd
voor nieuwe maatregelen.
Snelheid is geboden. Daarom komt de Spoedwet Wegverbreding hier als
geroepen. Dankzij deze wet gaan er op korte termijn op 30 plaatsen in
Nederland de schop in de grond. We pakken de meest hardnekkige
fileknelpunten op ons rijkswegennet aan.
Vandaag starten we de werkzaamheden aan de A27 Everdingen-Lunetten. Er
komt een extra rijstrook bij, die deels als spitsstrook en deels als
weefstrook wordt gebruikt. Het is niet nodig om over het hele traject
extra te asfalteren: voor een deel nemen we de vluchtstrook als
spitsstrook in gebruik. We leggen dus zo weinig mogelijk extra beslag
op de ruimte. Dat is zeker in de regio Utrecht belangrijk, want ruimte
is hier nòg schaarser dan in de rest van ons land.
We combineren het spoedproject met groot onderhoud. Hierdoor
ondervinden weggebruikers en omwonenden zo weinig mogelijk overlast.
De A27 Everdingen-Lunetten is één van de elf spoedaanpakprojecten rond
Utrecht. De spitsstrook op de A1 tussen Hoevelaken en Barneveld is al
eerder geopend. De verbreding tot 2x5 rijstroken op de A2 tussen
Holendrecht en Oudenrijn wordt nog dit jaar in gebruik genomen.
Voor de resterende projecten gaat dit jaar en begin volgend jaar de
schop in de grond:
· Op de A27 komen er twee rijstroken bij op het traject
Lunetten-Rijnsweerd.
· Op de A28 gaan we aan de slag met een wegverbreding tussen Utrecht en
Amersfoort. In beide richtingen komt er een rijstrook bij.
· De A12 wordt rond Utrecht op vijf plaatsen verbreed.
· Op de A2 tussen Utrecht en Everdingen komt er in beide richtingen een
extra rijstrook bij.
Al deze projecten zijn keihard nodig om te voorkomen dat het verkeer
rond Utrecht vastloopt. Het is een ingewikkelde operatie, die vraagt om
een goede coördinatie door verschillende overheden. We maken gebruik
van elkaars wegennet voor omleidingen. Door samen te werken binnen de
Netwerkaanpak, zorgen we dat deze routes volledig beschikbaar zijn. Het
is juist in deze regio, vooral op dit moment, belangrijk dat wij de
handen ineenslaan.
Daarnaast beperkt mijn ministerie de hinder door de burger te
informeren over waar en waneer er wordt gewerkt. Daarvoor zetten we
onder meer de VanAnaarBeter-campagne in met spotjes op TV en radio. En
dat werkt!
Uit onderzoek naar de effecten blijkt dat de campagne maar liefst 91
procent van het publiek bereikt. De boodschap dat er op 30 knelpunten
versneld aan de weg wordt gewerkt en dat die werkzaamheden hinder
opleveren, komt dus bij heel veel weggebruikers aan.
Het onderzoek levert nog meer goed nieuws: driekwart van de
Nederlanders is positief over de Spoedaanpak. En ongeveer tweederde is
van mening dat het aanleggen van extra rijstroken daadwerkelijk helpt
om files op te lossen.
Met de spoedprojecten maken we binnen korte tijd rond Utrecht een
aantal belangrijke klappers. Maar we denken ook ver vooruit en we
studeren op verbeteringen voor de lange termijn:
· De capaciteit op de ring Utrecht wordt in de toekomst flink
uitgebreid. Daarvoor loopt er op dit moment een planstudie.
· We onderzoeken hoe we de capaciteit van de A27 tussen de knooppunten
Lunetten en Hooipolder structureel fors kunnen uitbreiden.
· En natuurlijk werken we ook aan het spoor. Utrecht speelt een
belangrijke rol binnen het Programma Hoogfrequent Spoor. We zijn
begonnen met de facelift van Utrecht Centraal.
Ik ben blij dat we vandaag bij elkaar zijn om de schop in de grond te
steken voor de A27. Dit is alweer het negende Spoedwetproject waarvoor
het werk begint. Ik kreeg deze schop een krappe twee weken geleden van
Harold Goddijn.
Harrold, wat goed je hier te zien. Wij zorgen voor de rijstroken, jij
zorgt voor de route-informatie, zodat we allemaal vlotter en veiliger
van A naar B komen.
Ik sta te popelen om samen met jou en met Karla de handen uit de mouwen
te steken voor de doorstroming rond Utrecht. Aannemerscombinatie Tulp
neemt het werk daarna van ons over. Met de A27 Everdingen-Lunetten
bijten we de spits af voor de komende spoedprojecten in deze regio.
Samen zijn deze projecten als smeerolie, die de draaischijf Utrecht
soepeler laat bewegen. En dàt is precies waar we het allemaal voor
doen.
Ik zou zeggen: genoeg gepraat; aan het werk!
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen
* Filebestrijding
* Mobiliteitsbeleid
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat