Consumentenbond
1 juni 2010
Nationaal Kwaliteitsinstituut Gezondheidzorg
De Ministerraad heeft 28 mei 2010 ingestemd met één Nationaal
Kwaliteitsinstuut voor de Gezondheidszorg dat moet gaan zorgen voor
meer transparantie in de zorgsector en betere kwaliteit. Een
belangrijke stap op weg naar meer kwaliteitsinformatie over zorg. De
Consumentenbond benadrukt wel dat de belangen van zorgconsumenten nog
goed moeten worden verankerd in het kwaliteitsinstituut.
medische_checks_1 Momenteel zijn de verschillen in kwaliteit groot,
maar voor de consument niet duidelijk welke ziekenhuizen goede of
slechte behandelingen leveren. Daarom moet er informatie, richtlijnen
en normen komen over die behandelingen die voor consumenten van belang
zijn. Het is goed dat het instituut zelf kwaliteitsinformatie kan gaan
verzamelen en normen kan vaststellen, als de zorgsector niet over de
brug komt. De ministerraad heeft ook besloten het huidige programma
voor transparantie in de zorg, Zichtbare Zorg, niet te privatiseren. De
Consumentenbond heeft zich fel verzet tegen eventuele
privatiseringsplannen en een Kamermotie hierover van harte ondersteund.
Kiezen
Consumenten en patiënten moeten op basis van informatie zelf keuzes
kunnen maken over de zorg van hun grootste goed: hun gezondheid. Het
inzichtelijk maken van de kwaliteit en de verschillen in de zorg is
essentieel voor consumenten en patiënten maar ook voor het zorgstelsel
zelf: alleen dan komt de oorspronkelijke werking van het stelsel,
namelijk vraaggerichte, betaalbare en goede kwaliteit van zorg, binnen
handbereik.
Lees ook
* 12 april 2010Inzichtelijk maken kwaliteit zorg niet onderbrengen
bij private partij