Gemeente Tilburg
Persbericht
31 mei 2010
Gezamenlijke focus gemeenten en regionale partners:
Unieke samenwerking Midden-Brabant
vastgelegd in strategische agenda
TILBURG - De ROM-gemeenten, onderwijsinstellingen én ondernemers in Midden-
Brabant hebben samen een strategische agenda voor de regio vastgesteld. Dit is een
unicum; nog niet eerder verbonden de regionale partners zich zo concreet en actief aan
een gezamenlijke ambitie én aanpak van de economische ontwikkeling.
Met De Ideale Connectie ligt er al een economisch samenwerkingsprogramma in de regio. Met de
strategische agenda zetten de partners nu een grote stap verder. De regio kiest hierin voor een
duidelijk toekomstprofiel, dat aansluit bij de eigen identiteit van de regio. De agenda vertaalt de
ambitie en uitgesproken samenwerkingsbereidheid van de partners in een internationale context en
plaatst deze in het centrum van wereldwijde kennisontwikkeling.
De strategische agenda is opgesteld door bestuurlijke vertegenwoordigers van gemeentelijke
overheden, kennis- en onderwijsinstellingen én bedrijfsleven in Midden-Brabant. Circa 70
verantwoordelijke bestuurders hebben hun handtekening onder het regionale akkoord gezet.
Organisatie
Een Development Board stuurt de uitvoering van de strategische agenda aan. De clusters
onderwijs, overheid en ondernemingen zijn hierin vertegenwoordigd. Naast clusterintegratie is de
board verantwoordelijk voor strategieontwikkeling en het toezicht op de implementatie er van in de
regio.
Nieuwe gemeentebesturen onderschrijven belang expliciet
Met De Ideale Connectie en de kersverse strategische agenda is de regio op weg om zijn
economische kracht zichtbaar te maken en te versterken. Nu is het tijd om deze samenwerking te
verdiepen en te verbinden aan die van Noord-Brabant als geheel, om succesvol te kunnen opereren
op internationale schaal.
Met die intentie hebben de ROM-gemeenten zich uitgesproken voor een intensivering van de
gemeentelijke samenwerking. Ook in de nieuwe coalitieakkoorden van de gemeenten komt de
regionale samenwerking terug langs de lijnen van de strategische agenda.
Social innovation, vernieuwen door samen te werken
De strategische agenda omschrijft de identiteit van de regio. "Hart van Brabant: regio van social
innovation. Innovatie in de manier waarop je dingen organiseert. Markten, voorzieningen, beleid,
ruimtelijke ordening. Technische innovaties komen pas tot ontwikkeling wanneer sociale verbanden
daartoe aanzetten en uitdagen. Social innovation, dat is waar de Midden-Brabantse
kennisinstellingen van oudsher sterk in zijn."
Ivo Opstelten, waarnemend burgemeester van Tilburg en boegbeeld van het Regionaal Overleg
Midden-Brabant (ROM) en De ideale connectie: "Waar de regio Eindhoven excelleert in
technologische innovaties (het wát), daar richt de regio rond Tilburg zich juist op het hoé. Alle
belangrijke partijen in deze regio onderschrijven het belang van de hier aanwezige kennis voor
vernieuwingsprocessen. Niet het ontwikkelen van nieuwe technologie, maar vooral het bij elkaar
brengen van partijen die samen tot nieuwe toepassingen komen. Het gaat om de menselijke
processen, om de connecties. Samenwerking waarbij je tot nieuwe markten komt. Daar ligt de
absolute kracht van Midden-Brabant en die gaan we nu met alle partners samen verder uitbouwen
en vormgeven!"
De agendapunten voor de komende jaren
Voor de realisatie van de gezamenlijke inzet zijn vijf agendapunten vastgesteld:
(1) positionering van Midden-Brabant als Hart van Brabant: regio van social innovation,
(2) het vormgeven van een open source kennis- en ontwikkelplatform dat innovaties bij bedrijven
en organisaties faciliteert,
(3) bevorderen van een excellent verblijfsklimaat,
(4) vormgeven van een Topinstituut social innovation in samenwerking met de Universiteit van
Tilburg, het hoger onderwijs en het bedrijfsleven,
(5) het stimuleren van bestuurlijke vernieuwing.
De strategische agendapunten krijgen vorm met projecten en activiteiten, waar elke gemeente,
bedrijf en kennisinstelling en intermediaire instelling in Midden-Brabant zijn bijdrage aan zal
(kunnen) leveren.
De strategische agenda kent 70 ondertekenaars, waaronder de gemeenten Tilburg, Dongen,
Hilvarenbeek, Gilze en Rijen, Goirle, Loon op Zand, Oisterwijk en Waalwijk, de Brabants-Zeeuwse
Werkgeversvereniging, Kamer van Koophandel, Libéma, De Efteling, Gebr. Versteijnen Transport,
Ericsson Telecommunicatie, FujiFilm Manufactering Europe, de Brabantse Ontwikkelings
Maatschappij, Universiteit van Tilburg, Avans Hogeschool, NHTV Internationale Hogeschool, Fontys
Hogescholen, ROC Tilburg, Dr. Bernard Verbeeten Instituut, Elisabeth Ziekenhuis, TweeSteden
Ziekenhuis en vele andere partners.