RTL Group

RTL Nederland blijvend aan kop in mei

RTL Nederland zit stevig in het zadel. De marktleider komt in mei uit op een hoog marktaandeel van 33.5% in de doelgroep 20-49 jaar, een stijging van 3% ten opzichte van mei 2009 (32.6%). De Publieke Omroep komt op 24,7% uit en de SBS Groep behaalt in mei een zenderaandeel van 26,1%.

RTL 4 blijft ook in mei de concurrentie ver voor met 18.3% zenderaandeel in Boodschappers 20-49 jaar en komt daarmee 6% hoger uit dan vorig jaar (17.3%). De familiezender trok in mei op alle fronten een miljoenenpubliek. Het finaleweekend van X Factor scoorde buitengewoon hoog met 41.8% zenderaandeel en 1,9 miljoen kijkers (6+) voor de halve finale op vrijdag en 36.8% met 2.1 miljoen kijkers (6+) voor X Factor De Uitslag op zaterdag. Ook scores van meer dan een miljoen kijkers behaalden De TV Kantine (28 mei 1,7 miljoen en een record zenderaandeel van 38,8%), Lottos Onvergetelijke Zaterdag (1 mei
1,1 miljoen), Echt Waar?! (1 mei 1,3 miljoen), Help Mijn Man Heeft Een Hobby (20 mei 1,1 miljoen) en Derek Ogilvie (20 mei ruim 1 miljoen). De verkiezingsdebatten wisten eveneens veel kijkers te boeien: Wat Kiest Nederland Het Premiersdebat en Wat Kiest Nederland Het Carrédebat van RTL Nieuws haalden respectievelijk bijna 1,4 miljoen en 1,5 miljoen kijkers (6+). Tenslotte blijft de vooravond van RTL 4 met RTL Half Acht Nieuws, Goede Tijden, Slechte Tijden en RTL Boulevard onverminderd scoren.

RTL 5 behaalt in mei 8.2% zenderaandeel in de eigen doelgroep 20-34 jaar. Op maandag scoren de fashionprogrammas Americas Next Top Model en Project Catwalk goed bij de kijker met respectievelijk gemiddeld 12,9% en 11,7% in 20-34 jaar en op dinsdag worden de series Mercy, Trauma en House goed bekeken. In mei eindigden de romantische comedys Hitch (17,3%) en PS I Love You (11,7%) in de top 10 van de zender en op donderdagavond weten Echte Gooische Meisjes en Lekker Slim hoge scores te halen, met uitschieters van respectievelijk 14,1% en 12,0%. Onverminderd populair blijft de sensationele reeks Spartacus Blood and Sand met wekelijks ruim 500.000 kijkers en gemiddeld 11,1% marktaandeel. Ook Wipe Out op zondag deed het goed.

Mannenzender RTL 7 haalt in mei een zeer hoog gemiddelde van 7.7% zenderaandeel in de eigen doelgroep Mannen 20-49 jaar. Een stijging van maar liefst 18% ten opzichte van vorig jaar, toen de zender 6.5% haalde. Het veelbesproken tweede deel van de KNVB Bekerfinale tussen Feyenoord-Ajax op 6 mei zorgde voor een enorm hoog zenderaandeel van 50.0% (en zelfs 62,2% in het eerste deel van de finale in april) en ruim 2 miljoen kijkers (6+). Ook de finale van de Europa League op 12 mei Atletico Madrid- Fullham (18.7% zenderaandeel en ruim 1 miljoen kijkers ) droeg bij aan de goede performance van RTL 7. De vooravond liet met gemiddeld 7,8% in mei een flinke stijging zien van 23%. Op maandag doen de programmas Voetbal International en Seats Mooiste Goals het goed met uitschieters van respectievelijk 10,9% en 9,4%. De goedscorende films in mei waren de actiefilms op donderdag (Kill Switch met Steven Segall en Under Siege 2 Dark Territory, Next en D-War), Star Wars op woensdag en de comedy Whole Nine Yards op dinsdag.

In de doelgroep Vrouwen 20-49 haalt RTL 8 in mei 3.4% zenderaandeel en stijgt daarmee ten opzichte van april (3.3%). Het geroemde kostuumdrama The Tudors op zondag haalt gemiddeld 7.5% en scoort daarmee goed boven het gemiddelde van de vrouwenzender. De films die in mei in de top van RTL 8 terug te vinden zijn, zijn Dr Dolittle 3, Little Miss Sunshine, Sleeping With The Enemy, Under The Tuscan Sun, Crash en Awakenings. Ook is As The World Turns terug te vinden in de topscores van de zender met gemiddeld 6,0% zenderaandeel in mei.

---

Noot aan de redactie: bron SKO. De genoemde cijfers zijn op basis van KDU, hierin is uitgesteld kijken op dag 1 t/m 6 dus niet meegenomen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Karin Bouwknegt, tel: 035-6718598, karin.bouwknegt@rtl.nl.