Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Nieuw structuuronderzoek Sportbranche
De sportwinkelier moet kiezen, klanten veranderen
De sportwinkelier moet kiezen. De sportmarkt verandert in een hoog
tempo en blijft de komende jaren veranderen. Het is dan ook essentieel
dat de sportwinkelier een duidelijke keuze maakt voor het type klant
dat hij wil bedienen. In het nieuwe structuuronderzoek `De sportmarkt
van de toekomst' worden zes klantgroepen beschreven, inclusief de
gewenste benadering van deze groepen. Het rapport is geschreven in
opdracht van de adviescommissie sportdetailhandel van het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
Het rapport maakt duidelijk dat er goede kansen zijn voor de
sportwinkelier. Er sporten meer mensen dan ooit tevoren. En die
ontwikkeling zet naar verwachting nog door. De vergrijzing leidt tot
meer beoefenaars van fitness en aerobics, fietsen, wandelen en
hardlopen. Het aantal sporters dat aan fysieke contactsporten doet
neemt de komende jaren af, zo verwachten de onderzoekers.
Zes klantgroepen, zes kansen
Met name de motivatie om te sporten kan voor de sportwinkelier een goed
handvat zijn om een keuze te maken voor zijn meest kansrijke
klantgroep. Het rapport benoemt de volgende klantgroepen: de
Gezelligheid-sporter, de Gezondheid-sporter, de Prestatie-sporter, de
Vereniging-sporter, de Zuinige-sporter en de Niet-sporter (die immers
wel sportkleding koopt).
De klanten zijn (mede dankzij internet) steeds beter geïnformeerd en
prijsbewuster. Dat maakt een goed inzicht in de motieven van de klanten
extra belangrijk. Door daar goed op in te spelen kan een goede
klantrelatie worden opgebouwd. Overigens voor bedrijven met het
gewenste assortiment en een goede service willen de consumenten ook
best een flinke reis maken (gemiddeld 19 km), zo blijkt uit het
onderzoek. Reden te meer om internet goed in te zetten als digitale
etalage.
Meer, grotere winkels
Het aantal winkels, het aantal vierkante meters en het aantal
medewerkers zijn gestegen de laatste jaren. De totale omzet van de
sportdetailhandel is echter min of meer gelijk gebleven. Dat betekent
dat de marges onder druk staan. Goed inzicht in de omzet- en
margecijfers, het zogenaamde `sturen op cijfers' en samenwerking in de
inkoop zijn dan ook zeker voor de zelfstandige winkeliers van uitermate
groot belang.
Rapport `De sportmarkt van de toekomst'
Het rapport `De sportmarkt van de toekomst' is gratis te downloaden op
de sites www.hbd.nl en www.cbwmitex.nl. Op beide sites is ook een kort
filmpje beschikbaar dat een samenvatting van het rapport geeft. Dit
filmpje kan bijvoorbeeld gebruikt worden in een bespreking met de
medewerkers.
Adviescommissie sportdetailhandel van het HBD
Het onderzoek is verricht in opdracht van de adviescommissie
sportdetailhandel van het HBD. In deze commissie werken werkgevers
(CBW-MITEX) en werknemers (FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond) samen
aan een gezonde ontwikkeling van de sportdetailhandel. Alle
ondernemingen in de sportdetailhandel betalen mee aan de activiteiten
van de commissie in de vorm van de bestemmingsheffing sportdetailhandel
van het HBD.