Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Nieuw structuuronderzoek Sportbranche

De sportwinkelier moet kiezen, klanten veranderen

De sportwinkelier moet kiezen. De sportmarkt verandert in een hoog tempo en blijft de komende jaren veranderen. Het is dan ook essentieel dat de sportwinkelier een duidelijke keuze maakt voor het type klant dat hij wil bedienen. In het nieuwe structuuronderzoek `De sportmarkt van de toekomst' worden zes klantgroepen beschreven, inclusief de gewenste benadering van deze groepen. Het rapport is geschreven in opdracht van de adviescommissie sportdetailhandel van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Het rapport maakt duidelijk dat er goede kansen zijn voor de sportwinkelier. Er sporten meer mensen dan ooit tevoren. En die ontwikkeling zet naar verwachting nog door. De vergrijzing leidt tot meer beoefenaars van fitness en aerobics, fietsen, wandelen en hardlopen. Het aantal sporters dat aan fysieke contactsporten doet neemt de komende jaren af, zo verwachten de onderzoekers.

Zes klantgroepen, zes kansen
Met name de motivatie om te sporten kan voor de sportwinkelier een goed handvat zijn om een keuze te maken voor zijn meest kansrijke klantgroep. Het rapport benoemt de volgende klantgroepen: de Gezelligheid-sporter, de Gezondheid-sporter, de Prestatie-sporter, de Vereniging-sporter, de Zuinige-sporter en de Niet-sporter (die immers wel sportkleding koopt).

De klanten zijn (mede dankzij internet) steeds beter geïnformeerd en prijsbewuster. Dat maakt een goed inzicht in de motieven van de klanten extra belangrijk. Door daar goed op in te spelen kan een goede klantrelatie worden opgebouwd. Overigens voor bedrijven met het gewenste assortiment en een goede service willen de consumenten ook best een flinke reis maken (gemiddeld 19 km), zo blijkt uit het onderzoek. Reden te meer om internet goed in te zetten als digitale etalage.

Meer, grotere winkels
Het aantal winkels, het aantal vierkante meters en het aantal medewerkers zijn gestegen de laatste jaren. De totale omzet van de sportdetailhandel is echter min of meer gelijk gebleven. Dat betekent dat de marges onder druk staan. Goed inzicht in de omzet- en margecijfers, het zogenaamde `sturen op cijfers' en samenwerking in de inkoop zijn dan ook zeker voor de zelfstandige winkeliers van uitermate groot belang.

Rapport `De sportmarkt van de toekomst'
Het rapport `De sportmarkt van de toekomst' is gratis te downloaden op de sites www.hbd.nl en www.cbwmitex.nl. Op beide sites is ook een kort filmpje beschikbaar dat een samenvatting van het rapport geeft. Dit filmpje kan bijvoorbeeld gebruikt worden in een bespreking met de medewerkers.

Adviescommissie sportdetailhandel van het HBD
Het onderzoek is verricht in opdracht van de adviescommissie sportdetailhandel van het HBD. In deze commissie werken werkgevers (CBW-MITEX) en werknemers (FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond) samen aan een gezonde ontwikkeling van de sportdetailhandel. Alle ondernemingen in de sportdetailhandel betalen mee aan de activiteiten van de commissie in de vorm van de bestemmingsheffing sportdetailhandel van het HBD.