RTL Nederland blijvend aan kop in mei
RTL Nederland zit stevig in het zadel. De marktleider komt in mei uit
op een hoog marktaandeel van 33.5% in de doelgroep 20-49 jaar, een
stijging van 3% ten opzichte van mei 2009 (32.6%). De Publieke Omroep
komt op 24,7% uit en de SBS Groep behaalt in mei een zenderaandeel van
26,1%.
RTL 4 blijft ook in mei de concurrentie ver voor met 18.3%
zenderaandeel in Boodschappers 20-49 jaar en komt daarmee 6% hoger uit
dan vorig jaar (17.3%). De familiezender trok in mei op alle fronten
een miljoenenpubliek. Het finaleweekend van X Factor scoorde
buitengewoon hoog met 41.8% zenderaandeel en 1,9 miljoen kijkers (6+)
voor de halve finale op vrijdag en 36.8% met 2.1 miljoen kijkers (6+)
voor X Factor De Uitslag op zaterdag. Ook scores van meer dan een
miljoen kijkers behaalden De TV Kantine (28 mei 1,7 miljoen en een
record zenderaandeel van 38,8%), Lottos Onvergetelijke Zaterdag (1 mei
1,1 miljoen), Echt Waar?! (1 mei 1,3 miljoen), Help Mijn Man Heeft Een
Hobby (20 mei 1,1 miljoen) en Derek Ogilvie (20 mei ruim 1 miljoen). De
verkiezingsdebatten wisten eveneens veel kijkers te boeien: Wat Kiest
Nederland Het Premiersdebat en Wat Kiest Nederland Het Carrédebat van
RTL Nieuws haalden respectievelijk bijna 1,4 miljoen en 1,5 miljoen
kijkers (6+). Tenslotte blijft de vooravond van RTL 4 met RTL Half Acht
Nieuws, Goede Tijden, Slechte Tijden en RTL Boulevard onverminderd
scoren.
RTL 5 behaalt in mei 8.2% zenderaandeel in de eigen doelgroep 20-34
jaar. Op maandag scoren de fashionprogrammas Americas Next Top Model en
Project Catwalk goed bij de kijker met respectievelijk gemiddeld 12,9%
en 11,7% in 20-34 jaar en op dinsdag worden de series Mercy, Trauma en
House goed bekeken. In mei eindigden de romantische comedys Hitch
(17,3%) en PS I Love You (11,7%) in de top 10 van de zender en op
donderdagavond weten Echte Gooische Meisjes en Lekker Slim hoge scores
te halen, met uitschieters van respectievelijk 14,1% en 12,0%.
Onverminderd populair blijft de sensationele reeks Spartacus Blood and
Sand met wekelijks ruim 500.000 kijkers en gemiddeld 11,1%
marktaandeel. Ook Wipe Out op zondag deed het goed.
Mannenzender RTL 7 haalt in mei een zeer hoog gemiddelde van 7.7%
zenderaandeel in de eigen doelgroep Mannen 20-49 jaar. Een stijging van
maar liefst 18% ten opzichte van vorig jaar, toen de zender 6.5%
haalde. Het veelbesproken tweede deel van de KNVB Bekerfinale tussen
Feyenoord-Ajax op 6 mei zorgde voor een enorm hoog zenderaandeel van
50.0% (en zelfs 62,2% in het eerste deel van de finale in april) en
ruim 2 miljoen kijkers (6+). Ook de finale van de Europa League op 12
mei Atletico Madrid- Fullham (18.7% zenderaandeel en ruim 1 miljoen
kijkers ) droeg bij aan de goede performance van RTL 7. De vooravond
liet met gemiddeld 7,8% in mei een flinke stijging zien van 23%. Op
maandag doen de programmas Voetbal International en Seats Mooiste Goals
het goed met uitschieters van respectievelijk 10,9% en 9,4%. De
goedscorende films in mei waren de actiefilms op donderdag (Kill Switch
met Steven Segall en Under Siege 2 Dark Territory, Next en D-War), Star
Wars op woensdag en de comedy Whole Nine Yards op dinsdag.
In de doelgroep Vrouwen 20-49 haalt RTL 8 in mei 3.4% zenderaandeel en
stijgt daarmee ten opzichte van april (3.3%). Het geroemde kostuumdrama
The Tudors op zondag haalt gemiddeld 7.5% en scoort daarmee goed boven
het gemiddelde van de vrouwenzender. De films die in mei in de top van
RTL 8 terug te vinden zijn, zijn Dr Dolittle 3, Little Miss Sunshine,
Sleeping With The Enemy, Under The Tuscan Sun, Crash en Awakenings. Ook
is As The World Turns terug te vinden in de topscores van de zender met
gemiddeld 6,0% zenderaandeel in mei.
---
Noot aan de redactie: bron SKO. De genoemde cijfers zijn op basis van
KDU, hierin is uitgesteld kijken op dag 1 t/m 6 dus niet meegenomen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Karin Bouwknegt, tel:
035-6718598, karin.bouwknegt@rtl.nl.
RTL Group