Sanoma Uitgevers
Monitor 2010
Conclusies uit de Beauty Monitor 2010
---
26.05.10
Ondanks de media-aandacht voor botox als hét middel tegen rimpels,
kiest de Nederlandse vrouw veel liever voor een natuurlijke verzorgende
behandeling. In 47% van alle behandelingen bij een salon of instituut
gaat het om een verzorgende gezichtsbehandeling. Slechts 1% van de
vrouwen heeft ervaring met botox.
Juist in een tijd van economische malaise heeft de consument behoefte
aan persoonlijke verzorging en ontspanning. Uit de beauty monitor 2010,
uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat 84% van de
ondervraagde vrouwen regelmatig een schoonheidssalon of instituut
bezoekt. In de meeste gevallen gaat het hierbij om een verzorgende
gezichts-behandeling bestaande uit huidanalyse en -reiniging en
epileren van wenkbrauwen.
Persoonlijke aandacht belangrijker dan innovatie
Ondervraagden zijn zeer positief over de diensten van de
schoonheidssalons en instituten. De laatste behandeling beoordeelt men
gemiddeld zelfs met een 7,9. Bij een bezoek vindt men persoonlijke
aandacht, advies op maat en service belangrijk. Persoonlijke aandacht
vindt men belangrijker dan bekende merken of innovatieve
behandelmethoden die worden aangeboden.
Tijdschriften belangrijk voor beauty consument
Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en trends op
beautygebied zijn glossy tijdschriften (Cosmopolitan, Grazia, Marie
Claire, Beau Monde en Nouveau) de meest belangrijke informatiebron. 90%
van de ondervraagden raadplegen deze titels om op de hoogte te blijven
van de trends op beauty gebied. 45% wordt geïnformeerd via familie,
vrienden en bekenden.
Over het onderzoek
De cijfers zijn afkomstig uit de Beauty Monitor 2010, een onderzoek dat
onder lezeressen van glossy tijdschriften (Cosmopolitan, Grazia, Marie
Claire, Beau Monde en Nouveau) is uitgevoerd door onderzoeksbureau
Motivaction in opdracht van het Nederlandse beauty-collectief. In
totaal hebben 637 respondenten meegedaan aan het onderzoek. Het
veldwerk vond plaats in maart 2010.