Sanoma Uitgevers

Monitor 2010

Conclusies uit de Beauty Monitor 2010

---

26.05.10
Ondanks de media-aandacht voor botox als hét middel tegen rimpels, kiest de Nederlandse vrouw veel liever voor een natuurlijke verzorgende behandeling. In 47% van alle behandelingen bij een salon of instituut gaat het om een verzorgende gezichtsbehandeling. Slechts 1% van de vrouwen heeft ervaring met botox.

Juist in een tijd van economische malaise heeft de consument behoefte aan persoonlijke verzorging en ontspanning. Uit de beauty monitor 2010, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction blijkt dat 84% van de ondervraagde vrouwen regelmatig een schoonheidssalon of instituut bezoekt. In de meeste gevallen gaat het hierbij om een verzorgende gezichts-behandeling bestaande uit huidanalyse en -reiniging en epileren van wenkbrauwen.

Persoonlijke aandacht belangrijker dan innovatie Ondervraagden zijn zeer positief over de diensten van de schoonheidssalons en instituten. De laatste behandeling beoordeelt men gemiddeld zelfs met een 7,9. Bij een bezoek vindt men persoonlijke aandacht, advies op maat en service belangrijk. Persoonlijke aandacht vindt men belangrijker dan bekende merken of innovatieve behandelmethoden die worden aangeboden.

Tijdschriften belangrijk voor beauty consument
Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en trends op beautygebied zijn glossy tijdschriften (Cosmopolitan, Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Nouveau) de meest belangrijke informatiebron. 90% van de ondervraagden raadplegen deze titels om op de hoogte te blijven van de trends op beauty gebied. 45% wordt geïnformeerd via familie, vrienden en bekenden.

Over het onderzoek
De cijfers zijn afkomstig uit de Beauty Monitor 2010, een onderzoek dat onder lezeressen van glossy tijdschriften (Cosmopolitan, Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Nouveau) is uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van het Nederlandse beauty-collectief. In totaal hebben 637 respondenten meegedaan aan het onderzoek. Het veldwerk vond plaats in maart 2010.