OPTA jaarverslag 2009: Nederland wereldwijd koploper op breedband
* Publicatiedatum 01-06-2010
* Soort Pers- en nieuwsberichten
In 2009 is in Nederland de 6 miljoenste breedbandaansluiting aangelegd.
Daarmee heeft Nederland wereldwijd de koppositie met 38,1 aansluitingen
per honderd inwoners. Dit komt mede door de hoge landelijke dekking van
zowel het koper- als kabelnetwerk en de concurrentie in Nederland.
Hierdoor zet ook de uitrol van supersnelle netwerken zoals glasvezel
door. Het aantal breedbandaansluitingen over glasvezel is in 2009 met
bijna 5% toegenomen. Deze ontwikkelingen constateert OPTA, de
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, in haar
marktmonitor 2009. De marktmonitor is een vast onderdeel van OPTA's
jaarverslag dat de toezichthouder vandaag publiceert. Uit het
jaarverslag over 2009 blijkt dat OPTA zes boetes met een totale waarde
van 875.264 euro en 22 lasten onder dwangsom heeft opgelegd. Daarnaast
heeft OPTA 63 bezwaren, 13 beroepen, 17 hoger beroepen en 7 voorlopige
voorzieningen behandeld. In 2009 heeft OPTA veel aandacht besteed aan
voorlichting over nieuwe wettelijke regels, zoals de maximale
opzegtermijn voor telecomcontracten, de invoering van het Bel-me-niet
Register en de uitbreiding van het spamverbod.
Chris Fonteijn, voorzitter van OPTA, over 2009: "OPTA heeft veel
energie gestoken in het voorkomen van overtredingen. Door ervoor te
zorgen dat marktpartijen tijdig weten aan welke regels zij zich moeten
houden en duidelijkheid te geven over de wijze waarop OPTA deze regels
handhaaft, wordt schade aan de markt voorkomen. OPTA-medewerkers hebben
in 2009 ruim 15.000 preventieve acties ondernomen, variërend van een
signalerend telefoongesprek tot een preventieve dwangsom."
Overige trends marktmonitor 2009
Vaste telefonie. Het aantal analoge telefoonaansluitingen blijft
krimpen, al neemt de snelheid van deze krimp af tot onder de 1%. Het
percentage digitale telefoonaansluitingen is in 2009 gestegen van 36,5%
naar 43,3%. In de eerste helft van 2009 hebben Nederlanders iets minder
dan twaalf miljoen minuten gebeld via een vaste telefoonaansluiting.
Dit is een afname van 7,8% ten opzichte van 2008. Deze daling wordt
niet geheel gecompenseerd met een toename in het aantal mobiele
belminuten: het totale belvolume daalt.
Mobiele telefonie. De groei van het aantal mobiele aansluitingen in
Nederland zet door. In 2009 heeft ten minste 28% van de Nederlanders
een tweede mobieltje ten opzichte van 21% in 2008. Dit komt mede door
de relatief lage abonnementskosten: de gemiddelde beller betaalt in
Nederland in vergelijking tot andere landen de laagste tarieven volgens
OECD-onderzoek.
Televisie. Van medio 2008 tot medio 2009 is het percentage huishoudens
met digitale televisie gegroeid van 45% naar 55%. Daarmee komt het
totaal aantal digitale abonnementen uit op vier miljoen. De meeste
tarieven voor de standaardpakketten stijgen zowel in 2009 als in 2010.
Door de groei van alternatieve televisieaansluitingen daalt het aandeel
van de kabeltelevisie van 78% naar 76% in het tweede kwartaal van 2009.
Bundels. Consumenten kiezen meer en meer voor het afnemen van meerdere
diensten bij één aanbieder. Hierbij is het afnemen van vaste telefonie
en internet bij dezelfde aanbieder veruit het meest populair, 26,3% van
alle huishoudens neemt zo'n bundel af. Televisie daarentegen wordt nog
door 60% van de consumenten "los" gekocht, dus niet als onderdeel van
een bundel.
Spam. Schattingen over de hoeveelheid spam die vorig jaar wereldwijd is
verstuurd, lopen uiteen van 87,7% tot 92% van al het e-mailverkeer. Wat
betreft de oorsprong van spam, is een toename geconstateerd bij
opkomende economieën als Vietnam (+367,7%), Brazilië (+192,6%) en India
(+130,4%), terwijl een afname te zien was bij China (-24,3%) en de
Verenigde Staten (-20,3%).
Consumentenbescherming
OPTA heeft via het informatieloket ConsuWijzer bijna 32.000 vragen en
klachten binnengekregen van consumenten over internet, telefonie,
televisie en post. Dit is een toename van 75% ten opzichte van 2008.
Overigens is het aantal klachten over overstappen van internetprovider
voor het eerst gedaald. De afspraken die internetaanbieders op
aandringen van OPTA en het ministerie van Economische Zaken hebben
gemaakt om overstapproblemen aan te pakken, lijken hun vruchten af te
werpen.
Een belangrijk loket voor de consument voor het halen van zijn recht
als hij er met zijn aanbieder niet uitkomt, is de geschillencommissie
telecommunicatie. Elke telecomprovider moet zich verplicht aansluiten
bij deze geschillencommissie, maar niet iedereen doet dat. OPTA heeft
in 2009 negen aanbieders een last onder dwangsom opgelegd om ze alsnog
tot aansluiting te dwingen.
Per 1 juli is de maximale opzegtermijn voor telecomcontracten één maand
geworden (nadat de initiële contractduur is verlopen). OPTA heeft tien
aanbieders een waarschuwing gestuurd, omdat zij dit recht van
consumenten niet respecteerden. Bij hercontrole voldeden deze
aanbieders wel.
Om de irritatie onder consumenten over ongevraagde telemarketing te
verminderen is per 1oktober het wettelijk Bel-me-niet Register van
kracht geworden. Sindsdien heeft ConsuWijzer ruim 2.400 klachten over
telemarketing ontvangen. In 2009 heeft OPTA drie adverteerders en één
callcenter een waarschuwing gestuurd. Verder heeft OPTA 28 bedrijven
gemaand maatregelen te treffen en heeft meerdere onderzoeken lopen naar
vermoedelijke overtredingen van de telemarketing-regels.
OPTA heeft 27 aanbieders van abonnee-informatiediensten (het opvragen
van telefoonnummers) via 18xy- of 0900-nummers een waarschuwing
gestuurd omdat zij zich niet aan de regels hielden. Bijvoorbeeld omdat
niet uit de melding bleek dat een consument ook ná het doorverbinden
met het opgevraagde nummer nog steeds het tarief van de
abonnee-informatiedienst bleef betalen. Inmiddels voldoen alle
abonnee-informatiediensten aan de regels.
OPTA blijft zich inzetten voor een veiliger internet. Zo hebben
internetaanbieders op aandringen van OPTA de voorlichting over
internetveiligheid en (de beveiliging van) routers op hun websites
verbeterd. In 2009 heeft OPTA 68 onderzoeken gedaan naar mogelijke
overtredingen van het verbod op het versturen van spam en spyware en op
basis hiervan 2 boetes, 9 waarschuwingen en twee lasten onder dwangsom
opgelegd. Vanaf oktober is het spamverbod uitgebreid en geldt het
verbod ook voor elektronische berichten aan bedrijven. Sindsdien is het
aantal klachten bij spamklacht.nl verviervoudigd. OPTA is daarop
diverse onderzoeken gestart.
Relevante publicaties
...
* Jaarverslag en Marktmonitor 2009
Zie het origineel